Skoda Octavia Combi: station met dubbele bodem
Opbouwen naar een climax. Dat doet Skoda bij de derde generatie van de Octavia. Na de introductie van de Hatchback in maart volgt medio juni de traditionele bestseller van de reeks, de Combi. Die stationwagenversie is kort daarna ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving. In september kunnen de Skoda-dealers alle verloven intrekken als de Octavia Greenline met 14% bijtelling op de markt komt.
De Greenline-uitvoering, met een 1.6 TDI-dieselmotor van 81 kW (110 pk) en een CO2-uitstoot van 87 g/km, komt zowel beschikbaar voor de Hatchback als de Combi. Dat is, zeker gezien zijn afmetingen (4,66 meter lang, 1,81 meter breed, 1,46 meter hoog), geen geringe prestatie van de Tsjechische Volkswagen-dochter. De Octavia Combi Greenline wacht in september ongetwijfeld een warm welkom van zakelijk rijdend Nederland. De belangrijkste doelgroep van de Octavia kijkt vast reikhalzend uit naar het bekendmaken van de prijs van de Greenline. Die maakt de Nederlandse Skoda-importeur op een later moment openbaar. Voor het zover is, maken de Skoda-dealers eerst ruimte in hun showroom vrij voor de ‘gewone’ Octavia Combi en zijn 4×4-variant.
Vierwielaandrijving
In Nederland zal de 4×4 het vooral moeten hebben van fanatieke wintersporters en zakelijk rijders die regelmatig afwijken van de geasfalteerde paden. De vierwielaangedreven Combi is leverbaar in combinatie met de 1.8 TSI (132 kW/180 pk), de 1.6 TDI (77 kW/105 pk) en de zwaarste diesel uit het motorenprogramma van de Octavia, de 2.0 TDI (110 kW/150 pk). Verder hebben klanten ook de keuze uit de 1.2 TSI- (77 kW/105 pk) en de 1.4 TSI-benzinemotor (103 kW/140 pk). Alle motoren zijn standaard voorzien van een start/stopsysteem en remrecuperatie. Behalve die met de 1.8 TSI en 2.0 TDI zonder Greentech vallen alle uitvoeringen in de 20%-bijtellingscategorie.
Pleinvrees
Dat Skoda zijn zaakjes goed voor elkaar heeft met de Octavia bleek al uit de lovende recensies die de pers over de Hatchback schreef. Veel waar voor een redelijk prijs was, kort samengevat, de strekking van de gepubliceerde rij-impressies. Met name over de ruimte van de Hatchback was de pers onder de indruk. Het is dan ook niet verrassend dat de Combi eveneens ruim bedeeld is als het hoofd-, been- en bagageruimte gaat. Die laatste ruimte wordt door Skoda zelf omschreven als ‘echoput’. Hoewel roepen in de kofferbak geen echo oplevert, is het strooien van broodkruimels wel aan te raden bij het betreden van de bagageruimte. Vind zonder de uitgang maar eens terug! Gekheid natuurlijk, maar met een inhoud van 610 liter (20 liter meer dan de Hatchback) is het wel een achterbak om pleinvrees van te krijgen. Als de achterbank neergeklapt wordt, ontstaat zelfs een ruimte met plek voor 1.740 liter bagage. Ook objecten van bijna drie meter, 2,92 meter om precies te zijn, passen in de Combi. Hiervoor moet wel eerst de rugleuning van de passagiersstoel worden neergeklapt.
Slimmigheden
Zoals we inmiddels gewend zijn van Skoda zijn ook in de combi de nodige slimmigheden verwerkt. De ijskrabber in de tankklep, de box onder de bestuurdersstoel voor het veiligheidshesje, het uitneembare afvalbakje in de portiervakken en de omkeerbare kofferbakmat met een stoffen en rubberen kant kenden we al van de Octavia Hatchback en de Rapid. Voor de combi komt Skoda nu met een ‘clevere’ dubbele laadvloer. De flexibele extra laadvloer heeft zes standen waarmee de bagageruimte naar behoefte kan worden ingedeeld. Verder is het nooit zoeken naar een bekerhouder in de combi. Hij heeft er maar liefst acht. Voor al die slimme oplossingen, en voor de rest van de auto natuurlijk, moet minimaal 20.770 euro neergeteld worden (bij de Hatchback beginnen de prijzen bij 18.990 euro). Voor een 4×4-uitvoering berekent Skoda een meerprijs van rond de 3.200 euro.