Voor het grote elektrificatieplan van Mercedes-Benz richtte het merk in 2016 het EQ-label op, waaronder alle volledig elektrische modellen op de markt zullen komen. De typeaanduiding van deze modellen begint met EQ-, zodat ze zich extra onderscheiden van het overige modellenaanbod. De laatste letter van de typeaanduiding geeft het niveau van het model aan. In 2022 verscheen de productieversie van de Mercedes-Benz EQE op de markt. Inderdaad: het volledig elektrische alternatief voor de E-Klasse. Lees verder
Voor het grote elektrificatieplan van Mercedes-Benz richtte het merk in 2016 het EQ-label op, waaronder alle volledig elektrische modellen op de markt zullen komen. De typeaanduiding van deze modellen begint met EQ-, zodat ze zich extra onderscheiden van het overige modellenaanbod. De laatste letter van de typeaanduiding geeft het niveau van het model aan. In 2022 verscheen de productieversie van de Mercedes-Benz EQE op de markt. Inderdaad: het volledig elektrische alternatief voor de E-Klasse.
Nieuw, eigen platform
De EQE wordt net als grote broer EQS gebouwd op een volledig nieuw platform dat speciaal voor de elektrische modellenserie is ontwikkeld. Net als de reguliere E-Klasse zit het model ook vol luxe en moderne technologieën. Bijvoorbeeld het (optionele) MBUX Hyperscreen, een digitaal instrumenten-, infotainment- en bedieningspaneel dat zich over het gehele dashboard uitstrekt. Natuurlijk heeft de auto ook de nieuwste veiligheids- en assistentiesystemen aan boord.
Volledig elektrische AMG
Zoals gebruikelijk zijn er verschillende aandrijflijnen leverbaar. ‘Instapmodel’ EQS 350 is met een vermogen van 215 kW (292 pk) al niet verkeerd, maar het topmodel AMG EQE 45 4Matic+ levert zelfs een piekvermogen van 505 kW (697 pk). Dat model sprint in slechts 3,3 seconden naar de 100 km/u en heeft een topsnelheid van 240 km/u. Samen met de AMG-uitvoeringen van de EQS is het bovendien een van de allereerste volledig elektrische AMG-modellen.
Technisch
Motortype | elektrisch |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 90,6 kWh |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 10,7 m |
Actieradius | 646 km |
Laadtijd bij 220V | 10:00 uur |
Vermogensrange | 215 tot 350 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 215 kW (292 pk) |
Systeemkoppel | 565 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 6,4 s |
Topsnelheid | 210 km/u |
Algemeen
Transmissie | vaste overbrenging |
Carrosserietype | 4-drs. sedan |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | april 2022 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 76.825 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 255/45 R19 |
L x B x H | 4.946 x 1.926 x 1.510 mm |
Wielbasis | 3.120 mm |
Massa leeg | 2.255 kg |
Max. aanh. gew. | 750 kg |
Inh. bag. ruimte. | 430 l |
Verbruik
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng