Review – MG4 Electric (2023) – Een koopje!?
Goedkoop is duurkoop of...?
Een volledig elektrische hatchback voor nog geen 31.000 euro, bij MG kun je het krijgen. Moet je een Volkswagen ID.3, Cupra Born, Kia Niro EV of Renault Mégane Electric laten staan voor een MG4 Electric? Tijd om nader kennis te maken.
MG
Onder leiding van de Chinese moedermaatschappij SAIC is MG bezig met een flinke opmars. Het merk heeft in een paar jaar al ruim 150.000 auto’s verkocht in Europa. In Nederland scoorde het merk in 2019 flink met de MG ZS EV, mede dankzij een stevige korting van de fabrikant en de overheid. Inmiddels staan er vier modellen in de MG-showroom: de MG ZS, MG EHS Plug-in Hybrid, MG Marvel R en de MG5. Nu komt daar de MG4 Electric bij.
Plat
De MG4 Electric is 4,28 meter lang, 1,83 meter breed en 1,50 meter hoog. Een vrij lage auto dus. De MG4 maakt namelijk gebruik van de platste batterij die het Chinese SAIC Motor in huis heeft. Het accupakket is met 110 mm platter dan een colablikje. Het resultaat is verfrissend: eindelijk iets anders dan een compacte crossover.
Compact
Compact is de MG4 echter wél. De bagageruimte is met zo’n 350 liter voldoende voor een aantal koffers of de dagelijkse boodschappen, maar andere modellen in het segment van compacte, volledig elektrische hatchbacks, bieden meer. Denk aan een Volkswagen ID.3, Cupra Born, Kia Niro EV en de Renault Mégane Electric. De wielbasis is gezien zijn compacte formaat best flink: 2,70 meter. Passagiers achterin beschikken daarom over voldoende beenruimte.
Accu
De MG4 Electric is in eerste instantie leverbaar met keuze uit twee accuvarianten: 51 kWh en 64 kWh, goed voor een actieradius van respectievelijk 350 en 450 kilometer (WLTP). Later komt er nog een groter 77-kWh accupakket, maar wanneer is nog niet duidelijk.
Onze eerste kennismaking vindt plaats op een slechte dag voor de MG4 Electric. Het is midden in december en de thermometer geeft -4° aan. Elektrische auto’s haten kou. Voor ons een uitstekend moment om de auto te testen. Doet hij het in deze omstandigheden goed, dan presteert hij ook de rest van het jaar goed.
Hoewel we slechts een middag over de auto beschikken – we zullen de auto op een later moment een langere periode aan de tand voelen – valt op dat de auto zuinig met zijn energie omgaat. Met het grote accupakket lijkt een werkelijke actieradius van 350 kilometer haalbaar in deze zeer slechte omstandigheden. Indrukwekkend.
Vermogen
Onze testauto beschikt over de 64 kWh-accu. Die stuurt zijn stroom naar een 204 pk sterke elektromotor achterin. De instapversie met het 51 kWh pakket beschikt over 170 pk. Net als haast alle EV’s, is ook de MG4 lekker snel weg bij het stoplicht. Een 0-100-sprint gaat in minder dan 8 seconden. De topsnelheid bedraagt 160 km/u. Op de snelweg blijft het in het interieur lekker stil, al hoor je soms wel de banden hun werk doen.
500 kilometer
De aangekondigde 77 kWh-versie haalt op papier ruim 500 kilometer en heeft twee elektromotoren, een op de vooras en eentje op de achteras. Samen zijn ze goed voor 408 pk en een 0-100-tijd van minder dan vier seconden. Maar zoals gezegd, op deze versie moet je nog even wachten.
Snelladen MG4 Electric
Ook qua laadtijden zit het wel snor met de MG4 Electric. Bij een snellader kan de basisuitvoering (51 kWh) 117 kW aan. Het grote accupakket kan 135 kW hebben. Onder de juiste omstandigheden zit de accu in 35 minuten weer op 80%. Let op: alleen de versies met het grote accupakket hebben een 3-fasen 11 kW boordlader, waardoor thuis of op het werk laden een stuk sneller gaat (zo’n 6,5 uur). De duurdere versies hebben bovendien een warmtepomp, waardoor de actieradius bij lage temperaturen niet dramatisch inzakt.
Traag infotainmentsysteem
In het interieur krijg je twee schermen voor je neus: een 7-inch digitale cockpit en een 10,25-inch iSmart-infotainmentsysteem met ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto. Beide schermen zien er scherp en helder uit. Het infotainmentsysteem is overzichtelijk, maar wel aan de trage kant. MG heeft duidelijk wat bespaard op rekenkracht.
Materialen
De MG4 biedt verder een prettige werkplek. Er is veel aflegruimte, je kunt je mobiel draadloos opladen en met knoppen op het stuurwiel kun je eenvoudig een aantal zaken in het infotainmentsysteem bedienen. Hier en daar kom je wat goedkoop plastic tegen, maar het interieur is verder prettig om naar te kijken. Het stuurwiel ligt lekker in de hand en ziet er – net als het exterieur van de auto – lekker sportief uit.
Wat kost een MG4 Electric?
De MG4 Electric is per direct te bestellen als Standard, Comfort en Luxury. De Standard is alleen met 51 kWh-accu verkrijgbaar. De Comfort en Luxury hebben de 51 of 64 kWh accu. De MG4 Electric Standard met 51 kWh-accu en 170 pk vermogen is leverbaar vanaf 30.785 euro en voor de Comfort met het de 64 kWh-accu (450 kilometer actieradius) betaal je minimaal 34.285 euro. Een scherpe deal, als je het ons vraagt.
Nu je toch ons advies vraagt: als het binnen je budget past, zouden wij adviseren om (minimaal) voor de Comfort-versie te kiezen. Voor een meerprijs van 3.500 euro krijg je 100 kilometer extra actieradius, sneller AC- en DC-laden, meer vermogen en uiteraard een betere uitrusting. Ook fijn: MG geeft op alle uitvoeringen 7 jaar garantie. In de video hieronder vertellen we je meer over onze ervaring met de MG4 Electric.