Review – Toyota Corolla Cross
Beter laat dan nooit
Door Max Veldhuis. Journalist en autoliefhebber die schrijft en presenteert voor AutoRAI.nl. Rijdt het liefst dakloos, een beetje regen maakt niet uit. Interesseert zich voor techniek en houdt van verbrandings- én elektromotoren. |
Is een Toyota C-HR net wat te eigenzinnig en onpraktisch en een RAV4 weer iets te groot? Dan is de nieuwe Toyota Corolla Cross waarschijnlijk perfect voor jou. De Japanners zetten de Corolla Cross neer als praktisch alternatief naast de C-HR, maar positioneren hem onder de RAV4. Hoe goed is deze nieuwe SUV van Toyota? We gaan op pad met de Corolla Cross in de heuvels rondom Barcelona om dat uit te zoeken.
Meespelen
Als er op dit moment één deel van de markt is in autoland waarin je als fabrikant een model móet hebben, dan is het wel de C-segment SUV. Nissan was er in 2004 al vroeg bij met de introductie van de Qashqai, daarna volgden vele concurrenten. Toyota heeft natuurlijk sinds jaar en dag de RAV4, maar die maakte in de loop der jaren de sprong naar een klasse hoger. Ondertussen zag men bij Toyota dat de SUV in dit segment flink marktaandeel won ten opzichte van de traditionele compacte middenklasser. Door die toenemende marktvraag ontstond bij Toyota ruimte voor een nieuwe SUV naast de C-HR en onder de RAV4. Dat is de Corolla Cross.
Eigen gezicht voor Toyota Corolla Cross
Hoewel de Toyota Corolla Cross de naam Corolla op zijn kofferklep draagt, heeft het uiterlijk vrij weinig van doen met de huidige Corolla. De Corolla Cross heeft echt een eigen gezicht. Dat valt te prijzen in een markt waarin de verschillende modellen van sommige merken nog maar nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn. Sterker nog: Toyota bouwt de Corolla Cross met twee verschillende neuzen. De versie die het merk in Japan voert, heeft de grille een stuk lager zitten dan de Corolla Cross die Toyota in de rest van de wereld levert.
De wielbasis van de Corolla Cross is exact hetzelfde als die van de C-HR en de hatchbackversie van de Corolla: 2.640 mm. Wel is de Corolla Cross 15 centimeter langer dan zijn eigenzinnige broer. Het silhouet is uiteraard behoorlijk anders. De daklijn van de Corolla Cross loopt een stuk verder door naar achteren dan bij de C-HR en de vorm van de zijruiten doet denken aan die van de RAV4. Die grotere raampartij en meer conventionele daklijn heeft als prettige bijkomstigheid dat het zicht rondom een stuk beter is dan in de C-HR. De behoorlijk forse zijspiegels dragen verder bij aan het goede overzicht.
Verder is het uiterlijk van de Corolla Cross weinig choquerend. De grote grille en de brede led-koplampen geven de SUV een stoer front en zwart kunststof rondom de spatborden en aan de onderkant van de voor- en achterbumper moet de auto een avontuurlijk uiterlijk geven. Onze testauto staat verder op wielkastvullende 18-inch lichtmetalen wielen en draagt de kleur ‘Stone Grey Metallic’. Die wielen doen overigens geen afbreuk aan het comfort, maar daarover later meer.
Bagageruimte en achterbank Toyota Corolla Cross
Toyota positioneert de Corolla Cross als praktisch alternatief voor de C-HR. Daarom beginnen we voor de verandering niet voorin, maar achterin. Daar is allereerst meer ruimte voor je bagage. In de Corolla Cross heb je 555 liter aan kofferbakruimte tot je beschikking, terwijl de C-HR het met 443 liter moet doen. Toch een flinke reiskoffer extra die je mee kunt nemen. Klap je de in delen neerklapbare achterbank neer, dan kun je tot 1.337 liter aan bagage vervoeren.
De inzittenden op de achterbank krijgen in de Corolla Cross veel meer hoofdruimte dan in de C-HR. Qua beenruimte zijn de beide modellen door hun identieke wielbasis vergelijkbaar. Ondergetekende kan met zijn lengte van 1,83 meter prima achter zichzelf zitten, dus de ruimte op de achterbank is voor dit segment goed te noemen. De zitting van de achterbank is bovendien comfortabel en biedt voldoende steun aan de bovenbenen.
Verder hebben de inzittenden achterin twee eigen ventilatieroosters en twee USB C-poorten tot hun beschikking. Voor drankjes biedt de Corolla Cross eveneens voldoende ruimte: in de middenarmsteun is plek voor twee bekers, maar in ieder achterportier kun je ook nog een aardig grote fles kwijt.
