Skoda Elroq (2025) Review – Heeft Skoda wéér een hit te pakken?
Kleine broer van de Enyaq
De Skoda Enyaq is een regelrecht succes in Europa en was in Nederland zelfs twee jaar de bestverkochte elektrische auto. Toch bleef het opvallend stil rondom nieuwe elektrische modellen van Skoda. Maar nu, enkele jaren na de lancering van de Enyaq, is daar eindelijk de tweede elektrische Skoda: de Elroq. Heeft hij alles in huis om in de voetsporen van zijn grote broer te treden?
Wat is de Elroq precies?
De naam Elroq verklapt het al een beetje: deze elektrische SUV is de kleinere broer van de Enyaq, vergelijkbaar met hoe de Karoq zich verhoudt tot de Kodiaq bij Skoda’s benzinemodellen. Met een lengte van 4,48 meter is de Elroq zestien centimeter korter dan de Enyaq, maar dankzij de gelijke wielbasis profiteer je van een royale binnenruimte, met veel zitruimte voor alle passagiers.
Wel heeft de Elroq een kortere achteroverhang, waardoor de bagageruimte kleiner is: 470 liter tegenover 585 liter bij de Enyaq. Maar geen zorgen, hij blijft een uitstekende gezinsauto. Er passen met gemak een paar grote koffers en weekendtassen in. Prima vakantievervoer dus. Bovendien is de Elroq uitgerust met handige opbergmogelijkheden, zoals een netje voor de laadkabel en een verstelbare hoedenplank die je ook als extra laadvloer kunt gebruiken.
Design: een nieuw gezicht
Op het eerste gezicht lijkt de Elroq sterk op de Enyaq, vooral van opzij en achteren. Maar vooraan zien we een nieuw gezicht. De Elroq introduceert de nieuwe zogeheten Modern Solid-designfilosofie van Skoda, met een opvallend zwarte ‘grille’, dat Skoda het tech-deck noemt. Hierin zitten alle sensoren en camera’s. Opvallend is ook de strakke lichtsignatuur. Het Skoda-logo is verdwenen op de motorkap; voortaan staat de merknaam uitgeschreven op de neus. De neus oogt dus modern en strak, al moet je er misschien even aan wennen. De Enyaq krijgt begin 2025 een facelift en zal dan ook door het leven gaan met deze neuspartij.
Interieur: vertrouwd terrein
Stap je in, dan voelt de Elroq als thuiskomen voor Enyaq-rijders. Het interieur is vrijwel identiek, met een groot centraal touchscreen, een compact digitaal instrumentarium voor de bestuurder en optioneel een head-up display. Het infotainmentsysteem werkt soepel en biedt handige functies zoals het voorverwarmen van de accu voor snelladen. Ideaal in de winter of tijdens de wintersport, want zo kun je ook in koude omstandigheden meteen met vol vermogen laden. Net als in de Enyaq vind je overal opbergruimte, bekerhouders en oplaadpunten. Het grote verschil met zijn grote broer? Het stuurwiel, waarop geen Skoda-logo staat.
Prestaties en actieradius
De Elroq is verkrijgbaar in drie varianten: 50, 60 en 85. Deze cijfers verwijzen grofweg naar de accucapaciteit, namelijk 52 kWh, 58 kWh en 77 kWh. Daarmee rij je respectievelijk 374 km, 449 km of zelfs 579 km op een volle accu. Voor elk wat wils dus: van de koper die vooral binnen de eigen provincie blijft tot gezinnen die elke zomer richting het Gardameer trekken. Snelladen gaat bij alle accuvarianten lekker snel, met een laadvermogen van maximaal 145 kW, 165 kW of 175 kW. Nette cijfers voor dit segment.
MEB-platform
Onderhuids maakt de Elroq gebruik van dezelfde techniek als de Enyaq en andere modellen binnen de Volkswagen Group, zoals de Volkswagen ID.3, ID.4, Cupra Born en Audi Q4 e-tron. Ze delen allemaal het MEB-platform, met achterwielaandrijving als basis. De prestaties variëren van 125 kW (170 pk) tot 210 kW (286 pk), met een acceleratie van 0-100 km/u tussen de 9,0 en 6,6 seconden. Wij rijden de krachtigste versie, die lekker vlot aanvoelt en zelfs als snel kan worden omschreven.
Remmen kan via regeneratie, instelbaar in vier standen. Optioneel biedt Skoda progressieve stuurbekrachtiging voor extra stuurprecisie en een adaptief onderstel (Dynamic Chassis Control). Met deze DCC-optie kun je de rijervaring aanpassen aan je voorkeur, variërend van dynamisch tot comfortabel. De Elroq is echter een typische gezins-SUV en daarmee moet je geen records op je woon-werktraject willen breken. Ons advies: kies het standaard onderstel, dat een prima balans tussen sportiviteit en comfort biedt en zorgt voor prettige rijervaring, zowel voor de bestuurder als de passagiers.
Wat kost de Skoda Elroq?
Met een instapprijs van 34.990 euro voor de variant met de kleine accu is de Elroq erg aantrekkelijk geprijsd. Helemaal als je hem naast de Enyaq met dezelfde specificaties zet: die begint pas bij 43.000 euro. Dat zijn ineens dure extra centimeters. Kies je voor de Elroq met de grootste accu, dan zit je op zo’n 43.000 euro.
Conclusie: kleine broer met grote ambities
De Skoda Elroq vult het gat onder de Enyaq goed op. Hij combineert bewezen techniek met veel binnenruimte en een scherpere prijs dan zijn grote broer. Natuurlijk kun je discussiëren over het gebrek aan vernieuwende elementen in het interieur, maar dat doet weinig af aan het totaalplaatje. Net als de Enyaq heeft de Elroq alles in huis om een vaste waarde te worden op de Nederlandse wegen. In de video hieronder vertellen we je meer: