Review – Mazda MX-5 1.5 SkyActiv-G 132 (2022)
Bergen rijplezier!
Op voorhand lijkt de Mazda MX-5 niet de meest ideale reisauto ter wereld. Want hij is klein, onpraktisch, oncomfortabel… Noem het maar op. Toch namen we de proef op de som en reden met de Mazda MX-5 helemaal naar het zuiden van Duitsland. Hoe is dat bevallen in de kleine roadster?
Bestemming > reis
Men zegt dat de reis belangrijker is dan de bestemming. Klopt vaak ook wel, maar in ons geval niet. De bestemming is Schliersee, een klein dorpje onder de rook van München. We rijden er ‘zo snel mogelijk’ heen, om vervolgens juist daar in de omgeving te genieten van de MX-5. Even doorrijden dus!
De reis doen we in twee etappes: Utrecht – Karlsruhe en Karlsruhe – Schliersee. En ja, de overnachting halverwege is deels uit angst voor een zere rug door de MX-5, maar vooral omdat de doorstroming in Duitsland niet top is door de vele wegwerkzaamheden. Je bent zomaar uren langer onderweg dan vooraf gepland. Een overnachting is dus wel wenselijk in ons geval.
Inpakken? Niet zonder plan
Bagage meenemen in de MX-5 is natuurlijk wel een dingetje. Toch kom je met een goed plan en een beetje ruimtelijk inzicht een heel eind. Gelukkig biedt de roadster met het dak dicht net zoveel bagageruimte als open. Dat maakt het passen en meten natuurlijk een stuk makkelijker. Wij kregen met gemak een grote en een kleinere sportas, een rugzak en twee plastic boodschappentassen in de kofferbak gepropt. Als je meer wilt meenemen, kun je altijd nog het bagagerek aanvinken op de optielijst.
Achter de stoelen is tevens nog een (verrassend groot) opbergvak te vinden voor wat spulletjes die je graag binnen handbereik hebt, zoals je zonnebril, een petje, paspoorten, oplaadkabel voor je telefoon, whatever. Er is in het interieur dus genoeg ruimte voor wat kleiner spul. Ook de twee (optionele) bekerhouders zijn natuurlijk top voor de lange trip.
Klaar om te gaan!
Nog even de Duitse milieusticker op het raam plakken en dan zijn we klaar om te gaan. In relatief koude omstandigheden rijden we weg uit Nederland. Ik zeg “relatief”, omdat je aan de kenmerkende ochtendtemperatuur kunt voelen dat het uiteindelijk toch wel een warme dag gaat worden. Prima omstandigheden dus om met het dakje open te vertrekken. Wel gaat de stoelverwarming op de hoogste stand en de climate control een paar tikken warmer dan de temperatuur buiten de auto.
Het duurt niet lang voordat het zonnetje doorkomt. De stoelverwarming kan lager en de airco steeds een paar graden kouder. Inmiddels beginnen we de zon wel te voelen op onze voorhoofden. Misschien toch maar even insmeren zo… We pauzeren even met een kop koffie en eten de van huis meegenomen krentenbollen met inmiddels zweterig geworden kaas. Hollandser wordt het niet.
Weapon of choice
De pauze is een mooi moment om even een blik te werpen ons vervoersmiddel voor de komende dagen: een Mazda MX-5 modeljaar 2022. De kleine cabrio steelt de show op vrijwel iedere parkeerplaats waar we stoppen. De sjieke uitvoering heeft daar ongetwijfeld ook mee te maken. Het is een combinatie van de nieuwe kleur ‘Platinum Quartz’ met de ‘Bright Dark’ 16-inch velgen en de terracotta-kleurige lederen stoelen. Erg fraai. Wat betreft vormgeving kun je goed zien dat de MX-5 een product is volgens Mazda’s Kodo-designtaal, dat gekenmerkt wordt door minimalisme en simpele lijnen. De strak vormgegeven koplampen en de simpele achterkant maken een kloppend geheel van de auto vanuit iedere hoek.
Kloppend hart van de Mazda MX-5
Onder de motorkap ligt een atmosferische SKYACTIV-G 1,5-liter viercilinder met 132 pk. Dat lijkt weinig, maar de MX-5 weegt slechts 1.000 kg. Hij komt dus echt wel van zijn plek. Het recept voor een klassieke rijdersauto wordt afgemaakt door de aandrijving op de achterwielen, het lage zwaartepunt en een handgeschakelde zesbak. In het vlakke Nederland biedt de auto meer dan voldoende vermogen, maar is het genoeg voor Duitsland? Dat gaan we testen!
De Duitse Autobahn
Met een ingesmeerd voorhoofd, lege blaas en gevulde maag stappen we weer in de tweezitter. Bewapend met zonnebril en oordopjes* vervolgen we onze weg richting de Duitse grens. Na het passeren van het Duitse grensbord kan het gas erop. De MX-5 heeft er zeker zin in, maar vraagt wel eerst om twee verzetten terug te schakelen om echt op tempo te komen.
Hoewel de MX-5 natuurlijk niet is gebouwd om op hoge snelheid comfortabel kilometers te vreten, houdt de kleine roadster zich prima staande tussen al het geweld van de Autobahn. Uiteraard heeft de MX-5 wat ruimte nodig om de topsnelheid van 200 km/u te halen en er is wat momentum nodig om met snelheid een flinke helling op komen, maar met goed anticiperen lukt dat prima. Je bent op de Autobahn redelijk veel aan het schakelen, dat wel.
* Het belang van gehoorbescherming wordt vaak onderschat door cabriorijders. De windruis is niet alleen vervelend, maar ook schadelijk. Het kan zelfs leiden tot tinnitus. Oordopjes filteren die windruis weg, terwijl andere geluiden wel hoorbaar blijven.
Kap dicht
Op onze route rijden we eigenlijk van Baustelle naar Baustelle. Duitsland kent veel wegwerkzaamheden op dit moment, wat waardeloos is om tempo vast te houden. Bovendien is het geen pretje om in de hete zon met open dak stil te staan in de file. Gelukkig is de kap met een simpele handeling te sluiten. We hebben het niet gemeten, maar het sluiten kan echt niet langer duren dan 3 seconden: je trekt aan de hendel achter je, de kap komt los, de raampjes zakken, je trekt de kap boven je hoofd naar voren en klikt hem net boven de binnenspiegel vast. Dat alles kan met één hand. Het openen van de kap gaat hetzelfde alleen dan omgekeerd. Een gesloten kap doet overigens vrij weinig om rij- en windgeluiden buiten het interieur te houden. Niet verrassend natuurlijk, wel iets om rekening mee te houden als je in de markt bent voor de roadster.
Binnenin de Mazda MX-5
Het interieur van de MX-5 bevalt goed. Een fijne zitpositie is snel gevonden omdat het stuur zowel in diepte als in hoogte te verstellen is. De MX-5 is echter geen auto voor lange bestuurders. Je kijkt dan al snel tegen de bovenkant van de voorruit aan, de stoelen zijn dan vrij smal en kort, en met het dak gesloten blijft er weinig hoofdruimte over.
Pas je er wel in, dan zit alles wat je nodig hebt binnen handbereik. Het bedienen van de climate control is met fysieke knoppen en schakelaars. Wat is dát toch fijn. Hetzelfde geldt voor de handrem die je nog ouderwets moet aantrekken. Op het dashboard vinden we een centraal geplaatst 7-inch display. Wij gebruikten het met Apple Carplay, maar Android Auto is ook mogelijk, evenals Mazda’s eigen besturingssysteem. Alles bedien je middels een iDrive-achtige knop op de middentunnel, wat uitstekend werkt. De hoofdsteunen van de stoelen zijn voorzien van Bose-speakers, op die manier hoef je de muziek niet onwijs hard te zetten om het goed te horen. Iets wat toch een beetje ongemakkelijk wordt in een cabrio.
Potje sturen met de Mazda MX-5
We zijn inmiddels enkele dagen op ons vakantieadres. Genoeg geluierd aan het water, tijd om in de MX-5 de omgeving te verkennen. We hebben een route van ongeveer vier uur uitgestippeld in Google Maps doormiddel van waypoints. De route laadden we vervolgens in de MX-5 via CarPlay. Ideaal.
We zijn niet lang onderweg voordat we de eerste mooie stuurmanswegen tegenkomen. We zetten de stoel in een wat actievere houding en met de tractiecontrole uitgeschakeld vallen we de eerste haarspeldbochten aan. De MX-5 stuurt licht maar direct en hij laat zich gewillig de bocht in duwen. Zelfs zonder hard te gaan, voelt alles lekker sportief aan. Er speelt in het interieur genoeg om je te amuseren: de stand van de pedalen is perfect voor het nodige heel-and-toe-werk en de bak geeft met doeltreffende korte slagen heerlijke mechanische feedback. Het ondeugende roffeltje uit de uitlaten maakt het feest compleet.
Het is genieten geblazen met de MX-5, zeker op dit soort wegen. En dat met ‘slechts’ 132 pk onder de motorkap. Spelen met dit vermogen op bochtige bergwegen is eigenlijk veel leuker dan met peperdure exoten die het drievoudige of meer aan pk’s hebben. Het is absoluut minder wild, maar dat maakt de MX-5 toegankelijker en vergeeflijker.
Het onderstel is een prima compromis tussen sportiviteit en comfort. Zoek je echter de limieten op zijn we ervan overtuigd dat een aftermarket schroefsetje wonderen doet voor de wegligging van de kleine Japanner.
Prijzen Mazda MX-5 (2022)
Goedkoop is de MX-5 allerminst. Prijzen voor de Mazda MX-5 1.5 SkyActiv-G 132 beginnen bij 38.490 euro. Er is keuze uit twee uitrustingsniveaus: de Luxury voor 41.890 euro en de Signature voor 44.390 euro. De sterkere SKYACTIV-G 184 begint bij 43.490 euro. Tevens beschikbaar als Luxury en Signature-uitvoering. De Sportive-uitvoering, die enkel leverbaar is op de 184 pk versie, staat voor 49.890 euro in de brochure. Concurrenten kent de MX-5 eigenlijk niet meer; sportieve cabrio’s zoals de Audi TT Roadster of de BMW 2 Serie cabrio zijn fors duurder. Enigszins betaalbare tweezits cabrio’s zijn bijna compleet verdwenen uit het aanbod van de autofabrikanten. Jammer!
Onze testauto is uitgevoerd met de 1,5-litermotor in Luxury-uitvoering. De terracotta-kleurige stoelen zijn daarbij standaard, maar je kunt ook voor de minde opvallende zwarte stoelen kiezen. Apple CarPlay en Android Auto is eveneens standaard. Verder heeft onze MX-5 Keyless Entry en Go, Lane Departure Warning System en waarschuwt hij voor verkeer in je dode hoek.
Conclusie
De tijd is helaas gekomen om de Mazda MX-5 in te leveren. We hebben onwijs genoten van de roadster de afgelopen dagen. Wederom laat deze generatie MX-5 (ND) zien dat je voor rijplezier geen honderden pk’s nodig hebt. De toegankelijkheid en bereikbaarheid maken van de auto een echte allemansvriend. De MX-5 biedt bergen rijplezier (en in ons geval ook rijplezier in de bergen), zelfs met de minst sterke motorisering in het vooronder. Sterker nog, in onze ogen is dit juist de versie die je moet hebben. Hij biedt net zoveel plezier als de 2,0-liter, maar voor een klap minder geld – 5.000 euro om precies te zijn. Voor dat geld koop je een sportiever onderstel én je houdt nog geld over voor een leuke roadtrip!