Smart Vision EQ Fortwo: is dit de toekomst van autodelen?
Ultieme autonome urban auto heeft een teddybeer
2030 is nog ver weg. Of toch niet? Smart is nu al bezig met de toekomst en presenteert de Smart Vision EQ Fortwo. Een ultieme urban car of op hol geslagen fantasie van Smart?
‘Fortwo van de toekomst’
In Stuttgart nodigt Smart ons uit voor een exclusieve preview van deze Vision EQ Fortwo. Het studiemodel is de visie van Smart op het stadsverkeer van de toekomst. Het rijdende ei kan op papier volledig autonoom rijden en heeft nieuwe manieren van communicatie tussen auto, bestuurder en omgeving. De ‘Fortwo van de toekomst’ is maar voor één doel ontwikkeld: carsharing. Beter bekend als autodelen met als ultieme doel om het aantal privéauto’s in steden zoveel mogelijk af te bouwen. Feit is nu eenmaal dat 50 procent van het huidige aantal auto’s op aarde genoeg is om iedereen mobiel te maken, zolang er maar meer mensen van één auto gebruikmaken.
“Kijk vooral even naar de teddybeer. Een designgrapje”
Car2Go
Autodelen brengt ons automatisch bij Car2Go. De autodeeldienst Car2Go is eigendom van Daimler en heeft op 26 locaties wereldwijd nu zo’n 14.000 auto’s in omloop. De dienst heeft momenteel 2,7 miljoen klanten. Elke Car2Go-auto – vaak een elektrische Smart Fortwo – wordt nu al zestien keer per dag gebruikt en dat aantal loopt op. Studies wijzen uit dat het aantal autodeelgebruikers in 2025 wereldwijd toe kan nemen tot 36,7 miljoen. Dat geeft kansen. De Smart Vision EQ Fortwo is een visie op een ultieme autodeelauto voor in steden. Kortom: Car2Go 2.0 of zelfs 3.0.
Urban mobility
Frank Ruff, Senior Manager of Society and Technology Research Group bij Daimler, fantaseert volop over de toekomst, maar probeert ook te denken in zo realistisch mogelijke oplossingen. “Er gaan grote veranderingen plaatsvinden in de komende 10 tot 15 jaar”, zegt Ruff. De grote vraag is: welke? Die vraag vinden ze bij Smart buitengewoon interessant. Ruff: “Smart is altijd pionier geweest van urban mobility. Steeds meer steden verbinden de stad met de infrastructuur en dus ook met rijdende auto’s en andere voorwerpen, maar hoe ziet de volgende generatie urban auto’s er dan uit? Steden zijn heel verschillend. We kijken daarom niet alleen naar Europese steden maar ook naar metropolen in de Verenigde Staten en in Azië om tot oplossingen te komen.”
“Hoe ziet de volgende generatie urban auto’s er uit?”
Glazen bol, letterlijk
Alle input en kennis heeft Smart vertaald naar de Vision EQ Fortwo. Het prototype is geïnspireerd op een glazen bol op wielen. Rond een glazen bol zijn bij wijze van spreken carrosseriepanelen aangebracht. De glazen bol fungeert als parel: compact aan de buitenkant, maar heel veel ruimtegevoel aan de binnenkant. Leuk detail: de auto heeft een disinfection dispenser naast de stoel indien ontsmetting van handen of interieurdelen gewenst is. Er maken namelijk meer mensen gebruik van.
“Compact aan de buitenkant, maar heel veel ruimtegevoel aan de binnenkant.”
Teddybeer, wat lief
En de teddybeer? Dat is een grapje van de ontwerpers Adrian Rivinius en Mohammadhossein Aminiyekta, puur om aan te geven dat je op die plaats iets kunt opbergen. “De raad van bestuur vond de teddybeer tijdens de presentatie van de auto zo leuk, dat we het dringende verzoek kregen om hem mee te nemen in het definitieve model”, grapt Rivinius. Voor de volledigheid: het ontwerpproces van de Vision EQ Fortwo begon in september 2016, de bouw begin 2017.
Zeven pijlers
Het studiemodel is ontworpen met zeven pijlers in het achterhoofd, te weten volledig autonoom rijden (Level 5), autodelen (carsharing), customazible (elke rijder kan hem aanpassen), mobile device, personal butler, compact en volledig elektrisch. Een stuur of pedalen heeft de auto niet en een rijbewijs bezitten is ook niet nodig, want je neemt simpelweg plaats en de auto doet de rest, zoals in de trein of bus.
