Afgelopen winter is er meer strooizout op Nederlandse wegen gestrooid
Hoe werkt strooizout eigenlijk en wat zijn de nadelen?
Rijkswaterstaat heeft afgelopen winter in totaal 90 miljoen kilo zout gestrooid op de Nederlandse wegen. Dat is aanzienlijk meer dan in voorgaande jaren. De vorige winter (2016/2017) strooide Rijkswaterstaat in totaal ruim 75 miljoen kilo strooizout en in de winter van 2015/2016 was dat 41 miljoen.
Hoogtepunt op 10 december 2018
In het weekend van 10 december 2018 werd het meeste zout gestrooid. In dit weekend is er meer dan 40 miljoen kilo zout gestrooid. Strooiwagens reden bijna 250.000 kilometers, gelijk aan zes rondjes rond de wereld. In de hele maand december werd er 50 miljoen kilo zout gestrooid.
542 strooiwagens
Rijkswaterstaat heeft afgelopen winter 542 strooiwagens, 350 sneeuwschuivers, 2 Firestorms en een Lavastorm ingezet om gladheid te bestrijden. Op 21 maart 2018 zijn de strooiwagens voor het laatst uitgerukt. In totaal had Rijkswaterstaat afgelopen winter ruim 200 miljoen kilo strooizout op voorraad.
“Verkeersveiligheid gaat boven het milieu.”
Winterklaar
Het gladheidseizoen van Rijkswaterstaat loopt van 1 oktober tot 1 mei. “In de zomer bereidt Rijkswaterstaat zich voor op het winterseizoen. Het zout wordt ingekocht en verdeeld over de 5 centrale zoutloodsen en 56 regionale steunpunten. Tijdens de zogeheten vlootschouw in september en oktober wordt al het wintermaterieel getest en winterklaar gemaakt. Ook krijgen de chauffeurs van de strooiwagens en sneeuwschuivers een opfriscursus en worden de nieuwe strooiroutes verkend”, aldus Rijkswaterstaat.
Zachte winter
De winter van 2017 was volgens het KNMI vrij zacht, vooral door bescheiden temperaturen in december en januari. Sneeuw viel er overigens genoeg. Op 11 december lag er de Veluwe tijdelijk een sneeuwdek van meer dan 30 cm. Op 10 en 11 december was code rood van kracht. De avondspits was uitzonderlijk druk met 840 kilometer file, de op vier na drukste avondspits aller tijden.
“Op 21 maart 2018 zijn de strooiwagens voor het laatst uitgerukt.”
Strooikaart
Rijkswaterstaat en het KNMI hebben afgelopen winter een nieuwe strooikaart gelanceerd waarop bij winterse omstandigheden de strooiwagens van Rijkswaterstaat ‘live’ zijn te volgen. Bovendien kunnen bezoekers zien hoeveel zout er is gestrooid.
Dit doet strooizout
Strooizout zorgt ervoor dat het vriespunt van water daalt. Normaliter verandert water bij een temperatuur van 0 graden in ijs. Pekel, een mengsel dat ontstaat als je water en zout met elkaar mengt, heeft een lager vriespunt. Strooizout wordt gemaakt van natriumchloride, maar als de temperatuur echt opzienbarend laag zijn, wordt calciumchloride gebruikt. Dat heeft een nog lager vriespunt.
“Strooizout wordt gemaakt van natriumchloride.”
Geen fan van strooizout
Strooizout heeft fans en tegenstanders. Eigenaren van een bijzondere auto of motorfiets moeten bijvoorbeeld niet veel hebben van al het strooizout, omdat het zout een vretende werking heeft op staal en de laklaag. Er ontstaat dan eerder roest. Een auto die onder de pekel zit met warm water wassen is geen goed idee. Zout lost namelijk op in warm water. Koud water gebruiken is een beter idee. Ook de flora en fauna hebben onder het strooizout te lijden. Planten groeien er moeilijker door en als er zout op bomen terechtkomt, vindt er vochtonttrekking plaats. Vinden bomen niet fijn. Ook dieren krijgen zout binnen. Toch gaat verkeersveiligheid boven het milieu, precies zoals economisch gewin en het behouden van banen boven het milieu gaat. Of dat nu de juiste denkwijze is?
“Een auto die onder de pekel zit met warm water wassen is geen goed idee.”
Wat gebeurt er met dat zout?
Kort door de bocht gooien we rommel op straat en kijken er eigenlijk niet meer naar om. Wat gebeurt er eigenlijk met al dat zout op de wegen? Simpel: door regen, verkeer, wind en andere factoren wordt het zout verspreid. Een deel van het opgeloste zout komt terecht bij waterzuiveringsinstallaties. Toch wordt het grootste deel van het zout opgenomen in het grondwater. Daar heeft het lange tijd nodig om volledig op te lossen. Hoe meer zout er wordt gestrooid, hoe vuiler de bodem wordt.
“Bij kans op gladheid strooien we preventief om de snelwegen veilig te houden. Naast vooraf te strooien tegen verwachte gladheid, strooit Rijkswaterstaat ook tijdens sneeuwval. Zout verlaagt het vriespunt met een aantal graden. Hierdoor wordt de weg minder snel glad en ontdooit sneeuw of ijzel.” – Rijkswaterstaat