Review – Lexus UX 250h (2022): Digitale sprong voorwaarts
Kleine, maar grote verbeteringen
Door Max Veldhuis. Journalist en autoliefhebber die schrijft en presenteert voor AutoRAI.nl. Rijdt het liefst dakloos, een beetje regen maakt niet uit. Interesseert zich voor techniek en houdt van verbrandings- én elektromotoren. |
Lexus scherpt de UX aan en voert in 2022 een modeljaarupdate door die vooral in digitaal opzicht flinke verbeteringen met zich meebrengt. Om te kijken wat voor effect die verbeteringen hebben op de UX, nemen we hem mee hartje Berlijn in.
‘Berlin UnXpected’, zo noemt Lexus het evenement dat het merk in Berlijn optuigde rondom de in 2022 vernieuwde UX. Met de UX reden we naar diverse plekken in de Duitse hoofdstad voor allerlei workshops die de merkwaarden van Lexus moesten reflecteren. Die workshops hadden vrij weinig met de auto te maken, maar desalniettemin was het gaaf om bijvoorbeeld met een gids het verlaten radarstation uit de Koude Oorlog op de Teufelsberg te ontdekken.
Nieuwe kleurstellingen
Die Teufelsberg vormde meteen een mooi decor om de verse Lexus UX vast te leggen. We vergeven het je als je nu naar de beelden kijkt en denkt ‘maar deze UX ken ik toch al?’, want Lexus wijzigde het ontwerp van de auto niet bij deze modeljaarupdate. Wel biedt het merk Sonic Platinum als nieuwe kleur aan en staan er ook zes nieuwe two-tone kleurencombinaties met een zwart dak in de configurator.
Naast de nieuwe kleur en kleurencombinaties krijgt de UX er in 2022 een uitvoering bij: F Sport Design. Deze uitvoering staat een stapje onder de F Sport en biedt wél de uiterlijke kenmerken van de F Sport, maar zonder zaken als het AVS-onderstel – daarover later meer – en met een iets minder rijke uitrusting. Dat maakt de F Sport Design logischerwijs wat voordeliger dan de ‘volwaardige’ F Sport.
Vaarwel touchpad, hallo breedbeeld
Waar het exterieur van de UX nauwelijks te onderscheiden is van het vorige model, is dat zeker niet het geval bij het interieur. Als je op de bestuurdersstoel recht vooruit kijkt is de opzet hetzelfde, maar je hoeft maar even naar het midden te kijken om het nieuwe 12-inch touchscreen op te merken. Dat touchscreen is een stuk groter dan voorheen en is 14,3 centimeter dichter naar de bestuurder toe geplaatst om het bedieningsgemak te vergroten.
Over bedieningsgemak gesproken: eerder bediende je het infotainmentsystem van Lexus altijd met een touchpad op de middenconsole. Dat touchpad vergde nogal wat gewenning in de omgang en Lexus besloot daarom om het ding in zijn geheel te schrappen uit het interieur van de UX. Op de plaats van het trackpad zitten nu de knoppen voor de stoel- en stuurverwarming. Ook fijn: je hoeft niet allerlei menu’s door om de climate control te bedienen. De rij fysieke knoppen daarvoor mocht namelijk blijven.
Het touchpad misten we geen moment. Via het touchscreen zijn alle voertuigfuncties eenvoudig te vinden en het scherm reageert snel op je input. Om door Berlijn te navigeren gebruikten we de nieuwe cloud-based navigatie van Lexus en die werkte zeer goed, ook met het weergeven van de drukte op diverse wegen. Interessant is ook de toevoeging van een draadloze verbindingsmogelijkheid voor Apple CarPlay en Android Auto. Een ander sterk punt is dat de navigatie-aanwijzigingen van je telefoon ook in het head-up display worden weergegeven. Dat hebben we nog niet vaker gezien!
Over-the-air-updates en Lexus Link
Naast het nieuwe touchscreen en de verbeterde mogelijkheden voor Apple CarPlay en Android Auto zet Lexus nog wat extra stappen bij de verbetering van de connectiviteit van de UX. Zo kan de auto tegenwoordig over-the-air-updates uitvoeren, waardoor je minder vaak terug hoeft naar de dealer en de nieuwe functies niet hoeft te missen. Daarnaast is er de Lexus Link-app, waarmee je via je smartphone onder meer je auto kunt ontgrendelen, diverse voertuiggegevens kunt inzien en alvast je bestemming kunt invoeren. Deze functies zijn op zichzelf natuurlijk niet nieuw, maar het is fijn dat Lexus nu goed bij de tijd is in dat opzicht.
