Review – Renault Clio E-Tech full hybrid 145 (2023)
Een geslaagde facelift?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Renault Clio RS is niet meer. Die tijden zijn geweest. Voor een snelle Fransoos moet je in de toekomst bij Alpine zijn. Renault doet het wat betreft sportiviteit wat rustiger aan. Hoewel: de Renault Clio E-Tech full hybrid 145 weet ons toch positief te verrassen, blijkt na een uitgebreide testrit.
Iconische Renault Clio-modellen
Ter introductie van de Renault Clio V 2023 heeft de Franse autofabrikant uiteraard een introductievideo gemaakt. In die video zien we de lekkerste Clio-modellen voorbijkomen. Denk aan de Clio Williams, de Clio V6 Phase II en de niet te missen Renault Clio RS. Toch bijzonder dat Renault wel teruggrijpt op die iconische versies, maar verder geen plannen heeft op dit gebied. Met het oog op het milieu moet de Clio het wat rustiger aan gaan doen. De halters en eiwitshakes zijn verleden tijd bij Renault.
Miljoenenhit
De Renault Clio is al sinds 1990 op de markt. Hij nam toen het stokje over van de Renault 5. De Clio is zelfs de bestverkochte Franse auto aller tijden. Wereldwijd zijn er tot op heden liefst 16 miljoen exemplaren van de Clio verkocht. De vijfde generatie Renault Clio – de Clio V – krijgt na wat jaren zwoegen nu een uitgebreide facelift zodat ie er weer even tegenaan kan. De levering van de vernieuwde Renault Clio start in september. De prijs van de Renault Clio E-Tech Full Hybrid 145 Esprit Alpine bedraagt in Nederland 30.120 euro. Prijzen van overige versies volgen pas in en later stadium.
Rijden in de vernieuwde Renault Clio hybride (2023) – REVIEW – AutoRAI TV
Nadruk op facelift
Het is echt een facelift. Aan de achterkant bespeuren we namelijk alleen een andere bumper en nieuwe achterlichten met een kristalheldere behuizing. Aan de voorkant zijn de wijzigingen aanzienlijk groter. Daar heeft de Renault Clio V voortaan nieuwe koplampen, een nieuwe bumper en het nieuwe logo van Renault.
Afmetingen Renault Clio 2023
Aan de afmetingen van de Renault Clio 2023 heeft de Franse autofabrikant niet gesleuteld. De vijfdeurs B-segment hatchback is dus nog steeds 4.053 mm lang, 1.988 mm breed en 1.439 mm hoog. De bagageruimte van de Clio V komt uit op 391 liter. Behalve als je de Clio E-Tech full hybrid 145 neemt. Die heeft 301 liter bagageruimte. Dat heeft te maken met de plaatsing van de compacte batterij. Let bij de bagageruimte op een forse tildrempel.
Esprit Alpine
Nieuw in de line-up zijn de zogeheten Techno en extra rijk aangeklede Esprit Alpine. Die krijgen een luchtgeleider onder de grille die volgens de fabrikant is geïnspireerd op de autosport. Feitelijk gaat het om de vleugel van de RS Line. Ook van RS Line heeft Renault afscheid genomen. Sportiviteit wordt vanaf nu geboden onder de noemer Esprit Alpine. De vleugel is bij de Techno uitgevoerd in carrosseriekleur en in een grijze kleur bij de Esprit Alpine.
Kleuren
Over kleur gesproken: de vernieuwde Renault Clio is leverbaar in de kleuren Blanc Glacier, Noir Etoile, Gris Schiste, Bleu Iron, Rouge Flamme, Orange Valencia en Gris Rafale. Het is een facelift, dus zijn er ook zes nieuwe wieldesigns verkrijgbaar.
Interieur Renault Clio 2023
Hoe zit het dan met het interieur? Daar heeft Renault minimale wijzigingen doorgevoerd. Wel gebruikt Renault meer milieuvriendelijke stoffen en is de afwerking van het interieur beter dan voorheen. De stoelen, deurpanelen en het dashboard van de uitvoering Techno zijn bekleed in een duurzame stof die voor 60 procent bestaat uit Tencel Modal, ofwel een cellulosevezel van biomateriaal die ontwikkeld is door Lenzing Group. Wat maakt deze stof bijzonder? De vezels voelen bijzonder zacht aan en zijn gemaakt van een hernieuwbare grondstof: natuurlijk hout dat afkomstig is uit duurzaam beheerde, semi-natuurlijke bossen in Europa.
