Review – Mercedes-Benz EQE (2023) – Bye bye range anxiety!
Zonder problemen naar Brussel
Door Max Veldhuis. Journalist en autoliefhebber die schrijft en presenteert voor AutoRAI.nl. Rijdt het liefst dakloos, een beetje regen maakt niet uit. Interesseert zich voor techniek en houdt van verbrandings- én elektromotoren. |
Elektrische auto’s en het rijden van lange afstanden: nog niet iedereen durft het aan. Toch kun je inmiddels prima lange afstanden afleggen met een EV, zeker in het geval van de Mercedes-Benz EQE. We nemen het elektrische equivalent van de E-Klasse mee naar Brussel om te kijken hoe hij presteert op een lang stuk rijden in koude weersomstandigheden.
Mercedes-Benz loopt op dit moment voorop bij de Duitse premiumbrigade als het gaat om het aantal elektrische modellen in het portfolio. Inmiddels heeft Das Haus in ieder segment wel een elektrisch EQ-model, waarbij de Mercedes-Benz EQE het elektrische equivalent van de E-Klasse is. Eigenaren van een E-Klasse rijden doorgaans lange afstanden, dus dan moet je wel met een sterk alternatief komen om die klanten naar een elektrische auto te lokken.
Hoewel het rijden van lange afstanden met een elektrische auto makkelijker is geworden de afgelopen jaren, blijft het onderwerp ‘actieradius’ een heet hangijzer. Het helpt daarbij niet dat de opgegeven actieradius en de actieradius in de praktijk vaak een behoorlijk eind uit elkaar liggen. Daarom leek het ons interessant om de EQE een weekje te lenen van Mercedes-Benz en er zoveel mogelijk lange stukken mee te rijden.
Mercedes-Benz EQE (2023) – Ultieme elektrische kilometervreter? – AutoRAI TV
Specificaties Mercedes-Benz EQE 350+
Voor ons heeft Mercedes-Benz de EQE 350+ Long Range klaargezet. De typeaanduiding verraadt het al een beetje: dit is de versie met de grootste actieradius. Mercedes-Benz geeft namelijk een WLTP-cijfer van maar liefst 662 kilometer op! In de praktijk blijkt dat overigens een long shot, maar daarover later meer. Eerst even de droge cijfers: de EQE 350+ heeft een 292 pk sterke elektromotor op de achteras die zijn stroom haalt uit een 100 kWh grote batterij. De auto weegt net iets minder dan 2.300 kilogram, sprint in 6,4 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 210 km/u. Snelladen kan met een laadsnelheid van maximaal 170 kW, waarmee de batterij in circa een halfuurtje van 20% naar 80% kan worden opgeladen. Aan een reguliere laadpaal trekt de EQE stroom met een laadsnelheid van maximaal 11 kW.
Te heet gewassen
Die cijfers zijn zeker niet verkeerd, maar wat voor uitwerking heeft de EQE op het gevoel? Laten we eens beginnen bij het uiterlijk. We gaan er niet omheen draaien: de druppelvorm van de auto moet je ding zijn. Sommige mensen die we gedurende de testperiode spraken vonden het geweldig, anderen vonden het niets. Oordeel dus vooral zelf. Objectief gezien is de keuze voor de druppelvorm niet heel onverstandig, want de goede aerodynamische eigenschappen van de EQE dragen bij aan een grotere actieradius.
Het dashboard van de EQE kennen we al uit de EQS. In feite is het ontwerp van het interieur – net als dat van het exterieur – bijna één op één overgenomen van zijn grotere broer. Voor de neus van de bestuurder zit een 12,3-inch digitaal instrumentarium, in het midden domineert een 12,8-inch OLED-touchscreen het uitzicht. Op die schermen draait het MBUX-infotainmentsysteem, dat fijn en snel werkt. Helaas kun je het dashboardvullende MBUX Hyperscreen niet bestellen op de EQE 350+. Die optie blijft voorbehouden aan de duurdere versies.
