Audi R8 Coupé V10 Plus – Rijtest
Dat geluid, daar word je écht stil van
Met een druk op de rode startknop verstoren we wreed de serene stilte in een verlaten parkeergarage. De V10 van de Audi R8 laat zich luid en duidelijk horen. Niet langer dan enkele tientallen seconden, want dan sluit de motorelektronica de akoestische sluisdeuren in de sportuitlaat en klinkt de tiencilinder wat bescheidener.
De R8 beweegt zich in de champions league van de autowereld, het domein van exotische merken als Ferrari, Lamborghini en McLaren. Grote namen die status ontlenen aan successen op het circuit. Bij Audi ligt dat anders, gevoelsmatig althans. Het merk heeft echter afgelopen jaren wel sportieve glans gekweekt met klinkende overwinningen in de 24-uursrace op Le Mans, waarvan vijf met de R8 raceauto eind vorige en begin deze eeuw. En dat was dus ruimschoots voordat in 2006 de R8 voor de straat werd uitgebracht.
[gallerij-1]
Aluminium en koolstof
Nu zijn we op pad met nieuwe generatie van de Audi R8, met een wat strakker en minder extreem ogend uiterlijk dan zijn voorganger. Onderhuids heeft hij nog wel een lichtgewicht aluminium spaceframe en ook de carrosseriedelen zijn van dit metaal gemaakt. Helemaal nieuw is de toepassing van koolstofvezel delen om het gewicht verder te verlagen. 1.550 kilo weegt de R8 V10 Plus en dat is voor een supersportauto zeer laag, zeker voor eentje met vierwielaandrijving (quattro) en een tiencilindermotor.
[parallex-3]
Kippenvel
De versie Plus is de krachtigste R8. De motor levert maar liefst 449 kW (610 pk)! en doet dat bij 8.250 tpm. Machtige cijfers en dat hoor je ook bij het optrekken. Alsof de tenoren van een mannenkoor uit volle borst uithalen: loepzuiver en vooral krachtig. Zo’n geluid waarvan je kippenvel krijgt of je het wilt of niet. In de rijmodus Comfort is de toonzetting ingetogener, dan staat de uitlaatdemping in de softe stand, net als de reactie op het gaspedaal, de besturing en de transmissie. De S-tronic zeventrapsautomaat schakelt dan bij lagere toerentallen, waardoor het geluid sowieso minder bombastisch is.
[parallex-1]
Zonder plus
De R8 zonder de type-aanduiding Plus heeft wel dezelfde V10 van 5,2-liter, maar dan met 397 kW (540 pk) vermogen. Ook uiterlijk verschillen de tamme en de wilde R8 van elkaar. De Plus heeft een vaste achterspoiler, bij de getemde versie verdwijnt die bij lagere snelheden in de achtersteven. Verder is het onderstel van de Plus straffer en heeft de versnellingsbak kortere overbrengingsverhoudingen voor een nog snellere acceleratie.
[gallerij-2]
In 3,2 seconden zit je volgens Audi van stilstand op een snelheid van 100 km/u. Bij vol gas optrekken voel je dat de tractiecontrole moeite heeft om de grip te handhaven. De aandrijving via alle wielen is bittere noodzaak om het geweldige vermogen op het asfalt over te brengen. Moeiteloos schiet de R8 Plus door naar in ons land hoogst illegale snelheden. Voor de top van 330 km/u moet je toch echt naar een verkeersluwe Duitse Autobahn en dan een traject waar geen maximumsnelheid geldt.
Vertrouwen
De S-tronic zeventrapsautomaat met dubbele koppeling schakelt kort en toch zijdezacht. Het maakt daarbij niet uit of je in de ultieme Dynamic-stand zit, of lekker lui de Comfort- of Auto-modus hebt gekozen. Het onderstel past prima bij de motorprestaties, net zoals de enorm krachtige keramische remschijven. Het elektronisch aangestuurde centrale differentieel verdeelt de aandrijfkracht over voor- en achterwielen. De Dynamic Steering (een optie) bepaalt afhankelijk van de omstandigheden en het gekozen rijprogramma de ideale stuuroverbrenging. De R8 Plus helpt zo ook minder sportief ervaren rijders om iets van de enorme potentie van deze auto te proeven.
[gallerij-3]
Instrumentarium is beeldscherm
Je kijkt uit op een volledig digitaal instrumentarium. De graphics en de vormgeving van het ‘virtuele dashboard’ zijn fantastisch. De uitrusting is nagenoeg even compleet als die van een Audi A8 limousine, wat onder meer blijkt uit de bediening van navigatie en soundsysteem, in de testauto van het topmerk Bang & Olufsen. Machtig is ook de blik op het enorme motorblok, dat achter de stoelen en voor de achteras is gesitueerd. Het blok is van buiten de auto zichtbaar door de achterruit. Zo’n V10 imponeert, net als de hele auto dat doet. De Audi R8 Plus is een lust voor alle zintuigen!
Je moet wel flink investeren. 259.070 euro staat er op het prijskaartje en samen met de extra’s kwam deze geteste R8 V10 Plus op 293.717 euro.
[parallex-2]