Toyota Corolla Cross vs. Corolla Touring Sports
Omdat de Corolla Cross de naam ‘Corolla’ draagt, zetten we ‘m ook nog even naast de Corolla Touring Sports. Dan moet de Cross toch wat kofferbakruimte inleveren. In de Touring Sports kun je namelijk 598 liter aan bagage meenemen en heb je een 6 cm langere wielbasis, waardoor je in de lengte iets meer ruimte hebt. Dat verschil maakt de Corolla Cross weer goed in de hoogte. Ook de zitpositie op de achterbank is in de Corolla TS minder goed, omdat de bank in de stationwagon lager staat ten opzichte van de vloer. Je zit dus sneller opgevouwen met je knieën.
Digitalisering
Het interieur van de Corolla Cross verschilt qua opzet een stuk minder radicaal van de andere Corolla’s dan het exterieur. Het deels analoge instrumentarium van de Corolla ruimt het veld voor een 12,3-inch volledig digitaal exemplaar. Dat digitale instrumentarium kan verschillende gegevens van de boordcomputer weergeven, maar de indeling staat vast. Het is dus niet mogelijk om de snelheidsmeter en ‘toerenteller’ à la Virtual Cockpit van de Volkswagen Groep te vervangen door één grote navigatiekaart.
Naast het digitale instrumentarium is het 10,5-inch touchscreen dat boven het dashboard uittorent niet te missen. Dat systeem is al bekend uit de Yaris en de C-HR en heeft geen fysieke knoppen meer voor de verschillende menu’s. Het Toyota Smart Connect dat erop draait werkt snel en ook draadloze connectiviteit van Apple CarPlay en Android Auto behoort tot de mogelijkheden.
Als kers op de taart ondersteunt het systeem over-the-air-updates en is diverse voertuigdata op afstand in te zien via de MyT-app. Met het Smart Connect Pack kun je daarbovenop je auto ontgrendelen, de ramen openen en de climate control activeren via de app. Op de duurdere uitvoeringen van de Corolla Cross is het zelfs mogelijk om de stuur- en stoelverwarming op die manier aan te zetten. Over de climate control gesproken: het valt te prijzen dat Toyota voor het bedieningsgemak daarvan nog steeds fysieke knoppen heeft.
Krachtige efficiency
Achter het stuur van de Corolla Cross is een prettige zitpositie gauw gevonden. De zitting is helaas niet verlengbaar, maar de elektrisch verstelbare bestuurdersstoel laat zich wel op acht manieren instellen en het stuur is goed naar je toe te halen.
Voordat we gaan rijden eerst even de aandrijflijn: dat is namelijk alweer de vijfde generatie van Toyota’s hybridetechniek en een doorontwikkeling van de aandrijflijn die in de huidige Corolla ligt. Toyota verbeterde met name de Lithium-ionbatterij: die is nu 14 procent lichter dan voorheen, maar levert tegelijkertijd 14 procent meer output. Ook heeft het systeem een nieuwe Power Control Unit met zes procent minder elektriciteitsverlies tot gevolg. De aandrijflijn is dus weer een stukje efficiënter geworden. Een vermogensstijging van 184 pk naar 197 pk is een leuke bijkomstigheid voor de 2.0 ‘High Power Hybrid’.
In balans
Net als onder meer de C-HR staat de Corolla Cross op het TNGA-C-platform. Die basis staat als relatief dynamisch te boek en dat is ook zeker het geval bij de Corolla Cross. Het onderstel biedt een mooie mix tussen comfort en sportiviteit. Korte en lange oneffenheden worden goed weggewerkt, maar de vering en demping filteren niet alles weg. Daardoor hou je nog wel gevoel met wat er onder de auto gebeurt.
De route van Toyota voerde over een aantal mooie bergwegen in de omgeving van Barcelona. Niet de natuurlijke habitat van een SUV, maar de Corolla Cross liet zich niet gek maken. In de bochten blijft het onderstel heel mooi vlak en je hebt eigenlijk altijd vermogen over. Daarbij merk je duidelijk dat Toyota wat heeft gesleuteld aan de gasrespons. Al bij een vrij kleine input van het gaspedaal kom je aardig vlot mee met het verkeer. Dat draagt bij aan een ontspannen rijervaring.
