
Veel moois onder de hamer tijdens RM Sotheby’s in Monterey Car Week

Je kunt op de Monterey Car Week je ogen uit kijken. Naast het kijken, kijken, kan je ook nog kopen. Tijdens de grote veilig van RM Sotheby’s komt de ene exotische auto na de andere voorbij en ze kunnen dus zomaar van jou zijn.
Althans, als je het geld ervoor hebt. Mocht dat niet het geval zijn, dan kun je alsnog genieten door onderstaande items te bekijken.
Vaste prik op de kalender
Elk jaar wordt tijdens de Monterey Car Week de RM Sotheby’s veiling gehouden. Het is altijd een bijzonder moment, waarop ineens miljoenen door de zaal vliegen en zeldzame auto’s en klassiekers onder de hamer gaan en de meest exotische auto’s even binnen handbereik lijken.
Ferrari in alle kleuren
Dat niet elke Ferrari rood hoeft te zijn, bewijst deze Ferrari F50 uit 1995. Hij is uitgevoerd in het felle Giallo Modena, een kleur die je op straat maar zelden ziet. Dat is meer dan waar bij deze auto, het is één van de twee F50’s in het Giallo Modena in de Verenigde Staten.

Wie denkt dat het bij Ferrari alleen om glimmende showstukken gaat voor op de straat, vergist zich. Neem de Ferrari 375 Plus Spyder by Sutton uit 1955. Zoals het staat beschreven, is dit een eenmalige racewagen gebouwd voor het Amerikaanse racingteam Scuderia Parravano. Hierin werd de meest royale motor van Ferrari gelepeld die toen beschikbaar was, de Tipo 113 4,9-liter 375 Plus-motor.
Dan is er nog de Ferrari F40 LM. De standaard F40 is al rauw, maar de LM gooit er nog een flinke schep bovenop. Alleen al vanwege deze iconische vijfspaaksvelgen zouden we deze auto al willen hebben.

Elegantie op z’n Duits
Toch is Monterey meer dan alleen Ferrari-geweld. Neem de Mercedes-Benz 500 K Special Roadster uit 1935. Een rollend kunstwerk uit het Art Deco-tijdperk met sierlijke lijnen, zoals je vandaag de dag haast niet meer ziet.
Dan is er de RUF CTR1 Yellowbird Lightweight uit 1989. Iets minder elegant, wel heel erg dik. Technisch gezien begon hij als Porsche, maar RUF nam hem zo onder handen dat het een eigen icoon werd. Dit exemplaar, liefkozend ‘Redbird’ genoemd, is één van zes Lightweight-versies en was van Alois Ruf zelf. Exclusiever dan een Porsche dus en ook sneller.

Amerikaanse grandeur
Ook in de Verenigde Staten zijn beroemde klassiekers gemaakt. Zie hier een voorbeeld van Amerikaanse luxe: de Duesenberg Model J Torpedo Phaeton by Walker-LaGrande, eveneens uit 1935. Er zijn maar vijf exemplaren van deze auto.
Voor de gewone burger
Niet iedereen komt naar Monterey om miljoenen uit te geven. Onderaan de lijst staan ook auto’s die een stuk betaalbaarder zijn, al blijft dat relatief. Zoals de Alfa Romeo Giulia GT 1300 Junior uit 1967. Licht, wendbaar en met prachtig Italiaans design. Dit specifieke exemplaar heeft zelfs een beetje racehistorie, met deelnames in de jaren tachtig.
Dan is er nog de categorie ‘te leuk om niet te noemen’: de juniorauto’s. Zoals de Porsche 936 Junior, een half zo grote Le Mans-racer voor kinderen of volwassenen die kind zijn gebleven. Hij heeft werkende verlichting, vering en zelfs een kleine motor. Ideaal voor de kleine, of als kunstobject middenin de woonkamer.

Zo wordt de RM Sotheby’s-veiling tijdens Monterey Car Week weer een bont spektakel van miljoenenklassiekers, brute racers, elegante cruisers en miniatuurpret. In Monterey is het allemaal te koop. Nou ja, zolang je maar durft te bieden. Je bekijkt alle auto’s hier.