
Review – Renault Austral E-Tech Full Hybrid (2025) – aangescherpt

De Renault Austral is terug – en hoe. Voor modeljaar 2025 krijgt de SUV een serieuze opfrisbeurt, met een aangescherpt design, meer comfort aan boord en een verbeterde hybride aandrijflijn. Dat is interessant te noemen, aangezien de E-Tech Full Hybrid aandrijflijn met 200 pk precies de uitvoering is die goed is voor 80% van de verkopen, naar eigen zeggen van Renault. Een auto die veel waar moet maken dus.
Daarmee staat de Renault Austral op een strategisch kruispunt in het modellengamma. Hij vult de ruimte tussen de compacte Captur en de grotere Espace en Rafale en combineert elementen van beide werelden: de wendbaarheid en efficiëntie van de één, met het comfort en de technologie van de ander. In dat opzicht is de Renault Austral misschien wel de meest representatieve SUV van het merk – en dat maakt deze vernieuwde versie des te belangrijker.
Exterieur: herkenbaar modern Renault-DNA
Wat direct opvalt aan de vernieuwde Renault Austral is het aangescherpte exterieurdesign. De voorzijde is volledig hertekend met een nieuwe motorkap, strakkere bumper en een bredere grille die visueel aansluit bij de moderne vormtaal van Renault. De nieuwe dagrijverlichting in half-diamantvorm en de ranke koplampen met adaptieve led-techniek geven de SUV een hightech uitstraling die je ook terugziet bij modellen zoals de Renault Rafale.


Net als bij die grotere broer – die we eerder reden voor AutoRAI.nl – zijn de lijnen scherp en eigentijds, met een herkenbare signatuur. Nieuwe carrosseriekleuren zoals Bleu Naxos en Blanc Nacré Satin, exclusief voor de Esprit Alpine, versterken de moderne uitstraling. In die uitvoering is ook het dak uitgevoerd in Noir Étoilé, een zwarte metallic tint die samen met de zwarte sierdelen en 20-inch lichtmetalen velgen zorgt voor een sportieve look zonder overdaad.


Meer efficiëntie en trekkracht voor Renault Austral
Renault biedt de vernieuwde Austral met twee verschillende aandrijflijnen. De belangrijkste is de E-Tech Full Hybrid 200, die bestaat uit een 1,2-liter driecilinder turbomotor, een hoofdelektromotor met 51 kW (70 pk) vermogen en een tweede elektromotor die dienstdoet als startgenerator en transmissieregelaar. Deze aandrijflijn levert een systeemvermogen van 147 kW (200 pk), waarbij de batterij van 2 kWh continu wordt opgeladen tijdens het rijden, remmen of uitrollen. Je hoeft hem dus nooit aan de stekker te hangen.
De software van de transmissie is verbeterd voor soepeler en sneller schakelen. Deze Full Hybrid-variant is geoptimaliseerd voor lage CO₂-uitstoot en een gemiddeld verbruik van 4,7 liter per 100 kilometer, met een maximaal trekgewicht van 1.500 kilogram. Wie juist maximaal trekgewicht zoekt, kan kiezen voor de mild hybrid 160 X-Tronic. Deze versie heeft een 1,3-liter viercilinder turbomotor met 118 kW (160 pk). Iets minder vermogen dus, maar een hoger toegestane trekgewicht van 1.800 kilogram.
Interieur: rust, ruimte en herkenning
Binnenin is het ook direct merkbaar dat de Austral iets aangescherpt is. Nieuwe ergonomische voorstoelen bieden meer zij- en schoudersteun, met sportieve Alcantara-afwerking en Alpine-blauwe stiksels in de esprit Alpine-uitvoering. Slimme details zoals een hogere plaatsing van de transmissiehendel en een verbeterde zitpositie zorgen voor extra bedieningsgemak.


