De vernieuwde Skoda Octavia Scout
Ruimtekoning voor de onverharde paden
De grondig vernieuwde Skoda Octavia wordt ook weer leverbaar als Scout. Deze versie combineert de enorme binnenruimte en de gunstige prijsstelling van de Octavia Combi met offroad-trekjes.
LEES OOK: Goedkopere auto’s dankzij afbouw BPM
Ga je jaarlijks op wintersport, moet je regelmatig door de blubber of ben je gewoon gecharmeerd van een ruime stationwagon met een stoere uitstraling? Dan is de vernieuwde Skoda Octavia Scout wellicht de ideale auto.
Het model is gebouwd volgens een bekend recept. Net als de pre-faceliftversie en zijn neefjes Seat Leon X-perience en Volkswagen Golf Variant Alltrack is hij te herkennen aan de kunststof beschermdelen rond de wielkasten, bumpers en dorpels. Ook onder de auto zijn extra beschermplaten aangebracht.
Verder staat de Scout hoger op z’n wielen dan de reguliere Octavia Combi, in dit geval 3 cm. Het Tsjechische merk heeft zelfs de aan- en afrijhoeken aangepast zodat je niet meteen in de knel zit als de ondergrond wat ruiger wordt.
Vierwielaandrijving
De Skoda Octavia Scout heeft niet alleen een elektronisch sperdifferentieel op de voor- én achteras. Ook standaard vierwielaandrijving met een elektrohydraulisch aangestuurde meerplatenkoppeling die de krachtverdeling tussen de voor- en achteras continu optimaliseert voor zo veel mogelijk grip en een zo laag mogelijk verbruik.
In eerste instantie verschijnen drie motorvarianten bij de dealer. Behalve de 1.8 TSI benzineversie met 132 kW (180 pk) is er ook een 2.0 TDI dieselversie met 110 en 135 kW (150 en 184 pk) vermogen. De sterkste diesel is naar wens leverbaar met een 7-traps DSG-automaat.
Na de sedan, de stationwagon en de gister onthulde Octavia RS is de vernieuwde Octavia-reeks nu compleet. De prijzen van de Scout worden binnenkort bekendgemaakt. De verkoop start begin 2017.