Rijtest – Opel Insignia 2.0 CDTI
Van Dale kent het woord (nog) niet: fluisterdiesel. Maar als het aan Opel ligt, is dat een kwestie van tijd. De nieuwe, extra stille 2.0 CDTI bewijst waarom.
Met 27 nieuwe modellen én 17 nieuwe motoren in slechts 4 jaar tijd (2014-2018) is Opel bezig aan een flink productoffensief. De nieuwste aanwinst is de 2.0 CDTI, die per direct beschikbaar komt voor de Insignia. Later volgen ook de Zafira Tourer en de Cascada.
Derde fluisterdiesel
De 2.0 CDTI is een ‘fluisterdiesel’, zoals Opel het zelf noemt. De derde alweer, na de nieuw ontwikkelde 1.3 CDTI voor de Opel Corsa en de 1.6 CDTI voor vrijwel alle andere Opel-modellen (Zafira Tourer, Meriva, Astra, Astra GTC en Mokka). De nieuwe diesels staan stuk voor stuk garant voor meer vermogen bij een lager toerental, terwijl ze aanzienlijk stiller en zuiniger zijn dan hun voorgangers.
Diesel of benzine?
Mooie beloftes natuurlijk – maar hoe houdt de nieuwe 2.0 CDTI zich in de praktijk? Zeer goed is de conclusie. Stil is de zelfbenoemde fluisterdiesel absoluut. Zo stil zelfs, dat het oor bij een opgewarmde motor enige moeite heeft om het typische dieselgeluid te herkennen. Bijvoorbeeld bij een snelheid van 130 km/u in de 6e versnelling, wanneer het toerental maar net boven de 2.000 uitkomt.
[gallerij-1]
Vlotte versnellingen
De nieuwe Insignia 2.0 CDTI komt bovendien rap van z’n plaats. Al bij 1.000 toeren per minuut reageert de motor flink op het gaspedaal. Juist de combinatie van deze vlotte versnellingen en de stilte bij een gemiddeld toerental maakt de Insignia 2.0 CDTI tot een fijne reisgenoot in de stad én op de snelweg.
De nieuwe Insignia 2.0 CDTI t.o.v. de ‘oude’ in 5 harde feiten:
- 95 % van de onderdelen vernieuwd
- 20 % betere turbocharger
- 225 km/u topsnelheid (+ 5 km/u)
- 125 kW (170 pk) vermogen (+ 4%)
- 400 Nm koppel (+14%)
25 % bijtelling
Met een CO2 uitstoot van 114 g/km en een gemiddeld verbruik van 4,3 l/100 km valt de Insignia 2.0 CDTI in de 25 % bijtellingscategorie. Alles meegenomen geeft dit een prijskaartje van 41.495 euro.