Autotest – Alfa Romeo Giulietta QV
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Momenteel gaat alle aandacht uit naar de nieuwe Giulia, maar vergeet niet dat Alfa Romeo nog een paar andere schitterende modellen in de showroom heeft staan. De opgewaardeerde Giulietta QV bijvoorbeeld, die weer helemaal in topvorm is.
Launch Edition
We kennen de Alfa Romeo Giulietta alweer sinds 2010. Maar als je ziet hoe hij er nu nog bij staat, blijkt eens te meer hoe tijdloos het model eigenlijk is. En doordat de techniek regelmatig wordt geupdatet, hoeven de Italianen geen haast te maken met zijn opvolger.
De Alfa Romeo Giulietta QV, de sportieve topversie in de reeks, bewijst dat een paar doeltreffende verbeteringen voldoende zijn om kopers net zo te verleiden als zes jaar geleden.
Vooral deze Launch Edition in de exclusieve lakkleur Magnesio Grey, met zwarte wielen, zwarte zijskirts en carbon spiegelkappen ziet er heel dik uit. Deze waanzinnige uitvoering is over tien jaar een zeer gewilde occasion, dat weten we zeker.
LEES OOK: Autotest – Alfa Romeo 4C
Ook een tijdloze cockpit
In het interieur zien we een nieuw stuurwiel, een nieuw instrumentarium met QV-logo’s en nieuwe sportstoelen met Alcantara en lederen bekleding. Centraal in het midden is Alfa’s nieuwste infotainmentsysteem met touchscreen gemonteerd en het dashboard is uitgevoerd in dezelfde matgrijze kleur als het exterieur.
Een van de grote pluspunten van deze Giuliatta QV zijn die mooi gevormde stoelen. Die zitten ronduit fantastisch. Ook fijn is dat je de stoelen lekker laag kunt verstellen. Dat is niet bij elke hot hatch het geval en juist in een sportieve auto is het prettig om een lage zithouding aan te nemen.
Standaard automaat
Verder is ook de techniek op diverse punten aangepast. Zo wordt de Giulietta QV tegenwoordig standaard geleverd met een 6-traps automaat. Het is dezelfde bak met dubbele koppeling als in de Alfa Romeo 4C. Dankzij de dubbele koppeling schakelt hij vliegensvlug en dat draagt in grote mate bij aan de sportieve rijervaring.
De reactie van de schakelflippers aan de stuurkolom kan wellicht ietsje feller. Er zijn concurrenten die dit beter voor elkaar hebben, maar dat betekent niet dat de Alfa Romeo Giulietta QV geen glimlach op je gezicht tovert.
LEES OOK: Autotest – Peugeot 308 GTI
DNA
Onder de motorkap ligt nog steeds een 1.750 TBi-turbomotor, maar dan de vernieuwde versie die ook in de Alfa Romeo 4C is te vinden en nu met een vermogen van 177 kW (240 pk).
De DNA-schakelaar op de middenconsole bepaalt voor een groot deel het rijgedrag van de auto. In stand Normal houdt de Giulietta zich opvallend comfortabel voor een sportieveling als deze.
Het gaspedaal reageert met een lichte vertraging, maar dankzij het maximumkoppel van 340 Nm bij 1.900 toeren heeft de ‘Turbo Benzina’ toch gauw de vaart te pakken. Niet heel spectaculair, maar wel een prettige stand voor dagelijks gebruik.
Dynamic
Als je de DNA-knop in stand Dynamic zet, gaan alle remmen los en verandert de Giulietta in een beest. De reactie op het gas is aanzienlijk feller en de QV schiet furieus van zijn plek. Samen met het geblaas van de turbo en het geplof in de uitlaat is de gehele rijbeleving nu van een heel ander niveau.
Zoals de wet der natuur nu eenmaal voorschrijft, zorgen al die Italiaanse paardenkrachten op de vooras wel voor enige beperkingen. Zo heeft de Giulietta QV bij de eerste meters wat moeite om het volle vermogen op de weg te krijgen. Maar als hij eenmaal rolt, gaat hij er écht als speer vandoor. Binnen zeven seconden zit je op de honderd en de topsnelheid bedraagt 244 km/h.
Tijdens heftig bochtenwerk op droog asfalt ligt de Giulietta QV, mede door het standaard elektronische Q2-sperdifferentieel, superstrak op de weg en laat hij zich met precisie bedienen. En als je het echt bont maakt, laat hij wat speelruimte toe voordat de systemen ingrijpen.
Conclusie
Uiteindelijk ervaren we de Alfa Romeo Giulietta QV als een echte alrounder. Hij is niet de snelste en de scherpste hot hatch in zijn klasse, maar wel een van de mooiste en comfortabelste in alle situaties. Hij is ruim, rijk uitgerust en met een prijs rond de 38 mille zeker niet te duur geprijsd.