Mercedes-Benz EQE 350+ als taxi?
Als je plaatsneemt in de Mercedes-Benz EQE 350+, valt direct op hoe comfortabel de stoelen voorin zijn. Je hebt legio instelmogelijkheden en de zitting is lekker zacht. Maar ook de passagiers achterin hebben geen reden tot klagen. Vooral de beenruimte is goed op orde. Door de aflopende daklijn komt de hoofdruimte wel wat sneller in gevaar, maar dat is vooral van toepassing op mensen die langer zijn dan 1,90 meter. Die ruimte achterin maakt dat de EQE heel goed inzetbaar zou kunnen zijn als… taxi.
Dan nog even de bagageruimte: die is met 430 liter toereikend, maar niet extreem ruim. Daar komt bij dat de EQE een sedan is, wat betekent dat de achterruit gefixeerd is en dus niet mee omhoog scharniert voor een grotere toegang tot de laadruimte. Dat is meteen een groot verschil met de EQS, want bij die auto scharniert de achterruit wél mee omhoog.
Op naar Brussel
Oké, tijd om te gaan rijden met de Mercedes-Benz EQE 350+. We hebben een afspraak in Brussel en rijden daar naartoe vanuit Zwolle. De navigatie geeft aan dat het een rit van 290 kilometer is. Een paar jaar terug zou je bij zo’n afstand nog peentjes zweten in een elektrische auto, maar niet in de EQE. Wanneer we de auto ’s ochtends met een volle batterij van de laadpaal halen, geeft de boordcomputer een actieradius van iets meer dan 450 kilometer aan. Het getal is gebaseerd op het stroomverbruik eerder in de testperiode. Ja, het is zeker minder dan de opgegeven 662 kilometer, maar aangezien het buiten minder dan 5 graden is en we met alle comfortfuncties aan rijden, is het nog steeds een nette score.
Het rijden met alle comfortfuncties aan doen we overigens bewust om te kijken wat er overblijft van de opgegeven actieradius als je niet heel bewust nadenkt over het stroomverbruik van de auto. In het geval van de EQE blijkt die 450 kilometer aardig te kloppen. We kwamen – mede dankzij de uitstekende rijhulpsystemen – volledig ontspannen aan met nog zo’n 150 kilometer actieradius over. Heen en terug naar Brussel zou dus net niet gelukt zijn, maar tijdens de afspraak was er meer dan genoeg tijd om de auto weer op te laden om de terugreis zonder problemen uit te voeren.
Dé EV voor lange afstanden?
Als je met een elektrische auto gaat rijden in de winter, loop je nog steeds aan tegen een groot verschil tussen de opgegeven actieradius en de actieradius in de praktijk. In de zomer moet je met de EQE echter een stuk dichter in de buurt van die opgegeven 662 kilometer kunnen komen, waarmee ‘range anxiety’ al helemaal tot de verleden tijd behoort.
Onze reis naar Brussel toont aan dat de lange afstandsrijder ook in de winter al prima uit de voeten kan met de EQE. Op nog langere stukken biedt de snellader soelaas, dan zit de batterij in ongeveer een halfuurtje weer vol. De meeste mensen hebben na dik 400 kilometer rijden hoe dan ook behoefte aan een pauzemomentje, dus je kunt je afvragen hoe erg het is dat je dan de auto even moet opladen.
En de concurrentie dan?
Dan luidt de hamvraag natuurlijk: kun je niet beter gewoon kiezen voor een Tesla Model S met de bijbehorende Superchargers als je veel lange afstanden rijdt? Ja, dat kan zeker, maar dan moet je ten opzichte van de EQE wel inleveren als het gaat om bouwkwaliteit. Bovendien kun je met een EQE tegenwoordig ook gebruik maken van de Superchargers.
Mercedes-Benz laat met de EQE zien dat het klaar is voor het elektrische tijdperk. De concurrentie zit echter niet stil, want BMW en Audi werken op het moment van schrijven aan elektrische versies van de 5 Serie en A6. Wordt dus vervolgd…