
Review – Lotus Eletre 600 (2025), feitelijk een belachelijk goede deal
Onbekend maakt onbemind?
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

De prestaties en looks van een Lamborghini Urus, maar dan voor de helft van het geld. Dat klinkt natuurlijk als een belachelijk goede deal. En voor de badge hoef je je ook niet te schamen: dit is de Lotus Eletre. Om wat preciezer te zijn, een Lotus Eletre 600. En ja, dat getal verwijst naar het systeemvermogen.
Lotus Eletre 600 heeft megabatterij
Geely – het moederbedrijf van Lotus – geeft toe dat nog niet iedereen klaar is voor elektrisch rijden. Zo is de kans vrij groot dat Lotus ook met een plug-in hybride Eletre op de markt komt. De vraag is alleen: is dat wel nodig? Toegegeven, het energieverbruik van een EV als de Lotus Eletre 600 is wat aan de hoge kant met 23 kWh per 100 kilometer, maar omdat Lotus de auto uitrust met een 111,9 kWh batterij kan je alsnog een kleine 500 kilometer afleggen op een volle lading stroom. En de laadsnelheid van 355 kW – dat lees je goed! – is zo fors dat het opladen van het accupakket slechts een paar minuten kost.
Dit is vrij opvallend
Waarom dan een verbrandingsmotor toevoegen aan dit concept? Omdat de emotie van een verbrandingsmotor ontbreekt? Als dat serieus de enige reden is waarom klanten in potentie een elektrische Lotus Eletre 600 laten staan, dat is dat op z’n zachtst gezegd vrij opvallend. Natuurlijk, motorgeluid is leuk, maar de Eletre 600 is juist zo fijn omdat hij comfort en stilte combineert met een lichtvoetig rijgedrag. En dat laatste is bijzonder knap, omdat de auto in kwestie ongeveer 2.600 kilogram weegt. Lotus weet dat gewicht knap te maskeren dankzij een knap onderstel en een fijne stuurinrichting.

Verkoopcijfers
De noodzaak voor een plug-in hybride Eletre is er wat ons betreft niet, juist ook omdat de auto sneller kan laden dan menig elektrische auto. Afijn, het zal ongetwijfeld ook te maken hebben met het feit dat de Eletre nog geen verkoopkanon is. Een kanon is het zeker wel, maar qua verkoopcijfers kan de auto een duwtje in de juiste richting gebruiken. Wellicht dat een alternatief met PHEV-techniek de oplossing is. De tijd zal het leren.
Lotus Eletre 600: het instappertje
Vergeet overigens niet dat de Lotus Eletre 600 slechts ‘het instappertje’ is. Er is ook nog een model met 900 pk, die doeltreffend Lotus Eletre 900 heet. De 600 is al bijzonder snel. Het systeemvermogen komt uit op 612 pk met 710 Nm aan koppel. Goed voor een 0-100-tijd van 4,5 seconden en een topsnelheid van 258 km/u. Meer dan genoeg performance dus.

Belachelijk goede deal
En zoals gezegd aan het begin van deze Lotus Eletre 600 review: deze auto is nuchter bekeken een belachelijk goede deal. Rijden namelijk al vanaf 103.795 euro. Dat model heet dan Eletre 600. Ook dan ben je al van diverse gemakken voorzien, inclusief een warmtepomp, een 29-inch head-up display, KEF Audio met 1.380 Watt aan vermogen, Continuous Damping Control en Road Noise Cancellation. Betaal 111.995 euro en je krijgt de Eletre 600 GT, die vooral software-matige extra’s heeft, zoals een Parking Pakket en Highway Assist.
Ook als Lotus Eletre 900 Sport Carbon
De Lotus Eletre GT SE start bij 121.095 euro. Die auto heeft een intelligent glazen dak, sfeerverlichting met 64 kleuren en KEF-audio met 2.160 Watt (23 speakers). De Eletre 600 Sport SE kost op z’n minst 134.295 euro. In dat geval wordt het echt leuk, omdat de auto dan achterwielbesturing krijgt en anti-roll control, maar ook stoelen met massage. Ga je echt all-in, dan kom je uit bij de Lotus Eletre 900 Sport Carbon. Die kost 165.895 euro. Dat is natuurlijk een flinke smak geld, maar feitelijk een koopje ten opzichte van concurrenten. Kijken we even naar een Lamborghini Urus SE (een plug-in hybride met 800 pk), dan praten we over een prijskaartje van minimaal 389.950 euro, exclusief opties. Dat is die Eletre plotseling een fantastische deal, zelfs als je kiest voor de 612 pk sterke basisversie.

