
Exclusief: Rolls-Royce Spectre blijkt elektrisch rijden op het hoogste niveau

Wat zou jij doen met 429.000 euro is voor velen een droom. Als je op Funda kijkt kun je voor dat bedrag een mooi rijtjeshuis kopen. Wil je daarentegen liever elektrisch rijden? Voor dit bedrag koop je een stuk of vijftig Citroën Ami’s. En wie het zich kan veroorloven, koopt de allerbeste elektrische auto op vier wielen: de Rolls-Royce Spectre.
Het is een volledig elektrische coupé van het allerhoogste niveau, waarin stilte, souplesse en sierlijkheid samenkomen. En ja, de Rolls-Royce Spectre is ook een van de duurste auto’s waarmee we ooit gereden hebben.
Klassieke Rolls-Royce verhoudingen in modern designerjasje
De Spectre is de eerste volledig elektrische Rolls-Royce en markeert daarmee de start van een nieuw tijdperk. Toch blijft het klassieke silhouet behouden. Een langgerekte motorkap, een majestueuze aflopende daklijn en een statige coupévorm. Dit is design zoals je dat alleen bij een Rolls-Royce ziet.

Toch zien we ook duidelijk dat de Spectre een auto is van de moderne tijd. De voorkant is namelijk behoorlijk aangescherpt in vergelijking met oudere Rolls-Royces. De verlichting is haast minimalistisch vormgegeven en de lijnen vallen elegant samen met de imposante grille. Overigens, wie zijn vingers langs de spijlen in de grille beweegt, wordt getrakteerd op geklingel van metaal. Voor minder doen ze het niet bij Rolls-Royce. Dit straalt pure klasse uit. Precies om diezelfde reden siert de Spirit of Ecstasy nog altijd de neus van de Spectre. Dit o, zo kenmerkende ornament vind je sinds 1911 terug op elke Rolls-Royce.

Maar, waar is de V12 in deze Rolls-Royce?
Aan de buitenkant lijkt de Spectre perfect aan te sluiten op de familielijn van het Britse merk. Er is echter één groot verschil met alle eerdere modellen. De Spectre is elektrisch. Op papier lijkt een elektrische aandrijflijn een radicale breuk met het verleden van Rolls-Royce. Een merk dat decennialang vertrouwt op majestueuze V12-motoren. Maar in de praktijk blijkt het tegenovergestelde waar te zijn.

De V12 staat al jaren garant voor voldoende souplesse en vermogen. Of zeg gerust, een overvloed aan beide. Het is immers niet zo dat je de twaalf cilinders hoort brullen zodra je het gaspedaal indrukt. Nee, het is een fluisterstille motor die met moeiteloze kracht jou vooruit beweegt. Dat merkten we in onze eerdere ervaringen met de Rolls-Royce Ghost en de opvallende Cullinan ‘Inspired by Fashion’.
Uitgaande van deze filosofie, past een elektrische aandrijflijn natuurlijk perfect bij een Rolls-Royce. Het leent zich juist voor de rust, souplesse en sereniteit waar het merk bekend om staat. In zekere zin is de elektrische aandrijving dus niet het einde van een tijdperk, maar een logische evolutie voor het merk.
Het ambacht wordt onderstreept, letterlijk
De Rolls-Royce Spectre toont zich daarmee als een brug tussen heden en verleden. Een klassiek element dat nog altijd van de partij is, is de met de hand geschilderde coachline op de zijkant. Deze onderstreept dat ambacht nog altijd een grote rol speelt in Goodwood. In tegenstelling tot de auto’s van andere fabrikanten, waar strepen machinaal worden aangebracht, wordt de coachline bij Rolls-Royce met de hand geschilderd.

Je moet het dus zien als een unieke toevoeging die meer is dan een streep. Er is een vakman, Mark Court, die deze taak uitvoert bij Rolls-Royce. Hij maakt gebruik van speciaal gemaakte penselen van eekhoorn- en ossenhaar om de lijn precies, egaal en met de juiste breedte aan te brengen. Overigens zijn familieleden van hem ook opgeleid om deze coachline te zetten.

Instappen is een beleving op zich
Het is misschien een open deur, maar zelfs het instappen in de Rolls-Royce Spectre gaat op een ongebruikelijke manier. Vergeet je vijfdeurs hatchback vanwege zijn praktische insteek, hier draait het om klasse. De deuren scharnieren hier achterwaarts (suicide doors) en zijn zo groot, lees anderhalve meter, dat ze elektrisch ondersteund worden bij het openen. Als deze poort eenmaal geopend is, komt een oase van rust en luxe je tegemoet.

Ook het portier zelf is al een kunstwerk. Prachtige materialen, speakers die doen denken sierobjecten en duizenden kleine lichtpuntjes in de bekleding bevestigen één ding. Dit is iets bijzonders. Wie zijn blik naar beneden wend, ziet een prachtig gegraveerd plaatje met daarin de details over de auto en zijn afkomst.

