
Review – Silence S04 (2025): compacte citycar met uitneembare batterij en support van Nissan
Een zogenoemde ‘NanoCar’
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

In Europese steden groeit de behoefte aan compacte, elektrische voertuigen die ruimte besparen, weinig energie verbruiken en eenvoudig te parkeren zijn. De Silence S04 speelt hierop in met een opvallend concept dat ergens tussen een brommobiel en een volwaardige auto in zit. Wat heeft de Silence S04 precies te bieden? En welke rol speelt Nissan in dit verhaal?
Wat voor voertuig is de Silence S04?
De Silence S04 is een ultracompacte elektrische tweezitter, ontwikkeld in Barcelona en bedoeld voor stedelijke mobiliteit. De afmetingen zijn extreem bescheiden: 2,28 meter lang, 1,26 meter breed en 1,57 meter hoog. Toch is het geen brommobiel in de klassieke zin van het woord. Het is eerder een kruising tussen een scooter en een kleine auto, een zogenoemde ‘NanoCar’. Je merkt direct dat dit voertuig niet bedoeld is voor lange snelwegritten, maar wel ideaal is voor het dagelijks verkeer in de stad. Dat blijkt ook tijdens het rijden: wendbaar, lichtvoetig en verrassend doordacht.
Voor wie is deze citycar bedoeld?
De S04 is er in twee versies: de L6e, die vanaf 16 jaar met een AM-rijbewijs gereden mag worden, en de L7e, die krachtiger is en op de ringweg of provinciale weg uit de voeten kan. Daarmee richt Silence zich niet alleen op jongeren, maar ook op stedelingen die geen grote auto nodig hebben en wel het gemak van elektrisch rijden zoeken. Denk aan forenzen in de stad, of ouders die hun kinderen laten rijden (vanaf 16 jaar dus). Tijdens het testen valt op hoe intuïtief de auto rijdt: hij voelt vertrouwd, ook voor wie normaal grotere auto’s gewend is.

Hoe rijdt de Silence S04?
Het rijgedrag van de S04 verrast positief. De versie die wij reden, de L7e, beschikt over twee elektromotoren in de achterwielen. Samen leveren ze 14 kW (19 pk), met pieken tot bijna 30 pk. Daarmee sprint de auto in minder dan 7 seconden naar 50 km/u. De topsnelheid ligt op 85 km/u. De acceleratie is direct, lineair en perfect afgestemd op stadsverkeer. De ophanging – McPherson vooraan, trapeziumconstructie achter – is comfortabel genoeg voor klinkerwegen, terwijl de schijfremmen rondom voor een veilig gevoel zorgen. Kortom: je zit in iets kleins, maar het voelt groter.
SILENCE S04 (2025): Kost 9.990 euro, heeft airco én thuisbatterij! – REVIEW – AutoRAI TV
Hoe zit het met de actieradius?
De S04 Long Range wordt aangedreven door twee lithium-ion-batterijen van elk 5,6 kWh. Samen bieden ze een capaciteit van 11,2 kWh. In de praktijk komt de L7e tot zo’n 149 kilometer op een volle lading, volgens de WMTC-cyclus. De L6e rijdt iets verder: tot 175 kilometer. Voor stadsgebruik is dat ruim voldoende. Tijdens onze test reden we meerdere korte ritten en de resterende actieradius zakte nauwelijks. Het regeneratief remmen in de Sport-modus helpt bovendien om energie terug te winnen.
Hoe laad je de auto op?
Opladen kan op drie manieren. Je kunt de batterijen in de auto laten en via een normaal stopcontact opladen. Je kunt ze eruit halen – ze zijn voorzien van wieltjes en een handgreep, als een trolley – en binnenshuis opladen. Als derde mogelijkheid kun je via een abonnement gebruikmaken van de Battery Stations van Silence, waar je lege accu’s binnen 30 seconden inruilt voor volle exemplaren. Die laatste methode hebben we niet getest, maar het concept is verfrissend in zijn eenvoud en veelbelovend in gebruiksgemak.

