Review – Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 Intens (2022)
Plug-in hybride zonder stekker?
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Met de Renault Arkana levert het merk een van de meest betaalbare coupé-SUV’s. De auto heeft bovendien een interessante aandrijflijn. Tijd voor een nadere kennismaking.
Het segment van coupé-SUV’s groeit. Waar je tot voor kort vooral bij de dure Duitse merken moest zijn, levert Renault sinds vorig jaar ook een (relatief) betaalbaar alternatief: de Arkana. Bovendien heeft die Renault Arkana een interessante aandrijflijn. Renault omschrijft het als een plug-in hybride die je juist niet hoeft op te laden met een stekker. Huh? Dat leggen we even uit.
Renault Arkana: plug-in hybride zonder stekker
‘Plug-in hybride zonder stekker’ is een interessante omschrijving voor wat eigenlijk gewoon een reguliere hybride is, maar dan met een grotere batterij. In vergelijking met een reguliere hybride kan je dus langer volledig elektrisch rijden. Een ander verschil is dat die elektrische aandrijving nadrukkelijker de boventoon voert. In plaats van een brandstofmotor die wordt ondersteund door een elektromotor, is het bij de Arkana E-Tech Hybrid andersom. Wegrijden gaat altijd elektrisch, de brandstofmotor ondersteunt zodra dat nodig is. Ook laadt de brandstofmotor de batterij op en soms doet hij beide taken tegelijk. Meer informatie over de E-Tech Hybrid-aandrijflijn lees je hier.
Het getal in de typeaanduing van de E-Tech-modellen geeft het afgeronde vermogen in pk’s aan. In het geval van de Arkana E-Tech Hybrid 145 bedraagt het systeemvermogen om precies te zijn 105 kW (143 pk).
Het verbruik van de Renault Arkana
Je kunt het een compromis noemen ten opzichte van een echte plug-in hybride, maar het blijft een stap vooruit ten opzichte van een reguliere hybride. Ook is de auto waarschijnlijk zuiniger dan een plug-in hybride die niet braaf wordt opgeladen als dat nodig is. Concreet hebben we tijdens onze testweek een praktijkverbruik neergezet van precies 5,0 l/100km (1 op 20). Na een rit over voornamelijk N-wegen heeft ook even 4,7 l/100 km (1 op 21,3) op de boordcomputer gestaan. Kortom, een nette waarde voor een auto van dit formaat en gewicht (rijklaar 1.510 kg).
Voor de context: het officiële gemiddelde verbruik bedraagt 4,8 l/100 km (1 op 20,8). Verder geldt natuurlijk dat een hybride aandrijflijn qua verbruik vooral tot zijn recht komt in stedelijk verkeer en andere situaties met veel stoppen en optrekken.
Stil onderweg
De brandstofmotor laat, als hij actief is natuurlijk, tijdens het accelereren goed van zich horen. Aan de andere kant valt het motorgeluid misschien ook wel gewoon extra op doordat de auto verder zo stil is. Op constante snelheid hoor je de brandstofmotor ook niet tot nauwelijks meer en afgezien van het geluid merk je eigenlijk alleen aan het EV-lampje op het instrumentarium welke motor voor de aandrijving zorgt.
Vlotte acceleratie
De elektromotor, die bij het wegrijden dus altijd actief is, zorgt voor een vlotte acceleratie. Sterker nog, binnen de bebouwde kom zit je voor je het weet op de 50 km/u. Bij hogere snelheden merk je de elektrische aandrijving/ondersteuning vooral aan het lagere verbruik en niet zozeer aan de rijprestaties.
Sportief comfort
Het onderstel biedt een balans tussen sportiviteit en comfort, maar neigt wel eerder naar dat eerste. Dat merk je enerzijds aan een strakke wegligging, maar ook aan het feit dat oneffenheden in het wegdek vaak duidelijk worden doorgegeven. In een auto als dit zouden we wat dat betreft een iets zachter onderstel wensen, maar oncomfortabel wordt het niet.
Nadelen van een coupé-SUV
Op praktisch gebied gelden voor de Renault Arkana dezelfde aandachtspunten die voor iedere coupé-SUV gelden. De sterk aflopende daklijn zorgt bijvoorbeeld voor weinig hoofdruimte op de achterbank. Als 1,80 m lange volwassene kom je net wat hoofdruimte tekort. Dat is op te lossen door iets onderuit te gaan zitten, maar dan zit je weer met je knieën tegen de vrij harde achterkant van de voorstoelen.
Ook op gebied van bagageruimte lever je in. Op papier valt het mee: achterin de Arkana past met 480 liter zelfs ietsje meer dan in de ongeveer even lange Renault Kadjar, waarin je 472 liter aan bagage kwijtraakt. Deze officiële waarden worden echter gemeten tot aan de hoedenplank. Bij een auto als de Kadjar kun je nog verder stapelen tot aan het dak, bij de Arkana gaat dat niet. Of dat erg is, is een tweede, want doorgaans heb je aan die 480 liter ook al ruimte genoeg.
Prijzen en uitrustingen Renault Arkana
Het motorenaanbod van de Renault Arkana is lekker overzichtelijk: hij is er (in Nederland) alleen als E-Tech Hybrid 145. De prijslijst van de Renault Arkana begint bij 34.690 euro voor de Zen, die al best rijk is uitgerust.
Ons testexemplaar is de iets luxere Intens-uitvoering, leverbaar vanaf 36.890 euro. Die biedt onder meer 18-inch lichtmetalen velgen (in plaats van 17-inch), adaptieve cruise control en een uitgebreider infotainment met groter 9,3-inch touchscreen en navigatie. Als opties zijn nog aangevinkt de carrosseriekleur Blanc Perle en het Pack Winter Rundleder, wat het totaal van onze testauto op 39.825 euro brengt.
Het derde uitrustingsniveau is de R.S. Line, leverbaar vanaf 39.590 euro, die nog wat extra luxe en vooral een sportievere aankleding met zich meebrengt. De volledige uitrustingen en alle prijzen zijn te vinden op www.renault.nl.