Skoda Karoq is Kodiaq in het klein
Tweede SUV uit Tsjechië: eind 2017 op de markt
Skoda heeft het doek getrokken van de nieuwe Karoq: een compacte crossover die Skoda onder de Kodiaq positioneert. Dat niet alleen, want volgens Skoda representeert de Karoq de nieuwe designtaal van het merk. Eind 2017 komt de nieuwe Karoq op de markt.
De naam
De naam Karoq is afkomstig uit de taal van de Alutiiq, een inheemse stam die op een eiland (coördinaten: 57°N en 153°W) voor de zuidkust van Alaska leeft. Deze afgelegen archipel staat bekend om zijn wilde natuur en zijn ongerepte landschap. In de taal van de daar levende Alutiiq-stam wordt een auto aangeduid als ‘Kaa’Raq’ en is ‘Ruq’ het woord voor pijl.
De afmetingen
Hoe groot is zo’n Karoq dan? Hij is 4,382 meter lang, 1,841 meter breed en 1,605 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,638 meter (2,630 meter voor AWD-versie). En de bagageruimte? Die komt uit op 521 liter, maar is uitbreidbaar tot 1.630 liter door de achterste zitrij om te klappen. Wie kiest voor VarioFlex achterstoelen krijgt een variabele bagageruimte: van 479 tot 588 liter. Dit VarioFlex-systeem bestaat uit drie losse achterstoelen die zijn te verschuiven, maar ook verwijderbaar zijn. Optioneel is een elektrisch bediende achterklep met als aanvullende optie de mogelijkheid om de achterklep via een voetbeweging of een knop in het interieur te openen of te sluiten.
Vier infotainmentsystemen
Dan het interieur: Skoda levert vier verschillende infotainmentsystemen: het standaard systeem Swing en de Bolero, evenals het navigatiesysteem Amundsen en het navigatiesysteem Columbus. De twee laatste systemen hebben naast navigatie ook een wifi hotspot, waarbij Skoda voor het Columbus-systeem optioneel een LTE-module levert voor een draadloze internetverbinding onderweg. Columbus ondersteunt ook gebarenbediening.
Draadloos telefoon opladen
Het mag logisch zijn dat ook de Karoq MirrorLink, Apple CarPlay en Android Auto ondersteunt. En ook draadloos een smartphone opladen is mogelijk. Sfeerverlichting is er in de vorm van lichtstrips, die boven de vier deuren en om het dashboard heen zijn aangebracht. Je kan als bestuurder de sterkte van de verlichting aanpassen en kiezen uit tien verschillende kleuren.
Audi?
Nieuw in een Skoda is een volledig digitaal instrumentencluster, dat Skoda Digital Instrument Panel noemt. Dit concept kennen we natuurlijk al van Audi en Volkswagen en vindt zijn weg nu ook in de Karoq. Dit optionele instrumentenpaneel is vrij programmeerbaar zodat de bestuurder zelf kan selecteren wat hij wil zien. Er is keuze uit vier lay-outs.
De motoren
Dan de motoren. Skoda biedt er vijf aan: een drie- en viercilinder TSI-benzinemotor en drie TDI-diesels. De motoren hebben een inhoud van 1.0-, 1.5-, 1.6- en 2.0-liter en zijn er in de smaken 85 kW (115 pk) tot 140 kW (190 pk). Met uitzondering van de krachtigste dieselversies zijn alle Karoq-motoren verkrijgbaar met zowel een handgeschakelde zesbak als een zeventraps DSG-automaat. De 2,0-liter TDI met 140 kW (190 pk) heeft standaard vierwielaandrijving en DSG. Ook noemenswaardig: de 1.5 TSI heeft ACT cilinderuitschakeling.
Hieronder nog even het motorenprogramma:
1.0 TSI – 85 kW (115 pk) – 200 Nm – topsnelheid: 187 km/u – 0 ‑ 100 km/u: 10,6 seconden.
1.5 TSI – 110 kW (150 pk) – 250 Nm koppel – topsnelheid: 204 km/u – 0 ‑ 100 km/u: 8,4 seconden.
1.6 TDI – 85 kW (115 pk) – 250 Nm koppel – topsnelheid: 188 km/u – 0 ‑ 100 km/u: 10,7 seconden
2.0 TDI – 110 kW (150 pk) – 340 Nm koppel – topsnelheid: 207 km/u – 0 – 100 km/u: 8,9 seconden
2.0 TDI – 140 kW (190 pk) 4×4 – 400 Nm koppel – topsnelheid: 211 km/u, 0 ‑ 100 km/u: 7,8 seconden
LED-koplampen
Skoda levert de Karoq standaard met 16-inch wielen. Lichtmetalen wielen in de maten 17, 18 en 19 inch zijn optioneel, net als full-LED-koplampen overigens. De achterlichten, remlichten en mistlampen hebben sowieso LED-techniek. De 1.5 TSI en de twee 2.0 TDI-versies zijn optioneel leverbaar met Dynamic Chassis Control met de standen Normal, Sport, Eco, Individual of Snow (bij 4×4).