Wat maakt de S04 uniek ten opzichte van andere stadsvoertuigen?
Wat direct opvalt, is hoe doordacht de auto is. Niet alleen het batterijconcept, maar ook het uitrustingsniveau maakt het verschil. Waar concurrenten als de Citroën Ami vooral basic zijn, heeft de S04 standaard airconditioning, elektrische ramen, een digitaal scherm, een multifunctioneel stuur en Bluetooth. Dat maakt de rijervaring een stuk aangenamer. Het voelt niet alsof je in een noodoplossing zit, maar eerder in een minimalistische auto waarin alles klopt voor zijn doel.
Hoe praktisch is het interieur?
Verrassend ruim. Door de asymmetrische plaatsing van de stoelen – de bijrijder zit iets verder naar achteren – ontstaat extra schouderruimte. De stoelen zelf zijn comfortabel genoeg voor ritten van een uur of langer. Het dashboard is overzichtelijk en de bediening spreekt voor zich. Achterin is 249 liter bagageruimte beschikbaar, wat genoeg is voor twee weekendtassen of boodschappen. Onder de vloer en voor de voeten van de passagier zijn extra opbergplekken voorzien. Het voelt allemaal heel functioneel en logisch ingedeeld.

Wat kun je met de app?
Via de My Silence app koppel je je smartphone aan de auto. Hiermee kun je onder andere de deuren openen en sluiten, de ramen bedienen, je voertuig lokaliseren en ritinformatie bekijken. Ook is het mogelijk om via de app toegang te geven aan andere gebruikers – handig als je de auto deelt met familieleden. De app werkt vlot en stabiel. De basisfuncties zijn gratis, de uitgebreidere functies kosten 3,50 euro per maand vanaf het tweede jaar. Tijdens het testen werkte de app vlekkeloos en voelde als een natuurlijke verlenging van het voertuig.
Hoe is het ontwerp?
Het design is typisch mediterraans: compact, speels en toch stijlvol. De koplamp in het midden verwijst naar de scooters van Silence, en geeft de auto een karakteristiek gezicht. De led-dagrijverlichting in ‘wenkbrauwvorm’ geeft de neus iets moderns. De kunststof panelen rondom beschermen de carrosserie tegen stadsgevaren als paaltjes en stoepranden. Alles oogt slim bedacht en gebouwd voor de stad. De auto voelt ook solide aan; niets rammelt of piept. Voor een stadsvoertuig in deze klasse is dat een groot pluspunt.

Hoe zit het met veiligheid?
De S04 is gehomologeerd als L6e of L7e en valt daarmee onder de regelgeving voor lichte voertuigen. Airbags zijn niet verplicht en dus ook niet aanwezig. Wel zijn er schijfremmen rondom en er is goede zichtbaarheid dankzij de hoge ramen en het panoramische voorruit. De wegligging is stabiel en voorspelbaar, mede dankzij het lage zwaartepunt en de brede achterbanden. Voor stedelijk verkeer voldoet het veiligheidsniveau ruimschoots, maar het blijft een licht voertuig – iets om rekening mee te houden bij hogere snelheden.
Is de Silence S04 betaalbaar?
In Spanje start de prijs rond de 9.870 euro voor de L6e met batterijabonnement. Kies je ervoor om de batterijen te kopen, dan stijgt de prijs met ongeveer 5.000 euro. De L7e zit iets hoger in prijs, maar biedt ook meer mogelijkheden. De maandelijkse kosten voor het batterijabonnement (inclusief laden via Battery Stations) zijn 39,99 of 49,99 euro per maand, afhankelijk van het aantal laadbeurten. In vergelijking met andere elektrische voertuigen is dit scherp geprijsd, zeker als je geen lange afstanden rijdt.

Wat is de conclusie?
De Silence S04 is geen gimmick en geen speelgoedauto. Het is een serieuze oplossing voor stedelijke mobiliteit, met slimme techniek, een hoge mate van bruikbaarheid en voldoende comfort. Tijdens de test viel vooral op hoe volwassen hij aanvoelt – ondanks zijn geringe formaat. Alles aan dit voertuig is ontworpen met een doel. Het batterijconcept is vernieuwend, de app-integratie werkt intuïtief en het rijgedrag is verrassend prettig. De S04 vult een gat tussen brommobielen en elektrische auto’s. Dat doet hij met overtuiging.
Nissan en ACCIONA, het Spaanse energie- en infrastructuurbedrijf, zijn een strategisch partnerschap aangegaan voor de distributie van de Silence S04, een compacte, volledig elektrische stadsauto. De Silence S04 wordt geproduceerd door Silence, een dochteronderneming van ACCIONA die zich richt op elektrische micromobiliteit.
Wat houdt het partnerschap in?
Vanaf juni 2024 heeft Nissan de distributierechten voor de Silence S04 en de elektrische scooters van Silence in Frankrijk en Italië. Vanaf september 2024 wordt dit uitgebreid naar andere Europese markten, waaronder Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Nissan zal deze voertuigen aanbieden via zijn bestaande netwerk van dealers, inclusief bijbehorende financierings-, service- en verzekeringsopties.









































