De Franse kunst van het verleiden
Rijtest Renault Mégane
Groter, dynamischer en verleidelijker. Kwalificaties die Renault parachuteert op de nieuwe Mégane. Verleiden doet hij zeker. Niet alleen met zijn uiterlijk, vooral ook met afwerking en rijgedrag. Dat blijkt uit een eerste rij-indruk in de omgeving van het Portugese Lissabon. De nieuweling bereikt medio maart 2016 de showrooms van de Nederlandse dealers.
De Renault Mégane moet ook heel wat in huis hebben. In zijn segment is er immers aanzienlijke concurrentie, onder meer van de nieuwe Opel Astra die net op de markt is. Dan heb je nog de traditionele bestsellers zoals de Volkswagen Golf, Ford Focus en Peugeot 308. Al met al zijn er zo’n veertig concurrenten! In dit segment van de automarkt worden binnen Europa zo’n 5,5 miljoen exemplaren per jaar verkocht: crossovers nemen er een steeds belangrijkere plaats in, maar van de meer traditionele sedan, hatchback en Estate worden nog altijd zo’n drie miljoen stuks verkocht. Voor Renault is de Mégane qua verkoop de belangrijkste auto.
[gallerij-1]
Lees ook: Rijtest Renault Talisman
Zelfvertrouwen
De nieuwe Mégane heeft een fris, expressief uiterlijk. Landgenoot Laurens van den Acker, sinds een jaar of zes designchef bij het Franse merk, noemt de auto zelf “sexy en onderscheidend”. Ook in dit geval is de hand van Van den Acker duidelijk zichtbaar: het grote logo en de karakteristieke neus behoren tot zijn handelsmerk. De flegmatieke Nederlander heeft Renault duidelijk meer zelfvertrouwen gegeven. De nieuwe Mégane is langer (6,4 cm) en lager (2,5 cm) dan het vorige model, met een grotere spoorbreedte. Hij oogt daardoor breder, dynamischer. Tel daarbij de fraaie koplampen met aandachttrekkende dagrijverlichting en het is duidelijk dat dit model zonder meer opvalt. De achterkant, met zijn eigenwijze lichtunits, versterken de persoonlijkheid die de Mégane uitstraalt.
De afwerking van het interieur is van goede kwaliteit. Mooie materialen ook en strak op elkaar aansluitend, je voelt aan alles dat de Fransen op dit vlak flinke stappen voorwaarts willen maken. De opvallend goede geluidsisolatie past in dit plaatje. Lekker ruim is hij ook en de stoelen zitten ook goed als je wat langere benen hebt.
[parallex-1]
Schatplichtig
Renault heeft net als bij de nieuwe, grotere Talisman flink geïnvesteerd in de bodemplaat en het onderstel om met rijgedrag en wegligging ten minste de vergelijking met segmentgenoten aan te kunnen. De nieuwe Mégane is in zekere zin schatplichtig aan zijn grotere broers, de Talisman en de Espace, waar we mooie technische toepassingen als het R-Link 2-systeem of de 4Control vierwielbesturing op de GT-versies. Dit systeem werkt hetzelfde als bij de grotere Renault-modellen. Bij lage snelheden onder de 60 km/u sturen de achterwielen een paar graden contra aan de voorwielen. Dat maakt hem wendbaarder, je hoeft het stuurwiel minder ver te draaien bij het maken van een bocht. Bij hogere snelheden sturen de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen en dat vergroot de stabiliteit in lange bochten. In de praktijk zorgt dat ook bij de Mégane voor een prima rijgedrag.
Met Multi-Sense kun je het rijgedrag zelf nog inkleuren. Comfortabel of juist heel sportief. Ook reactie op het gaspedaal, het stuur en de schakelmomenten van de optionele automatische EDC-transmissie veranderen mee. Zelfs de sfeerverlichting in het interieur en de massagefuncties in de bestuurdersstoel (ook een optie) is met Multi-Sense in te stellen.
Connectiviteit
Het is niet meer weg te denken uit nieuwe auto’s: connectiviteit. Renault past in veel modellen zijn R-Link systeem toe. De nieuwe Mégane R-link2 heeft een verticaal beeldscherm dat als een soort tablet in de middenconsole is geplaatst. Net als bij een smartphone kun in- en uitzoomen met twee vingers. Bediening van de navigatie, de gelinkte telefoon, de apps en de audio kan ook met stemherkenning. De bediening heb je snel onder de knie, het grote beeldscherm maakt het aflezen heel gemakkelijk. Dat stijlvolle beeldscherm pas uitstekend in het verzorgde interieur.
[gallerij-2]
De nieuwe Renault Mégane biedt keuze uit drie benzine- en vier dieselmotoren. Het benzineaanbod wordt gevormd door de 100 pk sterke Energy TCe 100 en de Energy TCe 130 met 130 pk. Later is deze motor ook beschikbaar met een zeventraps EDC-transmissie. Exclusief voor de nieuwe Mégane GT is de 205 pk sterke Energy TCe 205 met zeventraps EDC-transmissie. De dieselmotoren zijn de Energy dCi 90, Energy dCi 110, Energy dCi 130 en Energy dCi 165 met zestraps EDC-transmissie. Deze diesel is exclusief voor de Mégane GT versie en volgt in juni 2016.
De verschillende krachtbronnen die bij de introductie beschikbaar waren blijken prima op hun taak berekend. De GT-versie laat zich met veel gemak beteugelen, het is een heerlijke auto die je als het nodig is goed de sporen kunt geven. Nooit voelt de auto vervelend aan, hij laat zich gemakkelijk controleren, ook als je van een wat steviger rijgedrag houdt. De minder sterke versies kwijten zich eveneens prima van hun taak. Rijcomfort en geluiddemping zijn verzorgd.
Rijhulpsystemen
Afhankelijk van de uitvoering is de Mégane voorzien van een keur aan rijhulpsystemen, zoals de actieve snelheidsregelaar (die ‘maar’ werkt tot 140 km/u), het autonome remsysteem, de verkeersbordenherkenning, de dodehoekcontrole en de (passieve) spoorassistent of het head-up display. In de praktijk verrast de Franse middenklasser met name door zijn efficiënte besturing. De schokdemping blijkt al erg geslaagd op de klassieke versies en is nog wat doeltreffender op de GT, voorlopig qua uitrusting de topper. De adaptieve schokdemping van de Espace en de Talisman is hier niet overigens leverbaar, maar dat is geen groot gemis: je hebt het gewoon niet echt nodig.
De nieuwe Renault Mégane staat vanaf begin maart 2016 bij de dealers voor prijzen vanaf 20.290 euro.
[parallex-2]