De nieuwe Hyundai Tucson doet ons denken aan Samsung smartphone
Rijtest Hyundai Tucson 1.6 T-GDi
De nieuwe Hyundai valt gelijk in de smaak door zijn imposante voorkomen. Bevalt het rijden net zo?
[gallerij-1]
We rijden in de topversie van de Hyundai Tucson. De ix35-opvolger is tot de nok toe gevuld met opties. Het Koreaanse Samsung noemt zijn telefoon Life Companion. Deze Koreaan laat zich het beste omschrijven als Drive Companion, een fijne reiscompagnon die graag een handje helpt. Beide een Koreaans totaalpakket! Als je naar de auto toe loopt klappen de spiegels open en zet de Tucson alsvast een lampje voor je aan. De sleutel mag je in je broekzak houden. Wanneer je bent ingestapt en het portier dichttrekt, begroet de Tucson je met een vrolijk melodietje.
[video-1]
Tijdens het rijden is hij net zo behulpzaam. Ga je een bocht om? Dan verlicht hij alvast de richting waar je op gaat. Hij waarschuwt je voor auto’s in de dode hoek en bij kou kan je rekenen op de stoel- en stuurverwarming. Zelfs het lezen van de verkeersborden is de Tucson niet te gek. Zichzelf parkeren of zijn achterklep openen doet de Koreaan ook graag voor je. Dit zijn geen unieke opties, maar de Hyundai voert wel ze allemaal vlekkeloos uit.
[parallex-1]
Navigatiesysteem Hyundai Tucson
Ook het navigatiesysteem verdient lof. Dit werkt supersnel en intuïtief. Bij het invoeren van een bestemming is het haast onmogelijk om het systeem te betrappen op een twijfelmomentje. Bovendien zijn de knoppen lekker groot en de indeling is overzichtelijk, vergelijkbaar met een tablet. Het navigatiesysteem zal nooit voor ergernissen zorgen.
Andere bedieningselementen zitten ook precies waar je die verwacht. Bij de Hyundai Tucson is het een kwestie van instappen en gaan, geen instructie nodig. Het interieur is bovendien goed verlicht; overdag door het grote glazen dak en in de nacht vanwege de heldere interieurverlichting.
Turbomotor met pit
De 1,6-liter turbomotor met 130 kW (177 pk) is lekker vlot. Zoals je van een automaat met dubbele koppeling mag verwachten, schakelt de transmissie soepel. Alleen schakelpeddels achter het stuur zouden prettig zijn. Niet om de F1-coureur uit te hangen, maar om bijvoorbeeld alvast terug te schakelen om een auto in te halen. Deze uitvoering mag 1.600 kg trekken, de handgeschakelde variant zelfs 1.900 kg. Met de fijne rijeigenschappen maakt dat de Hyundai Tucson een veelzijdig inzetbare auto.
[gallerij-2]
Prijzen Hyundai Tucson
De Hyundai Tucson volgt de Hyundai ix35 op. Hij is groter, oogt ook stoerder dan zijn voorganger met een uiterlijk dat meer richting de grotere Hyundai Sante Fe is opgeschoven. De prijzen van de Hyundai Tucson beginnen bij 25.995 euro voor de uitvoering met 1,6-liter motor (zonder turbo), handbak en voorwielaandrijving. Wij reden in de meest luxe benzine-uitvoering. Deze 1.6 T-GDi Premium 4WD staat in de prijslijst voor 43.985 euro.