Review – VinFast VF 8 (2022)
Komt nog dit jaar op de Nederlandse markt
Polestar, Lynk & Co, Cupra én natuurlijk Tesla, het zijn enkele voorbeelden van nieuwe, hippe automerken, waar Nederlanders maar geen genoeg van lijken te krijgen. Nu komt er wéér een nieuwe speler naar Nederland: VinFast. Wij gingen naar het thuisland van het kersverse merk voor een eerste kennismaking met de VinFast VF 8.
Vietnam
We moesten wel even reizen voordat we konden instappen in de VF 8. VinFast komt zoals veel andere nieuwe automerken uit Azië. Niet uit China, maar uit Vietnam. In het achtergrondverhaal over dit nieuwe merk vertellen we je alles wat je moet weten over VinFast, maar hier nog even een korte samenvatting:
VinFast maakt onderdeel uit van de VinGroup: één van de grootste particuliere bedrijven uit Vietnam. De VinGroup is actief in de Vietnamese bouw- en vastgoedsector en heeft grote belangen in de sectoren onderwijs, gezondheidszorg, landbouw en toerisme. Wolkenkrabbers, ziekenhuizen, vakantieresorts, een prestigieuze universiteit, de VinGroup heeft het allemaal. Een automerk dus ook: VinFast.
VinFast Gigafactory
VinFast maakt sinds 2017 auto’s. Op een uurtje rijden buiten Hanoi – in Hai Phong – heeft het merk onlangs in 21 maanden een gigantische fabriek uit de grond gestampt, waar wij al een kijkje in mochten nemen. Hier bouwt het merk van top tot teen zijn modellen, maar schroeft het ook eigen accupakketten in elkaar. In Amerika wordt inmiddels ook aan een fabriek gewerkt en in Europa zijn de Vietnamezen nog op zoek naar een geschikte locatie.
Twee modellen
Het avontuur begon voor VinFast in 2017 met twee modellen met een traditionele brandstofmotor, maar de automaker stapt nu over naar volledig elektrische modellen. De VF 8 en VF 9 zijn de eerste modellen die Vietnam de wereld in stuurt. Naar de Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland en Nederland om precies te zijn. Ergens in december 2022 komen de eerste exemplaren naar ons land. Rond dezelfde tijd opent het merk zijn eerste fysieke dealer in Amsterdam, waarna spoedig nog vier locaties zullen openen in Nederland.
Europese kwaliteit
Tijdens ons bezoek aan Vietnam mogen we vast kennismaken met de VinFast VF 8. Het Italiaanse designhuis Pinifarina is verantwoordelijk voor het design van de D-segment SUV. De 4,75 meter lange VF 8 oogt dan ook behoorlijk Europees. Onderhuids heeft de auto ook een Europees tintje. De aandrijflijn komt van het bekende Duitse ZF en Bosch. De batterijcellen koopt VinFast bij bekende leveranciers zoals CATL en Samsung. Vanaf 2024 wil VinFast solid-state-accu’s in hun auto’s leggen. Het merk heeft kortgeleden aangekondigd tientallen miljoenen te investeren in ProLogium, een bekende producent van next-generation solid-state-accu’s.
Tesla-interieur?
Het interieur van de VF 8 kun je gerust omschrijven als zeer minimalistisch. Net als bij een Tesla Model 3 wordt het gedomineerd door een groot horizontaal geplaatst infotainmentscherm. Gelukkig krijg je in de VF 8 daarnaast wél een head-up display. Een digitaal instrumentarium mis je daardoor niet tijdens het rijden. De materialen in het interieur zijn van hoogwaardige kwaliteit. Alles voelt zacht aan, zit stevig in elkaar en de afwerking is prima in orde. Zelfs in het pre-productiemodel dat wij aan de tand mogen voelen.
Actieradius VinFast VF 8
Er zijn twee uitvoeringen van de VF 8: de Eco en Plus. Je kunt uit twee accupakketten kiezen: 82 of 87,7 kWh. De Eco-variant haalt met het kleine accupakket 420 kilometer op een enkele lading en 471 kilometer met het grote pakket. Bij de Plus-variant is dat 400 of 447 kilometer. Tijdens onze test in Vietnam mogen we een rondje rijden op een klein afgelegen eiland, dat in handen is van de VinGroup. De actieradiustest bewaren we voor later in Europa – daarvoor zitten we nu te kort achter het stuur – maar tijdens onze eerste rit hebben we wel kort het volle vermogen kunnen aanspreken.
