Rijtest: Toyota Yaris Hybrid
Toyota heeft zijn Yaris onder handen genomen. We onderwierpen de vernieuwde Yaris Hybrid aan een rijtest.
De opvallendste wijziging betreft de voorzijde. Net als bij de nieuwe Aygo is hier als het ware een groot kruis te zien waarin de koplampen zijn opgenomen. Nieuw is dat deze voorzien zijn van led-verlichting. Diezelfde techniek past Toyota ook toe op de achterlichten (vanaf uitrustingsniveau ‘Lounge’). De Yaris Hybrid is altijd uitgerust met led-lampen achter, ongeacht de uitrusting.
Zachter kunststof
Ook vanbinnen ziet de Yaris er anders uit. Het harde kunststof van het dashboardgedeelte waarin het display van de radio of het multimediasysteem is opgenomen, voelt nu zachter aan. In de Yaris ‘Dynamic’ is het dashboard deels in rood uitgevoerd, evenals een deel van de deurpanelen. Dat staat wat vrolijker dan het zakelijke grijs van de ‘Hybrid Lease’-versie waarin wij reden.
Start-stopknop
De Yaris Hybrid is standaard uitgerust met een Continu Variabele Transmisse (CVT). Omdat Toyota de middenconsole iets verhoogd heeft (+ 23 mm), kon de versnellingshendel korter gemaakt worden ( – 30 mm) en ziet-ie er niet meer zo iel uit. De opbergruimte achter de pook biedt plaats voor bijvoorbeeld de contactsleutel, want de auto is uitgerust met een start-stopknop.
Dikker isolatiemateriaal
Tussen het dashboard en de motorruimte past Toyota dikker isolatiemateriaal toe. Dat heeft effect, want tot op hoge snelheid blijft het vanbinnen aangenaam stil. Slechts als het gaspedaal nadrukkelijk ingetrapt wordt, is de combinatie motor/CVT duidelijk hoorbaar. Dit compenseert de Toyota ruimschoots in de stad, want hier rijdt de Yaris Hybrid hoofdzakelijk elektrisch en dus stil.
Bovenal comfortabel
Voor meer stijfheid heeft Toyota de achterwielophanging voorzien van een nieuwe torsieas en voegde het 36 laspunten toe aan de carrosserie. Verder zijn de schokdempers zachter afgesteld. En inderdaad: de Yaris rijdt bovenal comfortabel. Het onderstel absorbeert oneffenheden in het wegdek zodat ze niet hinderlijk tot het interieur doordringen.
Onveranderd ruim
De Yaris is onveranderd ruim. Dat geldt ook achterin. Op de achterbank is voldoende hoofd- en beenruimte, ook voor volwassenen. Het interieur doet sowieso heel ruimtelijk aan, onder meer door de ver naar voren geplaatste voorruit. De overzichtelijkheid is goed. Wie desondanks moeite heeft met achteruit inparkeren, is ongetwijfeld blij met de achteruitrijcamera (standaard vanaf de ‘Aspiration’).
14% bijtelling
Toyota wist de toch al bescheiden CO2-uitstoot van de Yaris Hybrid te verlagen van 79 naar 75 gr/km. En daarmee is het vooralsnog de enige benzineauto in zijn klasse die ook in 2015 in de lagere bijtellingscategorie van 14 procent valt. De CO2-uitstoot staat gelijk aan een brandstofverbruik van 3,3 l/100 km. Dat haalde de testauto niet, maar wel een keurig testverbruik van 4,8 l/100 km. De prijzen van de 74 kW (100 pk) sterke Toyota Yaris Hybrid beginnen bij 17.995 euro.
[gallerij-1]