Op technologisch vlak is de introductie van bestuurdersherkenning via gezichtsdetectie een opvallende toevoeging. De camera in de A-stijl herkent wie instapt en past stoelinstellingen, spiegels, favoriete apps en media automatisch aan. Het OpenR Link-infotainmentsysteem met Google-integratie is verder verfijnd met nieuwe apps en een soepeler werkend interface. De combinatie van een digitaal instrumentarium van 12 inch, een centraal touchscreen en optionele head-up display biedt bijna duizend vierkante centimeter aan displayoppervlak – vergelijkbaar met drie tablets.
Praktische eigenschappen: ruim en slim
Met zijn verschuifbare achterbank en verstelbare rugleuning blijft de Renault Austral een slimme gezinsauto. De bagageruimte varieert van 527 tot 1.736 liter, afhankelijk van de positie van de achterbank. Dankzij een elektrische achterklep, een vlakke laadvloer en een 12V-aansluiting in de bagageruimte kun je er al alle kanten mee op. Voorin zijn er draadloze oplaadmogelijkheden en meerdere USB-C-poorten, zoals ook achterin. Daar is het overigens ook prima vertoeven voor passagiers. De knieruimte bedraagt op papier 27 centimeter en blijkt in de praktijk voldoende te zijn. Aandachtspunt is wet dat de hoofdruimte enigszins beperkt is, zeker als je bijna twee meter lang bent.


Rijgedrag: stiller, soepeler en scherper
De Renault Austral E-Tech 200 biedt een opvallend uitgebalanceerde rijervaring. Dankzij een reeks aanpassingen aan het onderstel en de aandrijflijn voelt de SUV nu meer dan ooit als een volwassen reisgenoot. We schreven net al over de aanpassingen in de hybride aandrijflijn en transmissie. Die vertalen zich naar soepeler schakelen. Dit is vooral merkbaar tijdens versnellingen tussen 40 en 80 kilometer per uur.
Het onderstel werd eveneens herzien. Nieuwe schokdempers en aanslagrubbers zorgen samen met grotere wielen voor een betere filtering van oneffenheden, meer stuurprecisie en meer rijcomfort. De auto voelt stabiel aan bij hogere snelheden en weet korte oneffenheden goed te neutraliseren. Ook op het gebied van akoestiek zijn flinke stappen gezet. Dankzij verbeterde motorsteunen, isolatiematerialen en reductie van het windgeruis is de Renault Austral is er in comfort op vooruit gegaan.
Qua besturing valt het optionele 4Control advanced vierwielbesturingssysteem op. De achteras draait tot vijf graden mee voor extra wendbaarheid in de stad. Dit resulteert in een draaicirkel van 10,1 meter, best handig bij parkeren of omkeren. Bij snelheden boven 50 kilometer per uur sturen de achterwielen subtiel mee in dezelfde richting als de voorwielen, wat zorgt voor extra stabiliteit in bochten.


Veiligheid en assistentie: op hoog niveau
De vernieuwde Renault Austral is uitgerust met 32 rijhulpsystemen. Aan de ene kant laat dit de rijke uitrusting zien, aan de andere kant zijn dit ook een heleboel piepjes en waarschuwingen. Gelukkig is er de ‘My Safety Switch’ , waarmee je met één knop je favoriete rijhulpsystemen activeert. Dat vinden we wel zo prettig. Via het centrale scherm kun je ook waarschuwingsniveaus en geluidsmeldingen aanpassen. Voor de rest zijn systemen als adaptieve cruise control, rijstrookcentrering, verkeersbordherkenning, een dodehoeksensor en een trailerassistent van de partij.
Conclusie: een volwassen SUV die zijn belofte nu waarmaakt
De vernieuwde Renault Austral is geen compleet nieuwe auto, maar voelt wél als een grote stap vooruit. Met zijn strakkere design, stillere aandrijflijn, verbeterd rijcomfort en uitgebreide uitrusting is hij nu echt klaar om mee te dingen in het topsegment van de SUV’s. De E-Tech Full Hybrid 200 biedt een mooie balans tussen prestaties en verbruik. Met het OpenR Link-infotainmentsysteem met Google-integratie voelt de auto ook eigentijdser dan ooit. Hij is misschien niet de krachtpatser van de familie – die rol is weggelegd voor de Rafale – maar als stille kracht weet hij precies waar hij goed in is.