“Een stuur of pedalen heeft de auto niet en een rijbewijs bezitten is ook niet nodig.”
Alles is urban minded
Compact slaat op de afmetingen. De EQ Vision Fortwo is namelijk net als de huidige Fortwo 2.699 mm lang. Hij is verder 1.720 mm breed en 1.535 mm hoog. Personal butler slaat op het feit dat je de auto verschillende opdrachten kan geven. Bijvoorbeeld om de auto de kinderen zelfstandig naar school te laten brengen of juist op te halen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Alles aan het studiemodel is urban minded. Dat merk je ook aan de speciale deuren die weinig ruimte in beslag nemen en voor een eenvoudige in- en uitstap zorgen.
Vriendelijk gezicht
Zane Amiralis, werkzaam op de afdeling Advanced Digital Design, vertelt over de bijzondere verlichting. “De auto heeft grafische verlichting. Normale verlichting is bij een autonome auto niet nodig, omdat zo’n auto andere sensoren heeft. Dankzij de grafische lichtunits kunnen we emoties laten zien, want de ‘koplampen’ fungeren als ogen. Steekt er een voetganger over, dan zegt de auto “Go Ahead” en de lichtunits volgen de voetganger. En zo af en toe volgt er een knipoog.”
“De Smart is een auto om te knuffelen en nog vriendelijk ook.”
Opladen via inductie
Zane Amiralis: “De achterlichten zijn ook displays en kunnen verkeerslichten tonen. Zo hoeft een automobilist die achter de Smart staat alleen maar naar het achterlicht van de Smart te kijken om te kijken of het licht op rood, oranje of groen staat. De achterlichten tonen ook de laadstatus van de batterij. Het opladen gebeurt draadloos via inductie. Dankzij kunstmatige intelligentie weet de auto zelf wanneer er ruimte is in de agenda om bij te laden.” De auto heeft een 30 kWh lithium-ion accupakket waarmee sowieso meer dan 160 kilometer moet kunnen worden afgelegd. De stroom in de auto kan ook worden teruggeven aan het stedelijke stroomnetwerk.
Reclame op de deuren
De bijzondere deuren kunnen transparant of – als extra privacy gewenst is – getint zijn met een druk op de knop. “In de auto zijn twee beamers verwerkt die berichten kunnen projecteren op de deuren”, aldus Amiralis. “Er kan van alles op staan. De mogelijkheden zijn eindeloos. Denk aan reclame voor lokale events, de tijd, het nieuws of zelfs de stand van een voetbalwedstrijd. Carsharing gebeurt vaak in samenwerking met steden. Je kan de ‘deurcontent’ dus met steden afstemmen.”
Black Panel Grille
Vriendelijk, dat is de Smart EQ Vision Fortwo, want zodra de auto komt aanrijden, volgt er een begroeting met de naam van de gebruiker in het Black Panel Grille van 105 x 40 centimeter. Profielen met bijbehorende voorkeuren zijn opgeslagen in een database, zodat de auto weet welke kleur sfeerverlichting gebruikt moet worden. Op die manier is de auto te personaliseren voor elke gebruiker, al kan de gebruiker ook tijdens de rit het een en ander veranderen.
“Een normale grille heeft de Smart niet, het is één groot display.”
24-inch touchscreen
Het dashboard is volgens Smart een extensie van een smartphone. Je kan je smartphone onderweg blijven gebruiken – gezellig hoor – of ervoor kiezen om over te schakelen op het grote 24-inch touchscreen (58,5 x 15,6 cm). Onderweg kan de auto vragen of je een bijrijder – mogelijk een kennis – wenst als die toevallig ook een ophaalverzoek heeft ingediend. Accepteer je, dan rijdt de auto automatisch naar de andere persoon. De auto toont onderweg gedeelde interesses om gesprekken op gang te helpen. Ook kun je vakantiefoto’s van elkaar tonen.
“De auto toont onderweg gedeelde interesses om gesprekken op gang te helpen.”
Digitalisering
De Smart EQ Vision Fortwo is dus een bijzonder doordachte concept car. Natuurlijk zijn sommige aspecten deels fantasie, maar in het algemeen geeft de auto een realistisch beeld van welke mogelijkheden er zijn. En die mogelijkheden zijn door de komst van digitalisering vrijwel eindeloos. Allemaal leuk en aardig, zolang we Teddy maar terug gaan zien in het productiemodel. Als die überhaupt in deze vorm gaat komen, want daarover laat Smart zich niet uit. Voor nu is het een visie op de toekomst.