Rijtest – Toyota Auris
Van alle Toyota Auris-verkopen in Nederland, is driekwart voor rekening van de Auris Hybrid. Maar meer dan ooit zijn uit eigen gelederen kapers op de kust.
De Toyota Auris, die is er toch alleen als hybride? Nee. Dat lijkt wellicht zo omdat dus het overgrote deel dat in Nederland rijdt inderdaad voorzien is van zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor. En dat is deels omdat de Auris Hybrid voor de leaserijder een tamelijk aantrekkelijk aanbod is, vanwege zijn 14 procent bijtelling. Zelfs als extra ruime stationwagen. Maar nu is er dus de nieuwe Auris.
Twee nieuwe motoren
Is de nieuwe Auris Hybrid niet interessant? Jawel, want aan de Hybrid is motorisch niets gewijzigd. Maar met de komst van de nieuwe Auris biedt Toyota de keuze uit twee nieuwe, aantrekkelijke motoren, een 1,2-liter viercilinder turbomotor op benzine en een 1,6-liter turbodiesel. Geen driecilinder? Niet nodig, zegt Toyota. Door zijn hybride modellen ligt het merk op schema om de door de EU verplichte gemiddelde CO2-uitstoot van 95 gr/km in 2020 te halen.
[gallerij-1]
Prima motorblok
De 1.2T (85 kW/116 pk) is een prima motor. Stil en hij loopt mooi. Er bestaan uitstekende driecilinders die nauwelijks als zodanig klinken, maar een viercilinder loopt nu eenmaal mooier. Hij geeft de Auris bovendien een levendig karakter. Behalve in vijf en zes, dat zijn duidelijke spaarversnellingen. Kwestie van terug schakelen om de gang erin te houden. En omdat de 6-bak prettig korte slagen kent, is dat allesbehalve een straf.
Diesel van BMW
En de 1.6 D-4D dan? Die levert 82 kW (112 pk) en komt van BMW. Het Duitse merk is namelijk een partner. Toyota zag echter ruimte voor verbeteringen. Technici hebben het vliegwiel aangepast. Dat moet ertoe leiden dat de diesel een trillingsvrijere loop kent. Tijdens een test bleek de 1.6 D-4D inderdaad heel soepeltjes te lopen en hielden trillingen en geluid zich keurig op de achtergrond. Trekkracht is altijd voorhanden, een erg fijne motor.
Groter logo
De Auris is toch niet helemaal nieuw? Klopt, het betreft een facelift. Al twee jaar nadat de auto geïntroduceerd werd. Een bewuste keuze, zegt Toyota. De ontwikkelingen in autoland gaan zo snel dat een facelift om de meer gebruikelijke vier jaar te summier is. Dus zien we onder meer een gewijzigd front met meer chroom en een groter logo en bijvoorbeeld led-verlichting achter. De grootste veranderingen zitten echter ín de auto.
[gallerij-2]
Lounge-uitstraling
Het dashboard bijvoorbeeld is anders qua opzet. Door het grote middenstuk in pianolak heeft het wel wat weg van het dashboard in de Mirai, de brandstofcelauto van Toyota. Hier zit een groot display voor onder meer de weergave van het navigatiesysteem. Blauw verlichte tiptoetsen geven het geheel een sfeervolle lounge-uitstraling. Tussen de toerenteller en snelheidsmeter (elk sportief verpakt in een koker) bevindt zich voortaan een TFT-kleurenscherm.
Belangrijk voordeel
Op het display zie je onder meer de icoontjes die bij Toyota Safety Sense horen, volgens Toyota een belangrijk voordeel van de nieuwe (pardon, vernieuwde) Auris. Een pakket actieve veiligheidssystemen dat Toyota vanaf het tweede uitrustingsniveau (Aspiration) voor 650 euro aanbiedt. Een heel scherpe prijs, want je krijgt een Pre-Collision System (helpt kop/staartbotsingen te voorkomen), Lane Departure Alert (houdt de auto tussen de lijntjes), Automatic High Beam (dimt grootlicht bij ander verkeer) en Road Sign Assist (verkeersbordenherkenning). Op enkele lease-uitvoeringen is het pakket standaard.
20% bijtelling
De vernieuwde Auris staat vanaf 10 juni bij de Toyota-dealer. De prijzen beginnen bij 18.950 euro voor de 1.3 VVT-i Comfort. De completer uitgeruste 1.2T Aspiration is er vanaf 23.795 euro. Met automaat valt de 1.2T trouwens in de bijtellingscategorie van de 20 procent, net als alle uitvoeringen van de nieuwe 1.6 D-4D (vanaf 27.450 euro). De Hybrid is leverbaar vanaf 24.395 euro. Overigens verwacht Toyota Nederland zelf dat ondanks de komst van de nieuwe motoren wederom 75 procent van de Auris-verkopen een Hybrid zal zijn.
[gallerij-3]