Smart Fortwo Electric Drive – Autotest
De ultieme stadsauto?
Je kan het niet ontkennen: Smart was erg vroeg (2007!) bij met het uitbrengen van elektrische stadsauto’s. Misschien wel te vroeg. Pas sinds 2016 is de elektrische auto echt met een opmars bezig. De kansen van de nieuwe Fortwo Electric Drive zijn daardoor groter dan ooit.
Diverse factoren
Of de nieuwe Smart Fortwo Electric Drive gaat scoren, hangt natuurlijk sterk af van een aantal factoren. De prijs, praktische bruikbaarheid, de actieradius en of het product in zijn geheel klopt. In het Zuid-Franse Toulouse nemen we de proef op de som.
LEES OOK: Smart ForFour Electric Drive – Rijtest
“Van 0 naar 60 km/u kost slechts 4,9 seconden. Ideaal voor het stoplichtencircus in steden.”
De Smart leren begrijpen
Voordat we in de details treden, is het belangrijk dat je de Smart Fortwo Electric Drive eerst goed begrijpt. Dit is namelijk vooral een auto voor mensen die in steden wonen óf voor mensen die slechts enkele kilometers naar het werk hoeven te rijden. Dankzij een extreem korte draaicirkel (6,95 meter), vlotte acceleratie en de afmetingen van een telefooncel – bij wijze van spreken – kun je er niet omheen draaien: de stad is en blijft de natuurlijke habitat van deze Smart.
Unicum
De Fortwo Electric Drive is leverbaar als coupé en als cabriolet. Die laatste carrosserievariant is momenteel een unicum, want het is de enige cabriolet met elektromotor. In Toulouse reden we met de coupévariant, omdat de cabriolet schitterde van afwezigheid.
“Smart produceert de nieuwe Smart Fortwo Electric Drive in het Duitse Hambach”
Elektromotor
In zowel de Fortwo Coupé als Fortwo Cabriolet lepelt Smart een elektromotor met 60 kW (81 pk) die vanaf 0 toeren per minuut 160 Nm trekkracht levert. De elektromotor ligt achterin en drijft de achterwielen aan. Schakelen is niet nodig, dankzij één vaste overbrengingsverhouding.
Vlotte sprinter
Dankzij die 160 Nm is de Smart een vlotte sprinter. Van 0 naar 60 km/u kost slechts 4,9 seconden. Ideaal voor het stoplichtencircus in steden. Van 0 naar 100 km/u kost overigens 11,55 seconden. Dat mag je zonder meer acceptabele prestaties noemen.
“The bigger the better? Absoluut niet. Klein is fijn. Dat bewijst Smart.”
Actieradius in de praktijk
Het lithium-ion accupakket is geplaatst onder de stoelen en is 17,6 kWh groot, wat resulteert in een laag zwaartepunt en een theoretische actieradius van 160 kilometer voor de coupé en 155 kilometer voor de cabriolet. Volgens Smart is dat meer dan voldoende voor stedelijk gebruik, omdat Smart-rijders over het algemeen slechts 30 tot 40 kilometer per dag afleggen. Natuurlijk wijkt de praktijkwaarde af van de theoretische reikwijdte. Al valt het verschil in de praktijk ons alles mee: je komt in real life ongeveer 120 tot 140 kilometer ver. Het gaat dus om een minimale afwijking.
Opladen
Het accupakket is afkomstig van het bedrijf Deutsche Accumotive: onderdeel van het Daimler-concern. Dit bedrijf produceert het elektrische hart van de elektrische Fortwo’s al sinds 2012. Door de kleine accu duurt het laden niet zo heel lang. De oplaadtijd bedraagt met een nieuwe 22 kW snellader minder dan 45 minuten voor volledig opladen. Gebruik je een normaal oplaadpunt, dan duurt het 2,5 uur voor 80 procent acculading. De exacte batterijstatus inzien? Dat kan met een smart control app waarmee je het laadproces op afstand kunt volgen.
