3 redenen om verliefd te worden op de Fiat Panda
Rijtest Fiat Panda 1.2
De 500 is de hartenbreker van Fiat. Maar vlak de Panda niet uit. We geven je 3 redenen om verliefd te worden.
1. Zijn design.
Toegegeven: de 500 is voor de meesten liefde op het eerste gezicht. Het meer nuchtere design van de Panda geeft je wellicht niet direct vlinders in je buik. Kijk echter wat verder en je gaat alsnog voor de bijl. Door dat geinige derde zijruitje bijvoorbeeld. (Die de vorige Panda overigens ook had.) Of door de wielkasten die niet rond zijn, maar ‘squircles’, vierkant met afgeronde hoeken. Die ‘squircles’ vind je ook terug in het interieur. De snelheidsmeter en toerenteller hebben die vorm. En ook de bedieningselementen voor de ventilatie en airconditioning. (We rijden in de ‘Edizione Cool’ waarin airco standaard is.) Zelfs de speakers en het stuurwiel moeten eraan geloven. De stoelbekleding heeft een vrolijk motief en wie goed naar de zwarte kunststof delen van het dashboard en de portierbekleding kijkt, ziet ontelbare keren het woord ‘Panda’ staan. Geinig! De handrem is ook zoiets. Hij lijkt op een vliegtuighendel. Staat leuk, bedient prettig. Een vleugje nostalgie is er in de vorm van het opbergbak aan de rechterkant van het dashboard; de oer-Panda had ook zoiets.
[parallex-1]
2. Zijn rijeigenschappen en motor
Een tijdje was de Panda alleen verkrijgbaar als Twinair. Van het typische motorgeluid van de tweecilinder moet je houden. Wij rijden in de Panda 1.2 69 met 51 kW (69 pk) sterke viercilinder. En die loopt mooier en stiller. De Panda 1.2 69 ‘Edizione Cool’ kost 900 euro meer dan een gelijkwaardig uitgeruste Panda Twinair met 48 kW (60 pk). De Twinair is volgens Fiat zuiniger (ruim 1 op 25 gemiddeld), maar voor het door ons gerealiseerde praktijkverbruik van 1 op 18 gemiddeld hoeft de 1.2 69 zich allerminst te schamen. En wie oplet, moet 1 op 20 kunnen halen. Wat opvalt, is het volwassen weggedrag. Ondanks zijn relatief korte wielbasis absorbeert de Panda drempels keurig en flinke dwarsrichels in de snelweg brengen hem niet van zijn koers.
[gallerij-1]
3. Zijn stamboom
Een Fiat 500 koop je ook een beetje omdat de oer-500 ook al zo’n dotje was. Horden Italianen kochten er eentje en nu nog kom je het aandoenlijke ‘rugzakje’ in steden als Rome en Napels tegen. De 500 is cult en dat is eigenlijk met de Panda niet anders. Bij aanschaf krijg je zijn stamboom erbij. Wie herinnert zich de dunne campingstoeltjes van de Panda uit de jaren 80 nou niet? En de slogan ‘Met een Panda lach je iedereen uit?’ De concurrentie in het A-segment is anno 2015 heviger dan ooit. Dus of je met een Panda nog steeds iedereen uitlacht, is maar de vraag. De Panda doet echter heel goed mee en blinkt uit met zijn rij- en praktische eigenschappen zoals standaard 5 deuren en een heel bruikbare bagageruimte. En de Panda heeft karakter, iets wat in de loop der jaren moet rijpen en veel concurrenten nog ontberen.
[video-1]