En natuurlijk, zoals het een Rolls-Royce betreft, vinden we de bekende paraplu terug. Immers, waarom zou je jezelf door de regen begeven? Als je aan het eind van de avond na een chique bijeenkomst weer besluit naar huis te rijden, hoef je jezelf niet druk te maken over die natte paraplu. In de paraplutunnel detecteren sensoren het vocht en zetten daarop de verwarming aan, zodat de paraplu droogt. Tsja, dat heeft niet elke auto. Voor sommigen van ons is stoelverwarming al een luxe…

Welkom in een oase van rust
Zodra je plaatsneemt en de deur zich automatisch sluit als je het rempedaal indrukt, daalt er een rust neer die je zelden in een auto ervaart. Eerlijk is eerlijk, het interieur is ook zo bijzonder dat je er bijna stil van wordt. Het is eerder een beleving, dan een verzameling van knoppen, schermen en bekleding.
Voor de bestuurder vallen de digitale tellers op. Deze zijn elegant vormgegeven. Vergeet de aanduiding van snelheden als 30, 50 en 80 km/u. Je kijkt hier naar een wijzerplaat met een naald waar een magische sprankeling vanaf komt bij het accelereren. Overigens kan de kleurstelling, zoals het zilvergrijs in dit exemplaar, slechts één keer gekozen worden. Daarna is het permanent. Alleen al dat detail benadrukt hoe exclusief alles hier is.

Het interieur is verder aangekleed met prachtige beklede stoelen, een verfijnde afwerking en unieke details op het dashboard. Zoals de grille op de neus klinkt, klinken ook de ventilatieopeningen in het dashboard. Zelfs de temperatuurregeling is een kwestie van gevoel. Met metalen draaischijven met blauwe en rode accenten bepaal je hoe warm of koud het mag aanvoelen. De precieze temperatuur wordt niet weergegeven. Het draait bij Rolls-Royce niet om precieze controle, maar om gevoelsmatig comfort.

Voor de bijrijder schittert een verlicht ‘Spectre’-paneel vol kleine sterretjes. Die vind je ook terug in de hemelbekleding. De duizenden lichtpuntjes in het dak vormen samen een fonkelende sterrenhemel, compleet met af en toe een vallende ster. Het is eigenlijk jammer dat we overdag met deze auto rijden.
Voor de ultieme ervaring van alle lichtjes zou je eens ’s nachts in deze auto moeten gaan rijden. Stel je hierbij voor dat je in alle stilte van de wereld je in een soort dynamische kosmos begeeft met de meest luxe materialen denkbaar in een auto. Een beleving op zich, versterkt door het gebrek aan geluid.

Een zwevend tapijt
Ook overdag is het rijden in de Rolls-Royce Spectre een beleving. We zeggen weliswaar ‘rijden’, maar het voelt eerder alsof je op een zwevend tapijt zit dat door de bewoonde wereld glijdt. Er klinkt niets. Geen motorgeluid, nauwelijks windgeruis. Drempels lijken op te lossen zodra de Spectre er overheen gaat. Ondanks de afmetingen en het gewicht van deze elektrische sloep kun je met je pink deze auto door de bochten bewegen. Alles staat hier in teken van souplesse en comfort.

In de paar uur dat we met deze auto rijden, gaan we voor volledige stilte. De radio blijft uit. Alleen de richtingaanwijzer produceert een subtiel en rustgevend tikje. Het geluid doet denken aan een de ventilatieopeningen, alsof een klein metalen belletje wordt geluid. Voor de bestuurder klimt de wijzer rustig omhoog met fonkelingen rondom de naald. Deze auto nodigt uit om rustig van A naar B te cruisen, maar toch ontbreekt het niet aan vermogen. De Spectre biedt 584 pk en een koppel van 900 Nm. Dat zijn indrukwekkende cijfers, maar Rolls-Royce schreeuw het niet van de daken. Je kunt er immers vanuit gaan dat alles gewoon goed is. Punt.

Mocht je jezelf afvragen wat de range is van deze Rolls-Royce, die bedraagt ongeveer 400 kilometer in de praktijk. Ook behoort snelladen tot 195 kW tot de mogelijkheden, als ook regeneratief remmen. In eerste instantie betekent het loslaten van het gaspedaal glijden. Met minimale weerstand blijft de Spectre doorrollen, tot je overgaat tot wat meer afremmen op de elektromotoren.
De vraag komt echter naar boven drijven of er ergens op de wereld een eigenaar van een Spectre is die zich druk maakt over efficiëntie en actieradius. Immers, als de af te leggen afstand meer dan 300 of 400 kilometer bedraagt, dan kun je toch ook je privéjet pakken?
Conclusie Rolls-Royce Spectre
Rijden in de Spectre is bijna een mediterende ervaring, waarin traditie en moderne finesse samenkomen. Geen brute cijfers, geen geluiden, maar een rustgevende cocon vol klasse. De elektrische aandrijflijn sluit naadloos aan op het karakter van het merk. Zonder enige moeite gaat de Spectre vooruit, in alle stilte en elegantie. Alles wat deze auto doet, doet hij met een fluisterzachte vanzelfsprekendheid waar je stil van wordt. Dat maakt deze Spectre tot een klasse apart.




















