“Scala moet nieuwe klanten naar Skoda trekken”
Interview met Bernhard Maier, CEO van Skoda - "Scala RS niet uitgesloten"
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Van de Rapid Spaceback – de voorloper van de nieuwe Skoda Scala – zijn meer exemplaren verkocht dan je zou denken. Met de nieuwe Skoda Scala hoopt Skoda echt door te gaan breken in het C-segment, vertelt Bernhard Maier – CEO van Skoda – in een exclusief interview met AutoRAI.nl.
Positionering
Eerst maar wat ophelderen over de positionering van de Skoda Scala. “De nieuwe Scala wordt laag in het C-segment gepositioneerd, dus onder de Volkswagen Golf”, aldus Maier. “We onderscheiden onszelf met de Scala met veel interieurruimte, uitstekende functionaliteit en een goede prijskwaliteitsverhouding. Sowieso zijn die drie aspecten essentieel bij elke nieuwe Skoda die we op de markt brengen.”
Jongere klanten
Maier: “De nieuwe Scala is geen evolutie van de Rapid Spaceback. We willen echt benadrukken dat de Scala iets nieuws is, vandaar dat we ook voor een nieuwe naam hebben gekozen. De Skoda Scala moet nieuwe, vooral jongere klanten naar ons merk trekken. De Rapid is naast de Fabia en Octavia een van de best verkopende compacte modellen van Skoda. Elk jaar verkopen we ongeveer 200.000 exemplaren van de Rapid. Het is dus een zeer belangrijk model.”
Scala
Nog even over de naam: Scala stamt af van het Latijnse woord ‘scala’, dat letterlijk ‘trap’ of ‘ladder’ betekent. De naam is feitelijk dus een verwijzing naar de figuurlijke volgende grote stap die de Tsjechische autofabrikant met deze Scala in het compacte segment zet.
Marktaandeel
In Europa is één op de zeven verkochte auto’s een compacte hatchback als de Skoda Scala. “In heel Europa hebben we een marktaandeel van 4,6 procent, maar in het segment van de compacte hatchbacks is dit 2,3 procent. Met de Skoda Scala hopen we dit marktaandeel verder te vergroten”, zegt Maier. De belangrijkste markten zijn Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje en Italië.
Elkaar niet bijten
In de loop van 2019 introduceert Skoda nog een compacte crossover, geïnspireerd op de Vision X Concept. Met het oog op de toenemende populariteit van SUV’s, komt de Scala wellicht in de gevaar. Volgens Maier niet: “We gaan ervoor zorgen dat de auto’s verschillende doelgroepen zullen aanspreken. We kijken altijd zeer nauwkeurig naar de positionering van onze modellen zodat ze elkaar niet bijten.”
Derivaten
Skoda brengt op basis van de Scala verschillende derivaten op de markt, maar een andere carrosserievorm staat voor Europa niet op stapel. Wellicht dat Skoda voor China of andere markten nog met een sedanvariant komt, maar in Europa blijft het bij deze vijfdeurs hatchback. Natuurlijk zijn er wel meerdere modelvarianten op het programma, zoals een Sportline en Scout-uitvoering.
Skoda Scala RS?
En een RS? Maier: “Die uitvoering sluiten we niet uit. Dit zou een alternatief kunnen zijn. We hebben klanten en importeurs reeds gevraagd naar hun interesse in dit model. Allemaal reageerden ze heel positief. We hebben verschillende ideeën. Het label RS-uitbouwen gaan we sowieso doen, maar dan wel op een duurzame manier.”
Skoda Vision RS
Doelt Maier hiermee op de aandrijflijn van de Skoda Vision RS die op de Autosalon van Parijs in 2018 is gepresenteerd? “Misschien, PHEV-technologie is mogelijk en wordt zeker niet uitgesloten. We onderzoeken momenteel de mogelijkheden. Het platform is er in ieder geval geschikt voor.”
MQB A0-platform
De Skoda Scala staat op het MQB A0-platform, bekend van de Audi A1. Dit schaalbare platform ondersteunt diverse vormen van elektrificatie, behalve volledig elektrische aandrijflijn. Voor dat laatste moet Skoda uitwijken naar het MEB-platform waarop alle elektrische modellen van de Volkswagen Group komen te staan.