Review – Peugeot 308 SW PureTech 130 (2022)
Is een 1,2-liter driecilinder sterk genoeg voor deze ruime stationwagen?
De plug-in hybrides van de Peugeot 308 SW leveren 180 of 225 pk. De geteste PureTech moet het met 130 pk doen: dat is een flink verschil!
Met niet al te hoge verwachtingen over prestaties rijden we weg. Maar al snel is bijstellen van de verwachtingen nodig en dan in positieve zin. Met de PureTech 130 benzinemotor komt de Peugeot 308 SW verrassend vlot uit de startblokken. Ook omdat hij met zijn 1.285 kg niet zwaar is en zelfs circa 350 kg lichter dan de plug-in hybrides. Vanaf lage toerentallen reageert de 1.2 krachtig genoeg op het gas. De driecilinder levert zijn maximale trekkracht dan ook al bij 1.750 toeren.
Verbruik lager dan Peugeot opgeeft!
De PureTech 130 verrast ook met zijn lage brandstofverbruik. Meestal lust een motor die op zijn tenen moet lopen een stevige slok maar niet in dit geval. Het gemiddeld verbruik tijdens de test komt zelfs onder de fabrieksopgave uit: 5,2 liter op 100 km! Peugeot geeft zelf 5,6 liter op als gemiddelde.
Bam! Deze ‘Peug’ heeft met dit verbruik meteen een sterk wapenfeit in de pocket. Zeker nu de brandstofprijzen maar niet willen inbinden. Het is gevoelsmatig ook een lekker idee dat de boordcomputer een range meldt van 900 km na het vol tanken (52 liter).
Andere beoordelingscriteria
Dus toch meer pit en zuiniger dan je op basis van papieren gegevens verwacht, maar daarop kies je in eerste instantie niet een auto uit. Uiterlijk, mogelijkheden en ruimte zijn de beoordelingscriteria die doorslaggevend kunnen zijn in de showroom. Helemaal als je een stationwagen wilt.
Nieuwe Peugeot-logo
De vormgeving van de Peugeot 308 Berline en 308 SW springt zeker in het oog. De forse grille met een verfijnde grafische structuur en in het midden het nieuwe grote logo van de leeuwenkop trekt direct de aandacht. Smalle led-koplampen ‘kijken’ je priemend aan als samengeknepen katachtige ogen.
Design Peugeot nog meer uitgesproken
Je ziet bij de nieuwe 308 duidelijk dat Peugeot de eerder ingezette designkoers nog uitbundiger lijkt uit te rollen. De verticale dagrijverlichtingsbogen links en rechts, die de tanden van een leeuw symboliseren, zijn extra lang en uitgesproken voor de beeldvorming van de voorzijde.
Peugeot 308 SW ruim
De Peugeot 308 SW is ook langgerekt. Hij doet in lengte nauwelijks onder voor de grotere Peugeot 508 SW. De SW is met zijn 4.636 mm bijna 27 centimeter langer dan de 308 Berline. Die extra lengte komt deels ten goede aan de laadruimte (608 – 1.634 liter) maar zorgt ook voor meer beenruimte achterin.
Langere wielbasis
Je zit als volwassene achterin royaler dan in de 308 Berline doordat ook de wielbasis van de SW langer is. De afstand tussen vooras en achteras bedraagt 2.732 mm, wat 5,7 centimeter meer is en dat merk je vooral aan de grotere afstand tussen voorstoelen en achterbank.
Uitvoering Allure Pack Business
De achterklep opent en sluit elektrisch. De auto sluit zich zelf af als je met de sleutel op zak wegloopt en ontgrendelt zich bij nadering onder het produceren van korte pieptonen. Het hoort allemaal bij de uitrusting van de Allure Pack Business, die precies in het midden zit van het vijftal mogelijke uitvoeringen.
Handbak of automaat?
Als Allure Pack Business heeft de Peugeot 308 SW standaard een handgeschakelde zesbak. De achttraps automaat is optie, maar wel standaard bij de duurdere GT en GT Pack Business en bij de plug-in hybrides. De zesbak schakelt soepel en de versnellingen houden het toerental laag. Bij constante snelheid hoor je de motor niet, wat even wennen is om het handmatig schakelen en koppelen soepeltjes te laten verlopen. Bij flink optrekken is de driecilinder grommend op de achtergrond te horen.
Lees ook: Peugeot 308 Berline en video
Peugeot 308 SW interieur
Het interieur is zoals gezegd ruimer dan dat van de 308 Berline en laten we wel wezen: daarvoor koop je ook een stationwagen. De achterbankleuning kun je makkelijk neerklappen, ook via hendels aan de zijkanten in de bagageruimte. Onder de verstelbare vloer is nog flink wat extra plek voor bijvoorbeeld een laptop op andere spullen die je uit zicht wilt opbergen.
