
Review – Toyota Hilux GR Sport (2025), de ultieme Hilux?
Werkpaard in trainingspak
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

Er bestond al een Toyota Hilux GR Sport, alleen ging het bij die versie meer om de looks. De Toyota Hilux GR Sport van 2025 is meer dan ooit een tegenhanger van de Ford Ranger Raptor. Dat komt neer op ruigere ingrediënten. Is dit de ultieme Toyota Hilux?
Terreinvaardigheid Toyota Hilux GR Sport
Bij het zien van de Toyota Hilux GR Sport is de boodschap meteen duidelijk. Deze pick-up is aangepast op kracht en terreinvaardigheid. De dubbele cabine biedt ruimte voor vijf, terwijl onder de motorkap een bekende 2,8-liter dieselmotor ligt, een motor die al sinds 2020 in het Hilux-gamma wordt geleverd. Goed voor 150 kW (204 pk) en 500 Nm koppel. Schakelen gebeurt met een zestrapsautomaat met schakelflippers. De bediening van de pick-up voelt lekker old school aan en de turbodiesel heeft een fijne nostalgische sound. Toyota heeft dit model duidelijk ontwikkeld met duurzaamheid in het achterhoofd. Verwacht dus geen zachte afwerking op het dashboard, maar robuuste hardere kunststoffen.
Breder en hoger
De nieuwe GR Sport-versie onderscheidt zich vooral door zijn grotere spoorbreedte. Voor is de pick-up 135 millimeter breder dan de standaard Hilux, achter zelfs 155 millimeter. In combinatie met 20 mm extra bodemvrijheid (nu 323 mm) en een aangepaste wielophanging zorgt dat voor meer stabiliteit, ook in ruw terrein. De voorbumper is opnieuw vormgegeven, met verbeterde aerodynamica en minder luchtweerstand rond de wielkasten.
Daarnaast is de offroad-hoek vergroot: van 29 naar 30 graden. Dat geeft net wat meer speling tijdens het ruigere offroaden. Monotube schokdempers vervangen de eerdere twin-tube dempers en verbeteren de reactiesnelheid bij hobbels en kuilen. Een aerosportstang en dekzeil boven de laadbak helpen ook op hogere snelheid bij rechtuitstabiliteit.

Trek- en laadvermogen
Met een trekgewicht van 3.500 kg en een laadvermogen van 1.105 kg voldoet de Toyota Hilux GR Sport aan de eisen van serieuze werkgebruikers. De combinatie van een robuust ladderchassis en all-terrain banden in de maat 265/65R17 maakt hem geschikt voor ruw terrein, sleepwerk of beide tegelijk. De nieuwe 17-inch lichtmetalen velgen zijn bovendien lichter dan voorheen. Trommelremmen achter zijn vervangen door 15-inch schijven voor krachtiger remgedrag. Voor blijven de 17-inch remschijven behouden.
Toyota HILUX GR Sport (2025): werkpaard met trainingspak – REVIEW – AutoRAI TV
Uiterlijk: zwart, rood en GR
Vanbuiten is de GR Sport direct herkenbaar aan zwarte spatbordverbreders, een zwarte grille met G-gaas en het klassieke Toyota-logo. Deurgrepen, spiegels en zijtreden zijn ook in zwart uitgevoerd. Rode remklauwen en GR Sport-logo’s maken het plaatje af. De voorbumper heeft een zilverkleurige beschermplaat, achter is de bumper ook zwart. Binnenin domineren zwart en rood. Sportstoelen met zwart leder en suède zijn voorzien van zilverkleurige stiksels en perforaties. Rode veiligheidsgordels vormen een opvallend contrast. De stoelen en het stuur zijn verwarmbaar, maar dat mag ook wel voor de prijs. Komen we zo op terug.
Multimedia en veiligheid
Het infotainmentsysteem bestaat uit een 8-inch touchscreen met fysieke knoppen en een vast menu aan bestuurderszijde. Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard. Navigatie werkt via de cloud met realtime verkeersinfo, of offline via het ingebouwde systeem.
Qua veiligheid zit het goed: Toyota Safety Sense is standaard, met onder meer adaptieve cruise control, Pre-Collision System met voetgangers- en fietsersdetectie, Lane Trace Assist, automatisch grootlicht, verkeersbordherkenning en trailerstabiliteitscontrole.

