Rijtest – Smart Fortwo
Meer ruimte, meer comfort en meer veiligheid. De geheel nieuwe Smart biedt heel veel meer dan zijn voorganger. En toch is hij geen centimeter langer geworden. De hippe tweezitter maakt een verrassend volwassen indruk en onderscheidt zich wederom met een kleurrijke en hippe uitstraling.
Twintig jaar na de oprichting van Smart is het merk een nieuw avontuur aangegaan. Voor de ontwikkeling van de geheel nieuwe Fortwo en zijn vijfdeurs-broertje Forfour zocht het de samenwerking met Renault. Mede dankzij de lagere ontwikkelingskosten was Smart in staat om aanzienlijke verbeteringen door te voeren, zonder dat de auto te duur zou worden. Met een basisprijs van 10.795 euro is de nieuwe Smart zelfs een fractie voordeliger dan zijn voorganger met vergelijkbare motorisering.
De makers van de nieuwe Smart Fortwo hebben geen seconde getwijfeld over de lengte. Die is met 2,70 meter identiek aan die van zijn voorganger. Het autootje oogt wel wat voller dankzij het ‘neusje’. Hij heeft nu een klein motorkapje, waaronder de accu en een aantal vloeistofreservoirs zijn opgeborgen. Handig, maar waar het vooral om gaat is veiligheid. Het ontwerp van deze neuspartij dient als extra kreukelzone en vergroot de voetgangersveiligheid.
Verrassend veel ruimte
Het motorkapje is ook zichtbaar vanuit de bestuurderspositie. De afstand tussen de bestuurder en de voorzijde van de auto voelt daardoor groter aan. Een belangrijke eigenschap van de nieuwe Smart zit ‘m ook in de breedte. Die is maar liefst tien centimeter toegenomen. In de nieuwe Smart heb je dan ook allerminst het gevoel dat je in zo’n kleine auto zit. Ruimte voor twee is er volop. Er heerst totaal geen opgekropt gevoel en ook bovengemiddeld lange bestuurders kunnen prima hun zit vinden. Pas als je uitstapt, realiseer je écht hoe compact de Smart is.
De kofferruimte is met veertig liter toegenomen tot 260 liter. Voldoende voor twee flinke weekendtassen of de wekelijkse boodschappen. Handig is de tweedelige achterklep. Door alleen de achterruit te openen, zijn kleine spullen eenvoudig uitneembaar. In het interieur is veel aandacht besteed aan vorm en detail. Het geheel oogt net zo hip als de buitenzijde. Er zijn bovendien ontelbare kleurcombinaties beschikbaar. Een aanrader is het multimediasysteem. Dit systeem kennen we van Renault en het werkt fantastisch. Het is goed zichtbaar, laat zich kinderlijk eenvoudig bedienen en het koppelen van Bluetooth- en usb-apparaten is een fluitje van een cent.
Uitzonderlijk wendbaar
De Smart verstevigt zijn positie nog verder op het gebied van wendbaarheid. Het is bijna lachwekkend hóe eenvoudig hij zich laat parkeren. Behalve zijn beperkte lengte zorgt namelijk ook de verbluffend kleine draaicirkel van 6,95 meter voor een ongekende manoeuvreerbaarheid. Maar er is meer. Het comfort is aanzienlijk verbeterd. Allerlei ‘nadelige’ bijkomstigheden van een auto met een dergelijk korte wielbasis zijn aangepakt. De auto heeft nauwelijks nog de neiging om te ‘stuiteren’ op hobbelig wegdek. De stabiliteit in bochten en op de snelweg zijn dik in orde. Het rijgedrag is van het niveau van grotere auto’s en daarmee heeft Smart heel knap werk geleverd.
Driecilinders
De motoren zijn afkomstig van Renault. Diep achterin, precies tussen de achterwielen, is een driecilinder benzinemotor gemonteerd. Er zijn vooralsnog twee opties: met of zonder turbo, gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak – voor het eerst in een Smart. Wij reden de 66 kW (90 pk) turboversie en die is behoorlijk vlot. Zó vlot zelfs, dat de het gros meer dan genoeg heeft aan de benzinemotor met 52 kW (71 pk) vermogen.