Op de snelweg hoef je overigens helemaal niet meer zoveel te doen als bestuurder, want met adaptieve cruise control en Lane Trace Assist kan de Corolla Cross zelfstandig binnen de rijbaan blijven en anticiperen op overig verkeer. Toyota verfijnde die rijhulpsystemen voor de Corolla Cross en dat is goed te merken in de werking van de systemen. Ons advies is wel om Lane Trace Assist op B-wegen uit te zetten, want daar stuurt het systeem soms onnodig bij. Gelukkig kun je het systeem eenvoudig in- en uitschakelen met een knopje op het stuurwiel.
Onbewust zuinig
Wat eveneens zorgt voor een gevoel van rust aan boord van de Corolla Cross, is het feit dat de motor op de snelweg nu ongeveer 500 toeren per minuut minder draait dan voorheen. Je hoort nauwelijks dat de verbrandingsmotor aan het werk is. Ook het overschakelen van de elektromotor naar de verbrandingsmotor geschiedt vrijwel naadloos, waardoor je soms alleen aan het EV-lampje op het dashboard of de boordcomputer kunt zien dat je elektrisch onderweg bent. Daaraan merk je echt dat Toyota deze hybridetechniek inmiddels tot in de puntjes beheerst.
Dat laatste zie je terug in het verbruik. Tijd voor een uitgebreide verbruiksmeting was er niet in Barcelona, maar zonder bewust zuinig te rijden en met de nodige kilometers in het Spaanse heuvellandschap wijst de verbruiksmeter nog steeds 4,8 liter op 100 kilometer aan. Voor een 197 pk sterke SUV is dat zonder meer netjes te noemen.
Trekgewicht Toyota Corolla Cross
Zijn er dan ook nog kanttekeningen? Jazeker, want voor caravantrekkers valt de Toyota Corolla Cross met zijn maximum trekgewicht van 750 kilo helaas af. Die moeten hun heil zoeken bij de RAV4, waarvan de instapversie zonder hybride aandrijflijn €2.000 duurder is dan de basisversie van de Corolla Cross. Wil je een hybride RAV4 met hoger trekgewicht, dan ben je nog veel duurder uit. In andere landen is de Corolla Cross ook leverbaar met vierwielaandrijving, maar het is niet zo dat het trekgewicht er daarmee op vooruit gaat. Toyota liet die versie daarom links liggen voor de Nederlandse markt.
Prijs en standaarduitrusting Toyota Corolla Cross
Toyota hanteert een voorlopige vanafprijs van €37.995 voor de Corolla Cross. In dat geval staat de SUV als 2.0 High Power Hybrid op de stoep. De huidige vanafprijs is voorlopig, omdat de Corolla Cross volgend jaar ook leverbaar wordt als 1.8 Hybrid. Voor nu begint het dus bij de 2.0 in de Active-uitvoering. De standaarduitrusting omvat al zaken als 17-inch lichtmetalen wielen, automatisch inklapbare buitenspiegels, led-koplampen en -achterlichten, een zelfdimmende binnenspiegel, het 12,3-inch digitale instrumentarium en 10,5-inch touchscreen met Toyota Smart Connect, een achteruitrijcamera en het verbeterde Toyota Safety Sense 3 (o.a. automatisch grootlicht, adaptieve cruise control, Lane Trace Assist en het Pre-Collision System).
Kortom, voor de basisprijs heb je al een aardig complete auto. Naast de Active is de Corolla Cross er ook als Dynamic (€40.495), First Edition (€41.995) en Launch Edition (€44.995). Met die laatste waren wij onderweg. Dan ontbreekt het je met geperforeerde lederen bekleding, een 8-voudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, een verwarmbaar stuurwiel, JBL Premium Audio en een 360-graden parkeercamera werkelijk aan niets.
Conclusie Toyota Corolla Cross
Met de Corolla Cross heeft Toyota een goede aanbieding in het SUV-gedeelte van de compacte middenklasse in huis. Het merk heeft nu elk gaatje in het SUV-segment afgedicht. Wellicht wat aan de late kant, maar de Japanners doen liever eerst hun huiswerk goed voordat ze actie ondernemen. De Toyota Corolla Cross heeft een eigen gezicht, biedt net wat meer ruimte dan de C-HR en rijdt behoorlijk dynamisch zonder oncomfortabel te worden.
Een belangrijk nadeel van de Corolla Cross is het trekgewicht. Deze auto was bij uitstek geschikt geweest als caravantrekker, maar die doelgroep kan Toyota met de Corolla Cross niet bedienen. Heb je geen caravan en ben je op zoek naar een ruime, zuinige gezinsauto? Dan heb je aan de Corolla Cross absoluut geen verkeerde. Op een paar kritiekpunten na is dit namelijk een zeer goed uitgekiende SUV die op de meeste punten indruk maakt.