Maximale controle in de Hilux GR Sport
De GR Sport rijdt stabieler dan eerdere versies, vooral dankzij de bredere spoorbreedte en verbeterde demping. De grip op los terrein is stevig, mede door de all-terrain banden en de elektronica die gripverlies snel corrigeert. De besturing is direct en biedt voldoende feedback, al voelt hij bij hogere snelheid op asfalt soms wat nerveus. Bovendien rijdt een Hilux met belading ook beter dan zonder. Met belading heerst er meer rust in de auto, terwijl de auto zonder belading wat stuiterig wordt.
Cappadocië als ultieme proving grounds
Tijdens een extreme test in het Turkse Cappadocië – een gebied met tufsteen, lavapuin, keien en steile paden – bewees de GR Sport zich als capabele klimmer. De ondergrond was gevarieerd: droge rivierbeddingen, losse rotsen en zanderige hellingen. De aangepaste schokdempers filteren veel weg, zonder het contact met de ondergrond te verliezen. Off-roaden is in deze pick-up kinderspel. Zelfs als je denkt dat je niet verder kan, brengt deze Toyota je gewoon naar de eindbestemming en weer terug. Het is ongekend hoeveel ontwikkelingswerk er in deze Hilux zit. Dat moet ook wel, want Toyota verkoopt hem in alle landen wereldwijd, met uitzondering van China en de Verenigde Staten. Voor de rest is de Hilux een wereldspeler. De pick-up moet zich daarom in elk scenario moeten kunnen redden. Dat vertrouwen is er zeker.
Cappadocië is een streek met een opvallend landschap dat bestaat uit zacht tufsteen, ontstaan door vulkaanuitbarstingen, en kalksteen waarin karstverschijnselen te zien zijn. Omdat deze gesteenten op een verschillend tempo slijten door erosie, is er een grillig en onregelmatig landschap ontstaan. In grotten die door karstvorming zijn ontstaan, werden later kerken gebouwd. De regio is gevormd door geologische processen zoals platentektoniek: het Afrikaanse continent schoof richting Eurazië, waardoor kleinere landdelen zoals Italië en Turkije vooruit werden geduwd.

Asregens en lava
Zo’n 60 miljoen jaar geleden botsten Europa en Azië, wat leidde tot bergvorming en langdurige vulkanische activiteit. Asregens en lava, onder meer van de Hasan Dağı-vulkaan, bedekten het gebied. De aslaag stolde tot tufsteen, en bij sommige erupties vloeide er lava die verharde tot stevige puimsteen. Door miljoenen jaren van wind, regen en de werking van de rivier de Kızılırmak is het landschap steeds verder uitgesleten.
Op plekken waar harde lavasteen aan de oppervlakte kwam, bleef die als ‘beschermkap’ liggen, terwijl het zachtere tufsteen eromheen verder werd geërodeerd. Zo ontstonden de bekende kegelvormige rotsen. Waar die beschermende lagen ontbraken, sleten rivieren brede tafelformaties en diepe ravijnen uit. Al in de prehistorie begon men de zachte tufsteen te bewerken. De kegels werden uitgehold tot woningen. Tot in de jaren 1950 woonden mensen in deze holen. Nu zijn veel rotsen en kegels nog steeds te herkennen aan hun uitgesleten openingen, waardoor sommige delen van het landschap op gatenkaas lijken.
Cappadocië staat niet alleen bekend om het unieke landschap, maar ook door de vele luchtballonvaarten. In de ochtend stijgen er elke dag tientallen ballonnen tegelijk op. Een deel van Cappadocië, waaronder Göreme National Park, staat op de UNESCO Werelderfgoedlijst.
Aandachtspunten Toyota Hilux GR Sport
De kwaliteit van de parkeercamera blijft achter bij de rest van de uitrusting. Het beeld is korrelig en heeft weinig diepte, wat in het terrein een gemiste kans is. Ook de stuurkolom is beperkt verstelbaar, in het bijzonder de diepteverstelling. Voor sommige bestuurders maakt dat het lastig om een juiste zitpositie te vinden. De pick-up is daarnaast erg prijzig. De prijs in Nederland komt uit op 72.284 euro, exclusief btw en inclusief 20.834 euro bpm. Op geel kenteken is het helemaal gekkenhuis. Dan praten we over een consumentenadviesprijs van 167.550 euro, waarvan – niet schrikken – 106.963 euro aan bpm. Oef!
Conclusie
De Toyota Hilux GR Sport 2025 is stevig doorontwikkeld. Meer spoorbreedte, verbeterde ophanging, sterkere remmen en meer comfort zorgen voor betere prestaties op en naast de weg. Voor wie een robuuste pick-up zoekt met extra sportieve aankleding en betere rijeigenschappen, is dit de meest complete alsook de meest ultieme Toyota Hilux tot nu toe. Het is een werkpaard in een trainingspak.
Technische specificaties Toyota Hilux GR Sport 2025
- Motor: 2,8-liter 1GD-FTV viercilinder turbodiesel
- Motorinhoud: 2.755 cc
- Vermogen: 150 kW (204 pk) tussen 3.000 en 3.400 tpm
- Koppel: 500 Nm tussen 1.600 en 2.800 Nm
- Topsnelheid: 175 km/u
- 0-100 km/u: 10,7 seconden
- Gewicht: 2.125 tot 2.355 kilogram
- Geremd trekgewicht: 3.500 kilogram
- Ongeremd trekgewicht: 750 kilogram
- Lengte: 5.325 mm
- Wielbasis: 3.085 mm
- Breedte: 2.020 mm
- Hoogte: 1.880 mm
- CO2-emissie (WLTP): 280 g/km









































