Review – Renault Master E-Tech Electric (2022)
Komt twee keer zo ver voor hetzelfde geld
Halverwege 2018 leverde Renault de eerste exemplaren van de volledig elektrische Master Z.E. af in Nederland. Nu is het tijd voor een flinke update. Renault heeft zijn elektrische bestelbus niet alleen een nieuwe naam gegeven — Master E-Tech Electric — maar dankzij een groter accupakket komt hij bijna twee keer zo ver als voorheen. In het heuvelachtige gebied boven Parijs voelen we de Master E-Tech Electric aan de tand.
Zero-emissiezones
Fabrikanten moeten snel met zuinige bedrijfswagens komen. Vanaf 2025 mogen gemeenten vrachtwagens en bestelbusjes met een verbrandingsmotor weren uit de binnenstad. Dit om (op papier) de luchtkwaliteit te verbeteren en de uitstoot van CO2 te verminderen. Er komen dan zogeheten zero-emissiezones. Wil je toch graag de binnenstad in met je bus, dan moet hij schoon en duurzaam zijn.
Renault Master E-tech electric
Met dit in het achterhoofd introduceerde Renault in 2018 al in Nederland de Renault Master Z.E. Deze bestelwagen was voorzien van een 33 kWh accupakket, waardoor hij op papier 107 kilometer ver kwam. Voldoende om pakketjes in de binnenstad te bezorgen, maar zijn inzetbaarheid was toch wat beperkt. In de vernieuwde elektrische Master – die voortaan door het leven gaat als de Master E-Tech Electric – ligt daarom een accupakket met een capaciteit van 52 kWh, waardoor hij bijna twee keer zo ver komt: 200 kilometer (WLTP).
Vernieuwde Master
De vernieuwde Master E-Tech Electric is gebaseerd op de traditionele Renault Master, die in 2019 een facelift heeft gekregen. Nu ondergaat de elektrische Master dezelfde verjongingskuur. Aan de voorzijde heeft de vernieuwde elektrische Master een totaal andere grille en koplampen met C-vormige dagrijverlichting, zoals ook de personenauto’s van Renault die hebben.
Laadruimte
Je hoeft je geen zorgen te maken dat de laadruimte vol accu’s ligt. Deze zitten namelijk onder de laadvloer. De flinke Renault biedt daarom dezelfde laadruimte als de versies met een verbrandingsmotor: van 8 tot 15 m3. Je kunt kiezen uit vier gesloten bestelversies in drie hoogtes en drie lengtes, met laadvermogens van 3.100, 3.500 en later ook 3.800 kg. Er zijn twee chassis-cabineversies verkrijgbaar in de lengtevarianten L2 of L3, die geschikt zijn voor conversies zoals laadbakken, kippers en Citybox. Tijdens de persintroductie laat Renault ons kennismaken met allerlei varianten: van hoogwerkers tot koelwagens. Allemaal volledig elektrisch.
Interieur
Het interieur heeft ook een opfrisbeurt gekregen, al kennen we het natuurlijk al van de traditionele Master. Er zijn talloze opbergvakken en bekerhouders aanwezig en voor de bijrijder zit er zelfs een uitschuifbaar tafeltje in het dashboard. Een dockingstation voor een tablet midden op het dashboard is anno 2022 ook een zeer handige feature. Hetzelfde geldt voor de draadloze telefoonlader die je kunt krijgen.
De verwarming, airco en ventilatie bedien je nu met drie grote draaiknoppen die een chromen sierrand hebben. Ziet er best deftig uit, in een bestelbus. Verder is er natuurlijk veel hard plastic aanwezig, dat tegen een stootje kan en je eenvoudig schoon kunt maken.
Goede rijpositie
Wanneer we plaats nemen achter het stuur valt één ding meteen op: het overzicht. De zitpositie is uitstekend. Het stuurwiel en de bestuurderstoel kun je eenvoudig verstellen. Erg prettig, want een bus wordt vaak binnen een bedrijf door verschillende mensen gebruikt. De stoelen zitten comfortabel, maar de Master blijft natuurlijk een bus. Je zit dus behoorlijk rechtop en de stoelen zijn relatief kort.
Muiststil
De Master is de grootste bestelbus van Renault, toch voelt de elektrische variant niet enorm imposant aan als je achter het stuur zit. Dat komt wellicht omdat je de 2,3-liter grote turbodiesel van de reguliere Master niet hoort ronken. De Master E-Tech electric is muisstil. Je hoort alleen een kunstmatig gezoem onder de 30 km/u – het zogeheten Acoustic Vehicle Alerting System – zodat fietsers en wandelaars je horen aankomen in de stad.
Parkeren
Toch kunnen we moeilijk ontkennen dat de Master een flinke jongen is. Dankzij parkeersensoren voor- en achter én een achteruitrijcamera hebben we echter weinig moeite om hem achteruit door smalle straatjes te manoeuvreren. Een must-have is de Rear View Assist, een beeldscherm die de functie van de binnenspiegel overneemt en beelden toont van de camera die achterop de bus zit.
Zelfde krachtbron
‘Onder de motorkap’ ligt dezelfde elektromotor als voorheen. Hij is goed voor 76 pk. Dankzij het direct verkrijgbare koppel zoeft de Master er lekker vlot vandoor bij een stoplicht. Maar belangrijker: dankzij het koppel hij heeft geen enkele moeite met een flinke lading in de laadruimte. Schakelen is uiteraard niet nodig. Prettig, als je de hele dag in start-stop-verkeer in de stad opereert.
Laden
Laden gaat nog steeds via een 1-fase 7,4 kW AC-boordlader, waardoor het accupakket van de Master E-Tech electric in zo’n vijf uur weer op 80% zit. Wil je dat het laden wat sneller gaat, dan kun je voortaan een 22 kW DC-boordlader aanvinken op de optielijst. Het duurt dan zo’n 45 minuten om 50 kilometer bij te laden en anderhalf uur tot 80% acculading.
Ideaal voor fleetowners: Mobilize Fleet Data
Renault heeft de Master E-Tech electric extra interessant voor fleetowners gemaakt. Die kunnen via Mobilize Fleet Data zien waar hun bussen rijden en informatie over het rijgedrag bekijken. Daarnaast hoef je als beheerder niet meer bij iedere bus te kijken of hij toe is aan een onderhouds- of laadbeurt, want ook die informatie biedt het monitoringsysteem aan. Deze toepassing maakt het leven van een wagenparkbeheerder dus een stuk makkelijker en bovendien krijg je een duidelijk overzicht van de wagenparkkosten.
Prijzen
De nieuwe elektrische Master komt dankzij een nieuwe, grotere accu bijna twee keer zo ver als zijn voorganger, toch hoef je daar niet extra voor de betalen. Het vernieuwde model is zelfs iets goedkoper dan het uitgaande model, die te koop was vanaf ruim 63 mille. De Master E-Tech electric is er vanaf 57.960 euro (platform cabine), 58.060 euro (gesloten bestel) en 62.460 euro (chassis cabine) exclusief BTW. De Renault Master E-Tech eletric staat vanaf augustus bij de dealer.