Autotest – Porsche 911 Targa 4S Exclusive Edition
Zo voelt het om in een zeldzame Porsche 911 Targa te rijden
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Vandaag is een bijzondere dag, we gaan namelijk op pad met de Porsche 911 Targa 4S Exclusive Edition, waarvan slechts vijftien stuks bestaan.
Exclusive Edition
Bij een exclusieve auto als de Porsche 911 Targa 4S verwacht je een interieur bomvol leder en dure materialen. Tot onze verbazing zijn de stoelen deels met leer bekleed. De middenbaan is van ‘Pepita’-stof en hartstikke exclusief. Porsche gebruikte het motiefje al voor de Targa in de jaren zestig. Ook de klassieke Fuchs-wielen zijn geïnspireerd op die van de oude 911 Targa, al zijn ze wel een tikkeltje gegroeid.
Alle klassieke elementen zijn onderdeel van de Exclusive Edition, die het vijftigjarige bestaan van de Targa viert. Dat geldt ook voor de lakkleur Individual blauw met accenten in hoogglans zwart. Leuk detail: deze uitvoering is enkel in Nederland geleverd.
LEES OOK: Porsche Cayman GT4 is een raceauto voor dagelijks gebruik
Dak open
We draaien de contactsleutel om. Achter ons komt de zescilinder boxermotor met 430 PK (316 kW) tot leven. De zon schijnt, dus we kunnen gelijk het dak open doen. Het elektrisch bedienbare targadak is misschien wel het meest bijzondere aan deze 911.
Niet voor verlegen mensen
De zeldzame verschijning valt op. Op de snelweg zien we om ons heen mensen door hun binnenspiegels gluren naar het blauwe monster. Aandacht genoeg dus. Op de snelweg A2 komen we in een file te staan, in de tweebaans tunnel. Wat een feest.
De knop voor rijmodus ‘Sport’ op de middenconsole staart ons al vanaf het begin aan en de verleiding is groot om hem juist in die tunnel in te drukken. We laten we een gat ontstaan, om even gas te kunnen geven. Even een kort sprintje te kunnen trekken. In de sportstand blijft het toerental hoog, mét het bijhorende kabaal. Zeker met het dak open in de nauwe tunnel klinkt dit waanzinnig.
Prima cruisen
Volgens de brochure schiet de 911 Targa S in 4,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Ook als je beschaafd rijdt is het prima vertoeven in de Porsche. Het is namelijk geen die-hard sportauto met spijkerharde vering, daarvoor heeft Porsche immers de 911 GT3 RS al.
Bochtige wegen
Als je toch een sportieve bui hebt, is dat voor de 911 Targa geen enkel probleem. Deze uitvoering is namelijk voorzien van Porsche Torque Vectoring. Je kunt hiermee ongekend snel door een bocht, het voelt super gecontroleerd aan. Het systeem remt indien nodig de wielen aan de binnenkant van de bocht ietsje af. Dat merk je eigenlijk niet, behalve dan dat de Targa als op rails lijkt te gaan. In de sportstand wordt de demping bovendien stugger voor een nog stabielere wegligging.
De 911 Targa heeft geen last van een hoger zwaartepunt door de dakconstructie. De ingenieurs hebben lichtgewicht glas en magnesium gebruikt om het gewicht zo laag mogelijk te houden. De Targa-uitvoering weegt dan ook slechts 50 kg meer dan de 911 coupé.
LEES OOK: ’s Werelds eerste Porsche Classic Center geopend in Gelderland
Prijzen Porsche 911 Targa
De reguliere Porsche 911 Targa is leverbaar vanaf 138.800 euro. De prijs voor de Exclusive Edition bedraagt 223.230 euro voor de versie met PDK-transmissie, voorzien van de handgeschakelde zevenversnellingsbak beginnen de prijzen bij 229.500 euro.