Review – Mazda 2 Hybrid (2022)
Op pad met de Yari.. eh Mazda 2 Hybrid
“Hé, heb jij de Yaris mee als testauto?”, was de vraag die ik kreeg bij binnenkomst op de redactie. Die verwarring is ook wel enigszins begrijpelijk als je vanaf twee hoog deze auto in je ooghoeken de parkeerplaats op ziet rijden. Maar nee, dit is geen Yaris, of eigenlijk toch wel? Enfin, hij heeft in ieder geval de fabriek verlaten als een Mazda 2 Hybrid en AutoRAI.nl ging er mee op pad!
Twee keer Mazda 2
Het is misschien wat verwarrend, maar Mazda biedt op dit moment twee totaal verschillende Mazda’s 2. Beide zijn compacte B-segmenters maar waar één uit de eigen fabriek rolt als volledige benzine versie of als SkyActive mild hybrid-techniek van Mazda, wordt de ander ingekocht bij – je raadt het al – Toyota en beschikt daardoor over een full hybride-aandrijving.
Beproefde techniek
Met alleen de MX-30 in de showroom heeft Mazda niet bijster veel middelen om de gemiddelde vlootuitstoot als bedrijf naar beneden te krijgen. Voldoe je als autobouwer niet aan bepaalde emissienormen, dan liggen hoge milieuboetes voor je in het verschiet. Het was dan ook snel schakelen voor Mazda dat de oplossing vond in de hybride Toyota Yaris. Heel vreemd is deze actie van Mazda overigens niet hoor, want Toyota’s techniek heeft zich al lang en breed bewezen. Bovendien blijven met een dergelijke rebadge torenhoge onderzoekskosten Mazda bespaard. Heel veel moeite om te verhullen dat het geen Yaris is, doet Mazda niet. Het blijft bij een ander merklogo en een typeaanduiding.
Mazda 2 Hybrid prestaties
Eerst wat cijfers van de Mazda 2 Hybrid. Zoals je wellicht al verwacht had verschillen deze niet met die van de Yaris Hybrid. Onder de motorkap ligt namelijk dezelfde aandrijving: een 1,5-liter driecilinder benzinemotor en een elektromotor die zorgen voor een gecombineerd vermogen van 116 pk en 120 Nm koppel. Een sprintje van 0 naar 100 doet de Mazda 2 Hybrid in 9,7 seconden. De aandrijving wordt gecompleteerd met een CVT-automaat.
Hoe rijdt de Mazda 2 Hybrid?
Erg goed! Dat vonden we al van de Toyota Yaris Hybrid, dus helemaal als een verrassing kwam het natuurlijk niet. De beleving van deze Mazda 2 Hybrid is minder spectaculair dan bij sommige andere modellen in de Mazda line-up. Maar desalniettemin beschikt de auto over uitstekende rijeigenschappen. En eerlijk, het boeit de kopers van de Mazda 2 ook helemaal niet of die spectaculaire rijdynamiek op de weg brengt of niet. De 2 Hybrid biedt in dit segment gewoon een prima balans tussen comfort en leuk weggedrag. Hij laat zich dan ook gemakkelijk de bocht in duwen en bovendien komt hij lekker van zijn plek dankzij het koppel dat per per direct beschikbaar is. Leuk!
In de aandrijflijn werken benzine- en elektromotor vrijwel naadloos samen. De overgang tussen beiden is maar licht voelbaar. Als je precies wilt weten wat de Mazda 2 onder je kont aan het doen is kun je op het centrale display een een visuele weergave vinden van de verdeling in de aandrijving. Ook hebben we inmiddels een punt bereikt dat het vervloeken van de CVT tot het verleden behoort. De bak werkt uitstekend in deze Mazda 2 Hybrid.
De stad als domein
In de stad komt de Mazda 2 Hybrid het beste tot zijn recht. De vlotte acceleratie, de lichte maar precieze besturing, korte draaicirkel en compacte afmetingen zorgen voor plezierige ritjes in de bebouwde kom. Daarbij doet de Mazda 2 Hybrid goed z’n best om zoveel mogelijk kilometers volledig elektrisch af te leggen. Dat is erg prettig om het verbruik laag te houden en vloeiend door de stad te manoeuvreren. De wegen rondom de stadsgrenzen weet de 2 Hybrid nog in redelijk comfort te verwerken, maar de snelweg is niet de meest favoriete omgeving van de auto. Rol- en windgeluiden voeren dan ook de boventoon.
Lekker zuinig
Mazda hanteert dezelfde verbruikscijfers voor de 2 als Toyota voor de Yaris: 3,8 l/100 km, oftewel 1 op 26,3. Is dat realistisch? Absoluut! Als je enige tijd hebt doorgebracht in de auto en gewend bent geraakt aan de systemen, is het echt niet moeilijk om de auto zuiniger te laten rijden dan de fabrieksopgave. De auto beschikt over regeneratief remmen (extra sterk in B-stand van de CVT) dat heel natuurlijk aanvoelt, op die manier hoef je niet onwijs ver van te voren gas los te laten en ben je het overige verkeer niet onnodig tot last omdat jij zo nodig zuinig wilt rijden. Werkt erg fijn. Daarnaast probeert de 2 Hybrid zich zo vaak mogelijk te richten tot de elektromotor. Met een beetje invloed van de bestuurder kan dit eenvoudig worden aangemoedigd door het gas/stroompedaal op een bepaalde manier te gebruiken. Hoe? Daar kom je vanzelf achter als je achter het stuur zit. Zo intuïtief werkt het.
De Mazda 2 Hybrid is – net als de Yaris – niet op te laden met een stekker. Het opladen van de accu kan dus alleen via remmen en de verbrandingsmotor.
Ruimte in de Mazda 2 Hybrid
Super ruim is de Mazda 2 Hybrid natuurlijk niet. Voorin zit je prima, maar achterin wordt het al snel krap voor volwassenen. Wel is het hele interieur voorzien van handige opbergruimtes. Zo is er voor iedereen een bekerhouder en zijn er slimme vakjes op normaal loze ruimten gemaakt. De kofferbak is in vergelijking met de concurrentie met 286 liter relatief klein. De achterbank is neer te klappen, waarmee je de bagageruimte vergroot naar 935 liter.
Interieur
Het interieur zit goed in elkaar, heeft goede ergonomie en er is gebruik gemaakt van prima materialen. In het midden vinden we een touchscreen met daarop informatie over energiegebruik, de ritgegevens, navigatie en infotainment. Verder is je smartphone draadloos op te laden en heeft onze 2 Hybrid stoel- en stuurwielverwarming.
Prijzen Mazda 2 Hybrid
Prijzen voor de Mazda 2 Hybrid beginnen bij 23.990 euro voor de Pure-uitvoering. De Agile-uitvoering begint bij 26.190 euro. Wij reden de topuitvoering van de Mazda 2 Hybrid, genaamd Select. Die staat vanaf 29.790 euro bij je voor de deur. De enige optie die onze testauto niet heeft, is het glazen panoramadak, een optie van 1.500 euro. Verder komt iedere uitvoering met een uitgebreid pakket aan veiligheidssystemen met onder meer Road Sign Assist, Lane Trace Assist, Hill Hold Assist, Adaptive Cruise Control, Pre-Collision System met voetgangerdetectie.