Milieuvriendelijk
Leder is verleden tijd in de Renault Clio V 2023. In plaats daarvan zijn de oppervlakken bedekt met TEP, een generfde, gecoate stof gemaakt van bio- en polyestervezels. Bovendien is minder water en energie nodig om TEP te verven dan bij de conventionele verfmethode van vezels. Dat is ook weer beter voor het milieu.
Displays
Het dashboard is nagenoeg ongewijzigd. Er is keuze uit een 7- of 10-inch digitaal instrumentarium, afhankelijk van de uitvoering. De versie van 10-inch toont ook de navigatiekaart en past zich aan op de ingestelde rijmodus. Het Renault EASY LINK infotainmentsysteem is beschikbaar in twee beeldschermformaten, te weten 7-inch en 9,3-inch. Beide displays ondersteunen draadloze Android Auto en Apple CarPlay. Op het stuurwiel prijkt een nieuw Renault-logo.
Rijhulpsystemen
De Renault Clio is verkrijgbaar met twintig rijhulpsystemen. Denk hierbij aan een botspreventiesysteem met herkenning van fietsers en voetgangers, adaptieve cruise control, een rijstrookassistent, een 360-graden camerasysteem en meer.
Motoren Renault Clio 2023
In de line-up motoren van de Renault Clio geven de Fransozen bijzonder veel aandacht aan de 107 kW (145 pk) sterke E-Tech full hybrid. Deze serie-parallelle aandrijflijn combineert twee elektromotoren (een 36 kW aandrijfmotor en een 18 kW starter/generator) met een 1,6-liter viercilinder benzinemotor van 69 kW (94 pk), een intelligente multimode automatische transmissie zonder koppeling en een 1,2 kWh batterij.
De multimode transmissie heeft twee versnellingen voor de elektromotor en vier voor de benzinemotor. Deze versnellingen zijn op veertien manieren te combineren voor maximale efficiëntie. De Clio E-Tech full hybrid 145 wordt systematisch gestart door de primaire elektromotor en kan in de stad tot 80% van de rijtijd volledig elektrisch rijden. Daarmee kan een brandstofbesparing tot 40% worden bereikt vergeleken met een conventionele benzinemotor. Dankzij een CO2-uitstoot van 94 g/km valt de Nederlandse BPM-boete mee.
TCe 90
Een alternatief voor de hybride variant met 145 pk is de TCe 90 met 90 pk (66 kW) en 160 Nm sterke turbobenzinemotor, standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak.
Rijden
We waren al eerder erg te spreken over de hybride aandrijflijn met 145 pk. Het samenspel tussen de benzinemotor en elektromotor verloopt bijzonder soepel en ook de automatische transmissie vormt een goede match. Om extra sterk af te remmen op de elektromotor schakel je de B-stand in, dan win je ook lekker veel energie terug. Dat helpt om het brandstofverbruik te drukken. Daarover gesproken: deze hybride Clio haalt kinderlijk eenvoudig een gemiddeld verbruik van 1 op 20. Wie echt zijn best doet, kan zelfs een nog gunstiger verbruik realiseren.
Het rijgedrag is dik in orde. Er is sprake van een goede mix tussen sportiviteit en comfort. De stoelen in de Esprit Alpine-uitvoering zitten erg goed en bieden voldoende zijdelingse steun. We zijn ook te spreken over de verstelbaarheid van de stuurkolom. Die is goed in diepte en hoogte te verstellen. Dat is in het B-segment weleens een ander verhaal. Het ruimte-aanbod in de Renault Clio 2023 is voor dit segment prima. Ook als volwassen persoon kun je achterin prima zitten. Dit is wel afhankelijk van de lengte van de bestuurder. Als die wat langer is, gaat er logischerwijs wat beenruimte achterin verloren.
Conclusie Renault Clio 2023 review
We zijn erg te spreken over de vernieuwde Renault Clio. De auto krijgt een forse designupgrade en een beter afgewerkt interieur. Wat rijden betreft is de Clio een fijne metgezel, helemaal in combinatie met deze hybride aandrijflijn. Dan is de Clio eigenlijk op z’n best.