Rijke historie
“Ja, maar de Lotus heeft niet de badge van een Lamborghini”, hoor ik jullie nu denken. Dat is niet helemaal fair, want Lotus heeft een geweldig autosportverleden, denk aan Formule 1 waarbij het merk tussen 1958 en 1994 zeven constructeurskampioenschappen en zes rijderstitels wist te winnen. Dus tel uit je winst. Wat autosporthistorie betreft heeft Lotus meer te vertellen dan Lamborghini.
Prachtig gebouwd, zo’n Eletre
Daarnaast is de Lotus Eletre ook nog eens prachtig gebouwd. Lotus heeft slimme aerodynamische trucjes toegepast om de luchtstroom te minimaliseren. Ten opzichte van eerdere Eletre-exemplaren is de Lidar op het dak vooraan verdwenen. Die maakte te veel herrie. Je kan hem nog wel krijgen, maar tegen meerprijs. De bouwkwaliteit van het interieur is ook van uitzonderlijk hoog niveau. Prachtige materialen, fantasierijk design en prachtige displays, de Eletre heeft het allemaal.
Stuurwielbediening, zo moet het niet
Wat de SUV ook heeft is stuurwielbediening waarvan je bloeddruk spontaan stijgt. De bediening werkt gewoon niet lekker en juist die knopjes voelen weer plastic-fantastic-aan. Op dat vlak is er nog ruimte voor verbetering. Vaak is simpeler beter. Nu heeft Lotus design op één gezet, en niet gebruiksgemak. Op andere punten scoort de Lotus dan weer flink wat punten, zoals de snelheid van het infotainmentsysteem. Potjandrie, daar kunnen Europese en andere Aziatische spelers nog wat van leren. Kraakheldere graphics, handige menu’s, zo hoort het.

Ook heel ruim
De ruimte aan boord van de Eletre is ook toereikend. Dankzij de wielbasis van 3.019 mm kan je ook achterin uitstekend zitten. De bagageruimte zelf heeft een inhoud van 688 liter tot zelfs 1.532 liter als je de rugleuning neerklapt. Ook aan een frunk is gedacht. Die heeft een inhoud van 46 liter. En wil je een aanhanger trekken? Die mag geremd tot wel 2.250 kilogram wegen.
Conclusie review Lotus Eletre 600
Op papier verslaat deze Lotus Eletre dus heel veel andere auto’s. De prijs is stevig natuurlijk, maar juist in dit segment een koopje. De bouwkwaliteit is van uitzonderlijk hoog niveau, de auto rijdt goed en voelt wonderbaarlijk ook nog lichtvoetig aan, ondanks het stevige voertuiggewicht. Hier en daar heeft de Eletre wat schoonheidsfoutjes, maar het totaalpakket staat als een huis. Wellicht is dit dan een typische gevalletje onbekend maakt onbemind.
Technische gegevens Lotus Eletre 600
- Max vermogen: 450 kW (612 pk)
- Max koppel: 710 Nm
- Topsnelheid: 258 km/u
- 0-100 km/u: 4,5 seconden
- 80-120 km/u: minder dan 2 seconden
- Gecombineerd bereik: 490 tot 600 km
- Energieverbruik WLTP: 214 tot 225 wH/km
- Accucapaciteit: 111,9 kWh
- Netto accucapaciteit: 109 kWh
- Gewicht accu: 665 kilogram
- Laadvermogen DC: 355+ kW
- Lengte: 5.103 mm
- Breedte: 2.019 mm (ex spiegels)
- Hoogte: 1.630 tot 1.636 mm (20- en 22-inch)
- Rijklaar gewicht: 2.565 tot 2.645 kilogram
- Trekgewicht geremd: 2.250 kilogram (22-inch)
- Frunk: 46 liter
- Bagageruimte: 688 tot 1.532 liter









