Gecertificeerde ergonomische stoel
Bijzonder fijn zitten de voorstoelen door de hogere randen aan zitting en rugleuning. De bestuurdersstoel is AGR-gecertificeerd. AGR is een Duitse keuringsinstantie die stoelen beoordeelt op juiste ondersteuning van de rug. Opel, dat net als Peugeot tot de Stellantis Groep behoort, levert AGR-stoelen al enkele jaren in zijn modellen. Zit het goed? Ja, ook op lange ritten geen enkele last van een pijnlijke rug.
Stuurwiel bij Peugeot anders
Peugeot parachuteert al jaren een eigen filosofie op het dashboard van zijn modellen. Dat zie je vooral aan vorm en positie van het stuurwiel. Dat is compact, van boven en onderen afgevlakt en staat laag. Je kijkt niet door het stuurwiel maar eroverheen op het instrumentarium. Deze positie voelt een beetje als in een kart.
Peugeot i-Cockpit
Peugeot noemt deze opzet i-Cockpit, waarbij de ‘i’ staat voor de volledig digitale projectie in het instrumentarium. Het inmiddels steeds verder opgewaardeerde concept nadert het punt van perfectie en het is voor te stellen dat Peugeot-rijders niets anders meer willen dan dat kleine, lage stuurwiel. Gewoon omdat dat sportief en makkelijk stuurt; ook als je wat korter van lijf en leden bent.
Handherkenning
Het compacte stuurwiel is voorzien van sensoren die de handen van de bestuurder op het stuurwiel kunnen detecteren bij het gebruik van de nieuwe rijassistentiesystemen. Het stuurwiel is ergonomisch, verwarmbaar (optie) en bevat alle bedieningselementen: radio, media, telefoon, rijassistentiesystemen.
Peugeot i-Toggles
De middenconsole van de Peugeot 308 herbergt een 10-inch touchscreen met daaronder toetsen (i-Toggles). Elke i-Toggle is een aanraakgevoelige sneltoets naar zelf in te delen instellingen bijvoorbeeld de airconditioning, een telefooncontact, een radiozender, het starten van een toepassing zoals de ingebouwde TomTom-navigatie. Die functies zijn overigens ook via het touchscreen te bedienen.
Mogelijkheden van touchscreen
Het is mogelijk om in het touchscreen meerdere vensters tegelijk te hebben geopend met ‘widgets’ of snelkoppelingen. Het is ook eenvoudig om de verschillende menu’s van links naar rechts te scannen, van boven naar beneden te scrollen voor meldingen of om de lijst met apps te laten weergeven door met drie vingers te drukken. Met de i-Toggle aanraaktoets ‘Home’ keer je terug naar de beginpagina, net als bij een smartphone.
Peugeot 308 en de rijhulpen
Aan assistentie komt je weinig te kort in de Peugeot 308. We noteren onder meer adaptieve cruise control en een rijstrookassistent met drie functies die beschikbaar zijn op wegen met gescheiden rijbanen. Semi-automatische rijstrookwisseling helpt je om een voorligger in te halen en vervolgens terug te sturen naar de oorspronkelijke rijstrook, bij snelheden van 70 km/u tot 180 km/u.
Snelheidsaanpassingen
Anticiperende snelheidsaanbeveling maakt het mogelijk om de cruise control met een druk op de schakelaar zich te laten aanpassen aan de toegestane snelheid die is herkend door de camera in het front. Dus accelereren of vertragen aan de hand van verkeersborden met snelheidsbeperkingen. Dan is er nog aanpassing van de snelheid in bochten. Die stemt de snelheid af op de scherpte van de bocht, tot 180 km/u.
Conclusie
Objectief bezien heeft Peugeot met de 308 SW een goede en ruime stationwagen in zijn aanbod met veel comfort en een soepel geveerd onderstel. Als PureTech 130 is hij ook nog eens lekker zuinig. Je kunt je zelfs afvragen of je de op papier zuiniger plug-in hybride wel zou moeten overwegen. Eigenlijk heeft dat alleen zin bij kortere ritten die je dan puur elektrisch kunt doen. Bij lange ritten verdampt het voordeel ten opzichte van de benzineversie. Zo’n PureTech heb je al vanaf iets minder dan 31.000 euro met 110 pk en voor 1.500 euro meer met 130 pk. Voor een plug-in hybride met 180 pk moet bijna 40.000 euro op tafel komen. Kwestie van rekenen, maar ik zou het wel weten…