Rijtest – Ford Focus
De Ford Focus behoort al jaren tot de bestverkochte auto’s ter wereld. En dat is natuurlijk niet voor niets. Hij wordt geprezen om zijn prijs-kwaliteitverhouding en voorbeeldige stuureigenschappen. Maar er is altijd ruimte voor verbetering.
De vernieuwde Ford Focus is in de basis hetzelfde als de auto die in 2011 werd geïntroduceerd, maar je zou bijna denken dat we hier met diens opvolger te maken hebben. Zó nieuw en modern ziet hij er uit. Dat komt vooral door de geheel nieuwe voorzijde met de opvallende ‘Aston Martin’-grille – het nieuwe familiegezicht van Ford – en subtiele wijzigingen aan de achterzijde.
Nieuw interieur met Sync 2
Binnenin heeft de Ford Focus een ware metamorfose ondergaan. In tijden dat grote touchscreens gemeengoed zijn geworden, had de Focus een betrekkelijk klein beeldscherm en een middenconsole met heel veel bedieningsknoppen. Ford was zelf ook van mening dat dat niet helemaal meer in deze tijd past en ontwierp een compleet nieuwe middenconsole. Het geheel is nu overzichtelijk, het voelt goed aan en veel bedieningsknoppen hebben plaatsgemaakt voor een groot 8-inch touchscreen. Het heldere scherm is goed afleesbaar en biedt toegang tot het nieuwe Ford Sync 2-systeem. Dit biedt alles op het gebied van navigatie, multimedia en moderne connectiviteit. Ook leuk: Sync 2 biedt een perfect functionerende spraakbesturing.
Verrassend comfortabel
Over smaak valt niet te twisten, maar over het geweldige rijgedrag van de Ford Focus bestaat geen misverstand. De besturing is heel direct. Hij ligt bijzonder stabiel op de weg. Dankzij het voortreffelijke onderstel is hij ook verrassend comfortabel. Het is muisstil in de cabine en oneffenheden in het wegdek worden feilloos gladgestreken. De Focus is wat dat betreft absoluut toonaangevend in deze klasse.
20% bijtelling
De uitgebreide reeks nieuwe benzine- en dieselmotoren zijn aanzienlijk zuiniger dan voorheen en leveren veel trekkracht bij lage toeren. Dankzij de zuinige diesels zijn er ook aantrekkelijke versies voor de leaserijder, waaronder de 88 kW (120 pk) sterke 1.5 TDCi die zowel in Hatchback- als in Wagon-variant onder de 100 gram CO2/km duikt. Daarmee vallen ze in de categorie van 20 procent bijtelling.
Betaalbaar
De modellen van Ford zijn tevens voorzien van een riante uitrusting boordevol hoogwaardige technologie. Zo is de vernieuwde Focus de eerste Ford met nieuwe handsfree-technologie voor loodrecht inparkeren, waarmee bestuurders achteruit in parkeervakken tussen andere auto’s kunnen rijden. Belangrijk daarbij is dat de Ford Focus, ondanks zijn innovatieve karakter, betaalbaar blijft. De prijzen beginnen bij 18.975 euro voor de versie met de prijswinnende 1.0 EcoBoost. De ruime Focus Wagon is er vanaf 20.775 euro. Dieselen kan vanaf 22.995 euro.