Rappe SUV
Zelfs de basisversie – de Eco – komt vlot van zijn plek. Niet gek, gezien het forse systeemvermogen. De VF 8 heeft standaard vierwielaandrijving. Kortom: een elektromotor op de voor- én achteras. Samen zijn ze goed voor 353 pk en 500 Nm. De 0-100-sprint is geklaard in slechts 5,7 seconden. Kies je de VF 8 Plus, dan beschik je over 408 pk en 620 Nm. Deze uitvoering heeft 5,5 seconden nodig om te accelereren naar 100 km/u. Beide uitvoeringen stoppen pas met versnellen bij 200 km/u. Dat hebben we maar niet getest op het bochtige parcours dat VinFast heeft uitgezet op het Hon Tre-eiland, voor de kust van de populaire badplaats Nha Trang.
Slimme EV
Je komt dus nooit vermogen tekort in een VinFast EV. Comfort ook niet. De rijervaring laat zich dan ook het beste omschrijven als een fijne combinatie tussen dynamiek en comfort. De besturing voelt nog wel wat licht aan, maar VinFast gaat hier nog aan sleutelen voordat ze de auto’s naar Europa verschepen. Afremmen kan – net zoals bij veel andere EV’s – op de elektromotor, waardoor je wat kostbare kilometers kunt terugwinnen en je het linker pedaal nauwelijks nog hoeft te gebruiken.
Rijhulpsystemen
Wie zelf het liefst zo min mogelijk werk doet achter het stuur, kan uiteraard gebruikmaken van de bekende rijhulpsystemen, zoals intelligente snelheidsassistent, verkeersbordherkenning en adaptieve cruisecontrol. Andere nuttige zaken die aanwezig zijn in de VF 8 zijn een achteruitrijcamera, parkeersensoren rondom, automatisch inparkeren en een 360-gradencamera. Stuurverwarming, sfeerverlichting, over-the-air-updates, voorstoelen die je elektrisch op allerlei manieren kunt verstellen en nog een hele hoop andere luxe spulletjes zijn ook aanwezig.
Wat kost een VinFast VF 8?
De VF 8 heeft een vanafprijs van 44.350 euro. Voor een VF 9 – een zevenzits SUV – betaal je minimaal 59.200 euro. Bij de zojuist genoemde prijzen is de accu nog niet inbegrepen. Pas vanaf 2024 is het mogelijk om een auto inclusief batterij te kopen. Tot die tijd moet je een accu-abonnement afsluiten. Er zijn twee abonnementsvormen: Fixed en Flexible. Het Fixed Package heeft geen kilometerbeperking en kost maandelijks 120 euro voor de VF 8 en 150 euro voor de VF 9. Als je maandelijks minder dan 500 kilometer rijdt, moet je voor het Flexible-abonnement gaan. De prijzen hiervan maken de Vietnamezen binnenkort bekend.
Vanafprijs | Actieradius (WLTP) | Accu | Vermogen | |
VF 8 Eco | €44.350 | 420 kilometer | 82 kWh | 353 pk |
VF 8 Eco | €44.650 | 471 kilometer | 87,8 kWh | 353 pk |
VF 8 Plus | €51.350 | 400 kilometer | 82 kWh | 408 pk |
VF 8 Plus | €51.650 | 447 kilometer | 87,8 kWh | 408 pk |
Als je een VinFast VF 8 voor 30 september 2022 reserveert voor € 150, krijg je de auto voor het einde van dit jaar thuis voor je deur afgeleverd door een VinFast-expert. Die vertelt je meteen hoe alles werkt. Snelle beslissers krijgen dan ook een jaar lang het VinFast Smart Driving pakket. Een VinFast kun je reserveren via de website van het merk. De 150 euro reserveringskosten krijg je terug als je besluit om van de koop af te zien.
In de video hieronder kun je onze eerste ervaring achter het stuur van de VinFast VF 8 bekijken. In dit achtergrondverhaal lees je meer over het nieuwe merk uit Vietnam.