De Lexus UX in Berlijn
Oké, genoeg informatie, tijd om te gaan rijden met de UX. Ons exemplaar is een F Sport en heeft al meteen een bijzondere kleurstelling: Sonic Silver met felrode geperforeerd lederen stoelen. Een prettige zitpositie is snel gevonden. Het elektrisch verstelbare stuurwiel – uniek in dit segment – is ver naar je toe te halen en zeker voor een crossover kan de bestuurdersstoel behoorlijk ver omlaag. Dat was ook al het geval bij de vorige UX, dus in dat opzicht borduurt Lexus vooral voort op wat er al was.
Berlijn is geen bekend terrein voor ons, maar gelukkig hoeven we niet echt te wennen aan de UX. De auto laat zich makkelijk bedienen en het overzicht is ook goed voor elkaar. Met het nieuwe navigatiesysteem is het erg moeilijk geworden om de weg kwijt te raken, zeker met de duidelijke route-aanwijzingen in het head-up display. Wat ook helpt voor het bedieningsgemak is de hybride aandrijflijn. Dat is de 184 pk sterke vierde generatie hybride aandrijflijn van de Toyota Motor Corporation die we al kennen van diverse andere modellen binnen de groep.
Niet het allernieuwste
Je merkt goed dat je te maken hebt met een doorontwikkelde aandrijflijn. De overgang tussen de elektro- en verbrandingsmotor verloopt haast naadloos en je hoort de verbrandingsmotor eigenlijk alleen als je wat steviger op het gas trapt of als hij de accu aan het opladen is. Het voordeel van deze ‘zelfopladende’ hybride aandrijflijn is dat je zonder te stekkeren toch aardig wat kilometers elektrisch rijdt. Zeker in deze stedelijke omgeving was dat goed te merken. Een gemiddeld verbruik van circa 6,5 liter op 100 kilometer is in de stad namelijk bijzonder netjes te noemen.
Er is alleen één nadeel van de vierde generatie hybride aandrijflijn: Toyota heeft ook al een vijfde generatie hybride aandrijflijn. Die zit inmiddels in de Corolla Cross en de vernieuwde Corolla. De verschillen zijn niet enorm groot, maar je merkt wel dat de verbrandingsmotor in de UX eerder moet bijspringen en dat hij het dus minder lang redt op elektrokracht. Het is jammer dat Lexus die kans niet benut heeft om de vernieuwde UX iets extra’s mee te geven.
Prijzen Lexus UX 2022
De vernieuwde UX 250h staat als ‘standaard’ op de prijslijst vanaf 47.995 euro. Voor dat geld zit dual-zone climate control al wel in de auto, maar heeft het touchscreen een formaat van 8- in plaats van 12-inch. Een stap daarboven staat de Comfort Line à 52.495 euro. Als je dat bedrag bij de Lexus-dealer achterlaat, krijg je er onder meer Smart Entry & Start, Rear Cross Traffic Alert met Auto Brake en een Blind Spot Monitor voor terug. Is je portemonnee nog niet genoeg gepijnigd, dan kun je nog kiezen voor de eerder aangehaalde F Sport Design (55.495 euro), de Luxury Line (56.995 euro), de Executive Line (62.995 euro) of de duurste uitvoering: de F Sport Line (63.995 euro).
De Lexus UX is er ook als 250h AWD, maar die versie is er alleen als Executive Line of F Sport Line, dus de vanafprijs van de vierwielaangedreven UX ligt met 64.995 euro logischerwijs een stuk hoger. De prijslijst is aan de andere kant ook uitgedund, want de UX 200 – zonder hybride aandrijflijn – is in Nederland niet meer verkrijgbaar.
Interessanter: UX 300e
Met de vernieuwingen die Lexus doorvoert op de UX is het model weer helemaal bij de tijd. Met name het nieuwe infotainmentsysteem was behoorlijk nodig. Het grotere scherm maakt van het interieur van de UX een nog fijnere werkplek dan het al was. Als je een Lexus UX overweegt, dan loont het om die reden zeker om voor de vernieuwde versie te gaan. De verschillen met voorheen zijn in de andere opzichten echter te klein om een eventuele upgrade van het oude naar het nieuwe model te rechtvaardigen.
In het geval van de elektrische UX 300e loont het wél om te upgraden. We konden nu niet rijden met die volledig elektrische variant, maar Lexus voorziet deze voortaan van een accupakket met een capaciteit van 72,8 kWh. Daarmee moet je 40 procent meer actieradius kunnen behalen dan met het vorige accupakket van 54,4 kWh. In de loop van volgend jaar komt de vernieuwde UX 300e op de markt, dus tegen die tijd gaan we daar nog een uitgebreide test mee doen. Maar aan de UX 250h heb je absoluut geen verkeerde!