Rijtest – Seat Alhambra
Wie in de markt is voor een full-size MPV, kan niet om de Seat Alhambra heen. Het Spaanse merk heeft alle troeven in handen nu de royale zevenzitter op allerlei punten is vernieuwd en de prijzen fors zijn aangescherpt.
Het is al zowat vijf jaar geleden toen we voor het eerst kennismaakten met de Seat Alhambra. Het voelt echter veel korter geleden. Waar de meeste modellen na drie á vier jaar echt toe zijn aan een schoonheidsbehandeling, komt de in 2010 gelanceerde Alhambra met zijn tijdloze vormgeving nog alleraardigst voor de dag. Meer dan een gewijzigde grille en nieuwe (led)verlichting met een duidelijke signatuur was dan ook niet nodig om de MPV voor de komende jaren een flinke dosis zelfvertrouwen mee te geven. Binnenin hetzelfde verhaal, waar in feite alleen gerestylde bedieningselementen en nieuwe bekledingsstoffen het verschil maken. Wat natuurlijk niet mag ontbreken bij een 2015-model, is de mogelijkheid om een telefoon te koppelen met het infotainmentsysteem. De vernieuwde Alhambra gaat zelfs een stukje verder, want behalve MirrorLink komt het Media System Plus (met 6,5-inch touchscreen) ook met Google Android Auto en Apple CarPlay. Een smartphone koppelen is een fluitje van een cent en allerlei functies worden dan (veilig) via het beeldscherm bediend. Onveranderd maar nog altijd indrukwekkend is de ruimte in het interieur. De Alhambra komt standaard met zeven zitplaatsen, waarvan de achterste twee in de laadvloer verdwijnen en de middelste drie separaat over een enorme lengte verschuifbaar zijn. Met zeven volwassenen op pad? Geen probleem. Bovendien is er dan nog 267 liter bagageruimte voorhanden. Dagje klussen? Gooi ‘alles plat’ en er kan maar liefst 2.430 liter bagage mee! Waar het bij de Seat Alhambra vooral om gaat, is de combinatie van ruimte én comfort. Dat hebben de Spanjaarden erg goed voor elkaar. Behalve aircobediening en goed functionerende ventilatieroosters voor passagiers achterin, is het ook aangenaam stil aan boord. De stoelen zijn prettig voor de langere afstanden en de achteras is heel vergevingsgezind. Je kunt achterin gerust een drankje vasthouden terwijl de Alhambra een hobbelige weg trotseert. De Seat Alhambra is je favoriete auto om met het gezin op vakantie te gaan. Hij biedt waanzinnig veel ruimte en mogelijkheden, zonder het gevoel te hebben in een busje te rijden. De Alhambra rijdt zoals van een moderne personenauto mag worden verwacht. Met een stabiele wegligging, een snelle respons van stuur en gaspedaal en een krachtige motor die lekker fel presteert, maar niet buitensporig veel verbruikt. Ook de prijs is in het voordeel van de Alhambra. Hij vormt een eeneiige tweeling met de Volkswagen Sharan. Beide modellen zijn nagenoeg identiek. Ook het motorenaanbod is hetzelfde en toch betaal je voor een vergelijkbaar uitgeruste Alhambra aanzienlijk minder dan voor zijn broer. En nu beide MPV’s zijn vernieuwd, is het prijsverschil alleen maar groter geworden. De vernieuwde Seat Alhambra is tot 9.700 euro in prijs gedaald en staat nu vanaf 39.450 euro in de prijslijst.