Spyker komt terug in 2022 – Geld uit Rusland
Guess who's back, back again...
Goed (en verrassend) nieuws om het jaar mee af te sluiten – of te beginnen, als je dit iets later leest: Spyker keert terug! In 2022 gaan drie Spyker-modellen in productie. Tenminste, dat zijn de plannen…
Spyker keert terug
Nulla tenaci invia est via, kent u die uitdrukking? Wij ook niet. Vertaald uit het Latijn betekent het “voor volhouders is geen weg onbegaanbaar”. Het is het motto van Spyker en dat nemen ze heel serieus. Want volhouden, dat doen ze. Het merk keert wederom terug.
Overeenkomst
Spyker heeft namelijk een overeenkomst gesloten met nieuwe investeerders, Michail Pessis en Boris Rotenberg. Pessis deed al eerder zaken met de Nederlandse autobouwer en is eigenaar van het marketingbedrijf Milan Morady. Rotenberg is een steenrijke bankier en de baas van autosportspecialist BR Engineering. Daarnaast is hij een goede vriend van Vladimir Poetin en weet hij hoe je geld moet verdienen met gasleidingen. Die laatste twee zaken hebben uiteraard niets met elkaar te maken. Rotenberg en Pessis zijn daarnaast beide co-eigenaar van SPM Racing Monaco. Victor Muller gaat wederom leiding geven aan het bedrijf. “Uiteraard, wie anders?”, horen we je denken.
2022
Spyker gaat een aantal oude projecten nieuw leven inblazen. Drie modellen die we alleen nog als concept- of showcar kennen, moeten dan nu eindelijk in productie gaan: de C8 Preliator, de D8 Peking-to-Paris SUV en de B6 Venato. Het chassis van de auto’s wordt in Rusland gebouwd, de engineering vindt plaats in Duitsland en in Nederland worden de Spykers in elkaar geschroefd.
Tekst gaat verder onder de foto’s
Spyker C8
De B6 Venato werd in 2013 voor het eerst gepresenteerd en moet het gaan opnemen tegen de Porsche 911. De C8 Preliator is de opvolger van de inmiddels zeer waardevolle C8 Laviolette en de opvolger daarvan: de C8 Aileron. De D8 Peking-to-Paris zagen we voor het eerst in 2006. We wisten het toen nog niet, maar Spyker liep met deze SUV ver voor op de concurrentie. Tegenwoordig wil iedereen (met geld) een super-SUV.
Servicecentra Spyker
Naast ‘nieuwe’ modellen komen er ook nieuwe servicecentra, in Zuid-Frankrijk (Cote d’Azur) en een locatie “in de buurt van de Belgische, Franse en Luxemburgse grens”. Nieuwe en bestaande Spyker-klanten kunnen ook terecht bij de nieuwe productiefaciliteit in Nederland.
Lees ook: