Review – Toyota Land Cruiser (2025) – Onverwoestbaar icoon
Op avontuur in Marokko
De Toyota Land Cruiser is een naam die respect afdwingt. Niet alleen vanwege zijn lange geschiedenis, maar vooral dankzij zijn reputatie als onverwoestbare alleskunner. Na 14 jaar is het tijd voor een nieuwe generatie en dat roept natuurlijk de vraag op: kan deze nieuwkomer in de voetsporen van zijn voorganger treden? Om daar achter te komen, reisden we naar Marokko om de nieuwe Land Cruiser stevig aan de tand te voelen in het Atlasgebergte.
Voor wie is de Toyota Land Cruiser?
Laten we meteen een misverstand uit de wereld helpen: de Toyota Land Cruiser is géén SUV. Het is een échte 4×4 offroader, gebouwd om extreme omstandigheden te trotseren en onverstoorbaar door te gaan waar andere voertuigen afhaken. Denk aan diepe modderpaden, woestijnen of rotsachtige bergpassen. Het is een auto voor avonturiers, professionals die zware aanhangers of trailers moeten vervoeren, of simpelweg liefhebbers van een robuuste en betrouwbare machine die áltijd zijn werk doet. In Nederland is hij populair bij de marechaussee, kustwacht, douane, landmacht en andere overheidsdiensten.
Nieuw gezicht, met retro-looks
De vorige generatie Land Cruiser stond bekend om zijn prestaties, maar het design was niet bepaald zijn sterkste punt. Dat speelde voor zijn doelgroep weinig rol – als je als arts van het Rode Kruis door de jungle van Guatemala ploegt of namens de Verenigde Naties de woestijn van Soedan trotseert, is uitstraling bijzaak. Voor de nieuwe generatie lijkt Toyota echter flink wat extra tijd aan de ontwerptafel te hebben doorgebracht. De Japanse offroader is geen onopvallende verschijning meer, maar een van de meest gave en stoere creaties van dit jaar.
Toyota heeft zich laten inspireren door het verleden, met klassieke, strakke lijnen die teruggrijpen op de roots van het model. De grote, imposante grille, de rechthoekige koplampen en de korte overhangen geven de Land Cruiser een stoer karakter. Voor de echte retro-liefhebbers is er de First Edition, een speciale uitvoering met nostalgische ronde koplampen en exclusieve retro-kleuren en striping.
Ladderchassis
De nostalgie van de nieuwe Land Cruiser gaat verder dan alleen het retro design. Onder de robuuste buitenkant schuilt een beproefde body-on-frame-architectuur, oftewel een ladderchassis. Deze relatief eenvoudige maar robuuste constructie vormt al decennialang de ruggengraat van de Land Cruiser.
Een ladderchassis biedt voordelen die je in het terrein nodig hebt. Het beresterke chassis en de carrosserie zijn los van elkaar opgebouwd, wat de Land Cruiser geschikt maakt voor zware belasting, zoals het trekken van een zware aanhanger (tot 3.500 kg, met 140 kg max. kogeldruk) of het vervoeren van een dak vol uitrusting. Bovendien kan een ladderchassis het geweld van ruw terrein beter aan.
In het Atlasgebergte wordt direct duidelijk dat de Land Cruiser is gebouwd voor het zware werk. Hij baant zich moeiteloos een weg over alles wat op zijn pad komt: rotsblokken, diepe kuilen, rivierbeddingen, los zand, modder – niets is te gek. Een berg met een stijgingspercentage van 30 graden beklimmen? Een fluitje van een cent. Dat terwijl je comfortabel in de cabine zit, zonder dat je alle kanten op stuitert. Een flinke rotsformatie trotseren met de Land Cruiser voelt haast comfortabeler dan met een Duitse sedan over een verkeersdrempel rijden.
Steviger en slimmer
De nieuwe Toyota Land Cruiser maakt gebruik van het nieuwe zogeheten GA-F-platform, dat 50% stijver is in vergelijking met zijn voorganger. Hierdoor voelt de Japanner zich ook op asfalt prima thuis. De tijd dat je met beide handen stevig aan het stuur moest hangen om een 4×4 op de snelweg in het gareel te houden, is duidelijk voorbij. Hoewel het geen traditionele personenauto is, voelt de Land Cruiser verrassend stabiel aan op asfalt. De Land Cruiser stuurt met vertrouwen door bochten en biedt ook bij 130 km/u een goede rechtuitstabiliteit.
Ook nieuw is een ontkoppelbare stabilisatorstang aan de voorkant. Deze biedt extra stabiliteit op de weg, maar kan met een druk op de knop worden losgekoppeld. Hierdoor krijgen de voorwielen meer wieluitslag, waardoor ze makkelijker grond en grip vinden in ruig terrein. Elektrische stuurbekrachtiging is ook nieuw en een primeur voor dit model. Het stuurgedrag wordt hierdoor soepeler, zelfs op de ruigste wegen. Samen met de verbeterde ophanging, het nieuwe platform en de stabilisatorstang voelt de Land Cruiser wendbaarder en directer aan dan ooit.
Technologie
De nieuwe Land Cruiser zit boordevol technologie die zowel op als buiten de gebaande paden van pas komt. Naast de vertrouwde hoge en lage gearing en de mogelijkheid om differentiëlen te vergrendelen, biedt de SUV ook het zogeheten Multi-Terrain Select-systeem. Dit systeem past automatisch de prestaties aan de ondergrond aan. Tijdens het rijden over losse stenen en zandpaden hoeven we nauwelijks in te grijpen; de Land Cruiser doet het werk voor ons. Het Multi-Terrain Monitor-systeem, dat via camera’s een beeld geeft van de omgeving rondom en onder de auto, bleek eveneens onmisbaar op de nauwe bergpaden met diepe geulen en grote rotsblokken.
Dieselen
In Europa ligt onder de motorkap van de nieuwe Land Cruiser altijd een 2,8-liter turbodieselmotor, goed voor 150 kW (204 pk) en 500 Nm koppel. Hij is gekoppeld aan een achttrapsautomaat en biedt meer dan genoeg kracht om zelfs de meest steile hellingen te beklimmen. Met een trekgewicht van maximaal 3.500 kilogram blijft de Land Cruiser daarnaast een prima werkpaard voor Nederlanders die grote trailers en aanhangwagens moeten trekken. Later in 2025 wordt een mild-hybridversie geïntroduceerd. Deze combineert de dieselmotor met een 48-Volt-systeem, dat het brandstofverbruik verlaagt.
Eenvoud en functionaliteit
Het interieur van de nieuwe Land Cruiser blijft trouw aan de filosofie van eenvoud en functionaliteit. Het langwerpige infotainmentscherm is eenvoudig te bedienen en blokkeert het zicht naar voren niet. Grote knoppen en duidelijke schakelaars zorgen ervoor dat je, zelfs met handschoenen aan, moeiteloos alles kunt bedienen.
Het zicht rondom is verbeterd door de lager geplaatste motorkap en bredere zijruiten. De motorkap loopt aan de zijkanten iets omhoog, waardoor je precies kunt zien waar de neus eindigt. Handig, of je nu door het Atlasgebergte manoeuvreert of een plekje zoekt bij de supermarkt. Hoewel de Land Cruiser lekker robuust is, ontbreekt het niet aan luxe. Moderne voorzieningen zoals Apple CarPlay, Android Auto, geventileerde en verwarmbare stoelen en draadloos opladen maken het interieur een fijne werkplek.
Conclusie: een waardige opvolger
Toyota heeft met de nieuwe Land Cruiser de lat opnieuw hoog gelegd. Tijdens onze test in Marokko liet hij zien dat hij meer is dan alleen een waardige opvolger; hij zet de standaard voor wat een moderne terreinwagen moet zijn. De terreincapaciteiten zijn zoals verwacht indrukwekkend, maar nu valt ook het comfort op. De bouwkwaliteit blijft daarnaast ongeëvenaard: zelfs bij de hardste klappen blijft het interieur volledig kraak- en piepvrij. Dat spreekt boekdelen over de kwaliteit van deze auto.
Wat kost de nieuwe Land Cruiser?
De nieuwe Toyota Land Cruiser mag zich met recht een icoon noemen, maar dat iconische karakter komt met een stevig prijskaartje. In 2024 begint de vanafprijs bij 65.200 euro op grijs kenteken. Door aangepaste bpm-regels stijgt dit bedrag in 2025 naar ruim 85 mille.
Op geel kenteken loopt de prijs nog harder op, wederom door de bpm. De instapversie, de vijfzits Professional, begint bij 180.995 euro, waarvan bijna 100.000 euro aan bpm. Ja, dat lees je goed. Een ton bpm, voor een in Europa goedgekeurde auto. De exclusieve First Edition met vijf zitplaatsen kost 184.995 euro. In 2025 verwacht de Nederlandse Toyota-importeur daarnaast een prijsstijging van ongeveer 5.800 euro. De prijs van de mild-hybride versie is nog niet bekend.