“Het verschil tussen de theoretische range en actieradius in de praktijk valt ons alles mee”
Snelweg
De topsnelheid van de coupé en cabrio komt uit op 130 km/u. Rijden op de snelweg is dus mogelijk, al zal je in de praktijk de snelweg zelden betreden. In Toulouse reden we slechts enkele kilometers op de snelweg. Prima te doen, al kost dat wel extra energie.
ECO-modus
In de stad komt de aandrijflijn beter tot zijn recht. Je accelereert en remt continu, waardoor je meer range uit het accupakket haalt. Tijdens het remmen wordt kinetische energie namelijk omgezet in elektrische energie. Daarnaast is er nog een ECO-modus. In die modus wordt de topsnelheid beperkt en de curve van het gaspedaal aangepast.
LEES OOK: Smart ForFour Electric Drive – Rijtest
Vooraf verwarmen of koelen
Voor verdere besparing van de energie installeert Smart preconditionering, waarmee de gewenste interieurtemperatuur al tijdens het laden wordt gerealiseerd. Zo hoeft het systeem niet pas te verkoelen of te verwarmen bij vertrek. Dat scheelt energie. Er wordt ook extra energie teruggewonnen dankzij een slimme radar in de voorbumper. Deze detecteert wanneer een voertuig voor je rijdt. Wanneer je het elektropedaal los laat, wordt er heftiger energie teruggewonnen dan wanneer er niemand voor je rijdt en je de auto laat uitrollen.
Besturing
De besturing van de Smart Fortwo Electric is velen malen beter dan bij de vorige generatie. Er zit meer gevoel in en het typische onderstuur van de vorige versies is nu veel minder. Ook de stuur- en zitpositie is sterk verbeterd, waardoor het langer uit te houden is achter het stuur. De stoelzitting blijft echter wel wat kort. Het onderstel is vrij stug maar voldoende comfortabel. In de stad lach je iedereen met grote SUV’s uit. De wendbaarheid is ongekend en rijden in de Fortwo Electric Drive is nog leuk ook. Het is gewoon een goed doordacht, premium autootje. Het infotainmentsysteem werkt goed, dankzij een duidelijke menustructuur, een helder display en mooie graphics.
“In de stad lach je iedereen met grote SUV’s uit. De wendbaarheid is ongekend”
Prijs
De prijs van de nieuwe Smart Fortwo Electric Drive volgt pas in maart. Echt goedkoop wordt de auto jammer genoeg niet. In Duitsland vraagt Smart minimaal 21.940 euro. Reken in Nederland op 23.000 euro.
Brabus Tailor Made
Voor dat geldt geeft Smart de auto wel een uitgebreide standaarduitrusting. Optioneel is een winterpakket met verwarmd stuurwiel en extra isolatiematerialen in de vloer en deuren. Daarnaast is er een optioneel Electric Drive-designpakket waarbij de stevige Tridion-veiligheidskooi en de buitenspiegels zijn uitgevoegd in de kleur Electric Green. Wil je meer? Maak dan gebruik van het Brabus Tailor Made-programma, want ook dat is beschikbaar voor de Smart Fortwo Electric Drive.
Het oordeel:
We komen even terug op de aspecten prijs, praktische bruikbaarheid, actieradius en het product in zijn geheel. Afgezien van een premium prijs is deze stadsrakker een goed uitgekiende auto. Leuk om te rijden, goed afgewerkt, een prima actieradius en vooral ideaal voor de grote steden op onze wereld. Parkeren is kinderlijk eenvoudig, net als straatjekeren. The bigger the better? Absoluut niet. Klein is fijn. Dat bewijst Smart. De Fortwo blijft het ultieme uithangbord van het merk. Weliswaar een klein uithangbord maar met een groot potentieel.
LEES OOK: Smart ForFour Electric Drive – Rijtest