Autotest – Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG
De eerste échte SUV van Skoda
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Skoda was ooit het budgetmerk binnen de Volkswagen Groep, maar dat is het al lang niet meer. De kwaliteit en uitstraling van tegenwoordig maken dat direct duidelijk. Toch kun je nog wel voordelig shoppen bij het Tsjechische merk, want nergens vind je zo’n grote SUV als de Skoda Kodiaq voor een bedrag onder de 30.000 euro.
Explosief toegenomen
Wie had ooit gedacht dat Skoda een SUV op de markt zou brengen? Tien jaar geleden waarschijnlijk niemand, maar inmiddels is toch het een en ander veranderd. De vraag naar SUV’s is explosief toegenomen en het SUV-segment is nu zelfs het grootste in Europa. Dus als je als fabrikant wilt scoren, mag je niet ontbreken. Dat geldt natuurlijk ook voor Skoda.
Één stevige basis
Het voordeel van Skoda is dat het onderdeel uitmaakt van het grote Volkswagen concern. Dat heeft één stevige basis ontwikkeld voor meerdere SUV-modellen. Heel slim en daarvan kan Skoda volop profiteren.
LEES OOK: Bijzondere Skoda Vision X rijdt op aardgas, benzine én elektriciteit
Eigen karakter
Eerst kwam de Volkswagen Tiguan, daarna de Seat Ateca en nu dus de Skoda Kodiaq. Technisch zijn ze hetzelfde, alleen hebben ze natuurlijk wel ieder hun eigen karakter. Of eigen sausje om het zo even te noemen.
Zeer ruim
De Kodiaq is de grootste van drie. Dat past ook een beetje in het plaatje, want Skoda bouwt alleen maar ruime auto’s. Of het nu gaat om de Fabia, de Octavia, de Superb natuurlijk… die behoren allemaal tot de ruimste in hun klasse en dat geldt ook voor deze Kodiaq. Dit is echt een ontzettend ruime auto.
Hij is langer dan de Tiguan, 4,7 meter lang en leverbaar als 7-zitter. Die twee stoeltjes achterin zijn niet echt geschikt voor volwassenen, meer voor kinderen. Die liggen plat in de kofferbak en dan heb je dik 600 liter bagageruimte tot je beschikking. Gooi de achterbank plat en je hebt 2.000 liter ruimte. De zitruimte op de achterbank is enorm. Ook als je twee meter bent, zit je niet klem. Echt gewoon heel ruim.
Simply Clever
Ander kenmerk van de Kodiaq: hij zit vol met slimmigheden. De merkslogan Simply Clever ken je misschien wel en dat is zeker van toepassing op deze auto.
Grote opbergvakken, twee op het dashboard, op de middenconsole, in de deuren. Je hebt achterin handige haakjes om tassen te bevestigen, paraplu’s in de voorportieren, een ijskrabber bij de tankklep, deurbeschermers, draadloze telefoonoplader en ga zo maar door. Allemaal super handig.
LEES OOK: Dit kost de Skoda Karoq, het kleinere broertje van de Kodiaq
Stille kracht
Skoda levert de Kodiaq met twee benzinemotoren en twee diesels. Wij rijden de 1.4 TSI met 150 pk en 6-traps DSG-automaat. Een prima combinatie die mooi bij deze auto past. Voldoende kracht, mooi stil. Meer heb je echt niet nodig.
De automaat is zo ingesteld dat hij het toerental continu zo laag mogelijk houdt. Je rijdt vooral op z’n koppel. Hij levert 250 Nm bij 1.500 toeren. Je merkt aan alles dat de Kodiaq is gebouwd voor comfort. Mooi stil, mooi geveerd, niet hard, hij stuurt prima maar de besturing is licht en gevoelloos.
Als je haast hebt of abrupt wilt inhalen, reageert de automaat niet echt vlot, maar daar heb je de S-stand voor. Met een tik naar achter zet je de automaat in de sportstand en schakelt hij meteen een versnellig terug. Ook schakelt hij later op. Precies goed als je even wilt doorrijden, en daarna zet je hem met dezelfde tik naar achteren weer in de normale stand.
De turbomotor is ook voorzien van cilinderuitschakeling. Bij weinig belasting worden twee cilinders uitgeschakeld voor extra brandstofbesparing. Merk je niets van.
Kwaliteitsbeleving
Verder. Dat Skoda geen budgetmerk meer is, merk je direct in het interieur. De materialen zien er goed uit. Ziet er allemaal heel degelijk uit. Geldt ook voor het mooie infotainmentsysteem met touchscreen, dat bijzonder snel reageert en alle zaken op fraaie wijze weergeven.
De prijzen van de Skoda Kodiaq beginnen bij ruim 28.000 euro en lopen op tot een kleine 49.000 euro voor de 2.0 TDI dieselversie met 190 pk, automaat en 4×4. Daarmee is hij iets duurder dan de Ateca en iets voordeliger dan de Tiguan. Deze versie waarmee wij rijden, kost een dikke 37 mille.
LEES OOK: Autotest – Opel Grandland X