Storing Tesla-app: eigenaren komen hun auto niet meer in
Hulpeloos buitengesloten
De technologie van Tesla blijft indrukwekkend. Je kunt zelfs je sleutel thuislaten en de auto ‘starten’ via de Tesla-app. Maar wat als de app plotseling niet meer werkt? Dan heb je een groot probleem. Daar kwamen enkele honderden Tesla-eigenaren vrijdag achter.
Tesla-pasje
Als je een Tesla koopt geeft het merk je tegenwoordig geen ouderwetse sleutel meer mee, maar een flinterdun pasje. Daarmee kun je de auto ontgrendelen en starten. Al is dat laatste niet echt nodig, je zet de transmissie simpelweg in ‘D’ en vervolgens kun je direct wegrijden.
Tesla-app
Maar het kan nog eenvoudiger. Eigenaren kunnen ook de Tesla-app gebruiken als ‘sleutel’. Sommige eigenaren kiezen er zelfs voor om het pasje thuis te laten en enkel de app te gebruiken. Maar op vrijdagavond ging het ineens mis met de Tesla-app, waardoor veel eigenaren die alleen hun telefoons op zak hadden hulpeloos door hun auto werden buitengesloten.
Zuid-Korea
Op Twitter begonnen vrijdagavond de eerste klachten binnen te stromen. Een Tesla Model 3-eigenaar uit Seoul, Zuid-Korea attendeerde Tesla-CEO en helpdesk medewerker Elon Musk op het feit dat er iets goed fout ging met de app. Musk reageerde persoonlijk op de klacht en gaf aan dat hij het ging onderzoeken.
Checking …
— Elon Musk (@elonmusk) November 19, 2021
Wereldwijde storing
Al snel plaatste tientallen andere Tesla-eigenaren op sociale media dat ze ook een foutmelding in de app kregen, waardoor ze geen verbinding konden maken met hun Tesla. De meldingen kwamen niet alleen uit Zuid-Korea, maar van over de hele wereld. Op de site DownDetector kwamen 500 meldingen binnen.
Thank you for listening to us, @elonmusk! I just wanted a date night with my husband & now we are stuck at home until our car decides to straighten up 😒
— The Electric Queen of the Midwest (@anelectricqueen) November 19, 2021
Opgelost
Wat er precies aan de hand was bleef enkele uren onduidelijk, totdat Musk via een tweet aankondigde dat de storing verholpen was. Uiteraard bood hij zijn excuses aan en beloofde hij dat het bedrijf maatregelen ging nemen zodat dit niet nog een keer kan gebeuren.
Should be coming back online now. Looks like we may have accidentally increased verbosity of network traffic.
Apologies, we will take measures to ensure this doesn’t happen again.
— Elon Musk (@elonmusk) November 20, 2021
LEES OOK: AUTOTEST – TESLA MODEL Y (2021), DE BETERE KEUZE?