Waarom Tsjechen veel bieden voor je geld
Rijtest Skoda Superb Combi 2.0 TDI
Mensen, wat een ruimte! Tussen de rugleuning van de voorstoelen en de voorkant van de achterbank zit er wel een halve meter en dan de stoelen nog lang niet helemaal naar voren geschoven. Dan die bagageruimte: 660 liter groot! Als er iets tegen de leuning van de achterbank ligt, moet je er bijna in kruipen om het te pakken.
‘Super combi’, het is eerste wat in gedachten schiet als de eerste kilometers in de Skoda Superb zijn gemaakt. In zijn segment is het beslist een van de grootste auto’s die je kunt kopen en dan is de prijs vanaf 29.090 euro heel aantrekkelijk. Vooral omdat je, afgaande op het weldadige en comfortabele rijkarakter en het met fraaie materialen afgewerkte interieur, een veel hoger aanschafbedrag inschat.
[parallex-5]
De van origine Tsjechische autoproducent lift met de Superb mee op de technologie, aandrijflijnen en materialen die de Volkswagen groep biedt. Veel componenten van bodemplaat en onderstel komen bijvoorbeeld overeen met die van de VW Passat. De Superb is net een tikkeltje meer op comfort afgestemd. Vering en schokdemping zijn opvallend soepel. Bij de testauto waren die overigens in te stellen met een optionele rijmodi-schakelaar. Dus met een druk op de knop zetten we de Superb in een oogwenk in de stand sport en dan is het onderstel wat straffer en reageert de auto wat directer op de input van gaspedaal en stuur. Maar echt snoeihard sportief wordt het nooit.
Superb voldoet aan Euro 6-norm
We reden met de 2.0 TDI, een turbodieselversie, met 110 kW (150 pk) vermogen. De motor was gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. De uitlaatgassen voldoen aan de strengste Euro 6-norm en dat betekent dat er een tankje met zogenaamde Ad Blue aan boord is. Een vloeistof die in het uitlaatgasreinigingssysteem zorgt voor het ontbinden van de stikstofoxide (Nox) in stikstof en zuurstof, twee elementen die van nature in de lucht die wij inademen voorkomen.
[parallex-1]
Bij het vanuit stilstand wegrijden merk en hoor je dat het een diesel is. Er klinkt op de achtergrond een zware brom en een lichte trilling trekt door de carrosserie, maar eenmaal op gang is de krachtbron zeer stil en vooral heel krachtig aan het werk. Wat een souplesse ook bij lage toeren, zeker in de hoogste versnelling is dat goed te merken. Voor je er erg in hebt, schiet de snelheidsmeter voorbij waarden die in ons land, ook op snelwegen, niet zijn toegestaan, terwijl de naald van de toerenteller maar net boven de 2.000 toeren staat.
[parallex-2]
Luxe station
En als je wat extra investeert maak je van de Superb Combi trouwens een zeer luxe station. Elektrische stoelverstelling met geheugen en stoelverwarming; een uitgebreid navigatie- en infotainmentsysteem met swipebediening als op smartphones; een elektrisch openende achterklep; koplampen die in de bochten met de stuurrichting meebewegen; en niet te vergeten een achteruitrijcamera en parkeersensoren; het is een greep uit opties die het Style Businessline-pakket toevoegen voor een meerprijs van 1.900 euro. Eigenlijk kun je stellen dat Skoda wat aankleed- en uitrustingsmogelijkheden betreft niet meer onderdoet voor andere merken binnen de Volkswagen groep. Samen met ruimte en prijsstelling is deze gulle Tsjech binnen de groep een serieus alternatief voor wie niet zozeer hecht aan merkimage.
Skoda al 120 jaar!
Skoda viert dit jaar niet alleen het 120-jarig bestaan, maar ook 110 jaar autoproductie. In 1905 presenteerden de grondleggers van ŠKODA, Václav Laurin en Václav Klement (L&K) hun eerste auto: de legendarische Voiturette A. De publicatie van de eerste officiële foto’s op 29 oktober 1905 in de ‘Allgemeine Automobil-Zeitung’ wordt gezien als de geboortedatum van deze auto en van L&K als automerk. De constructie van de Voiturette A volgde het toen moderne bouwprincipe met een motorradiator voor de motor en een hellende stuurkolom. Een watergekoelde 7 pk (5,2 kW) tweecilinder motor (V2) met een cilinderinhoud van 1.005 cm³ zorgde voor de aandrijving, goed voor een topsnelheid van ongeveer 40 km/h. De transmissie had drie versnellingen en één achteruit.
[gallerij-1]