Review – Kia Niro Electric (2024), nog altijd relevant?
Welke kwaliteiten heeft de Niro EV?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Dankzij de Kia e-Niro maakte een groot deel van Nederland voor de allereerste keer kennis met elektrisch rijden. Met de nieuwe Kia Niro Electric hoopt het merk die Nederlanders nog meer aan het merk te binden. Ten opzichte van de e-Niro is het model aanzienlijk verbeterd, maar is de elektrische Kia Niro ook in de rest van het EV-landschap nog steeds relevant?
Prijzen Kia Niro
Goed, één ding is gelijk gebleven. De nieuwste generatie Kia Niro wordt nog altijd geleverd in meerdere smaken. Hij is er als Kia Niro Hybrid (vanaf 34.495 euro), als Kia Niro Plug-in Hybrid (40.595 euro) en ook als Kia Niro Electric (vanaf 39.995 euro). Prijzen lopen eenvoudig op tot dik 50 mille. Voor de volledigheid: voor een DynamicLine betaal je 44.795 euro, voor een DynamicPlusLine is dat 47.295 euro en voor de ExecutiveLine is dat 50.395 euro.
Zitten EV6 en EV3 de Niro in de weg?
Niet heel goedkoop dus, ook gezien de EV6 die al verkrijgbaar is vanaf 44.000 euro. Dan komt Kia ook nog met een Kia EV3 die op alle fronten een betere auto is. Ruimer, completer, moderner. Tja, feitelijk maakt Kia het de Niro Electric zelf moeilijk met de komst van de EV3. Vandaar ook die prangende vraag: is de Kia Niro Electric nog wel relevant? Want kiezen tussen een EV3 of Niro lijkt toch een no brainer?
KIA NIRO ELECTRIC (2024), wat heeft deze EV te bieden? – REVIEW – AutoRAI TV
Meer ingetogen design
Afijn, over smaak valt te twisten. De EV3 is wel een meer uitgesproken auto, terwijl de Niro meer mainstream is vormgegeven. In die zin kan het model dus een groep mensen aanspreken die houden van een meer ingetogen design. Qua specificaties is de Kia Niro Electric nog altijd een EV die prima kan concurreren met alternatieven in hetzelfde segment.
Uitstekende prestaties
De 1.657 kilogram zware Kia Niro Electric beschikt over een 64,8 kWh lithium-ion accupakket met een gewicht van 443 kilogram. De elektromotor heeft een vermogen van 150 kW (204 pk) met 255 Nm aan koppel. Ter beeldvorming: deze aandrijflijn ligt ook in de Kia EV9, een beduidend zware elektrische familie-SUV. Deze Niro EV is dus behoorlijk rap! De sprint van 0 naar 100 km/u duurt slechts 7,8 seconden en de topsnelheid komt uit op 167 km/u. Het geremde trekgewicht van het model bedraagt 750 kilogram.
Kia Niro Electric opladen
Het energieverbruik is keurig voor elkaar, net als de laadprestaties. Dat leggen we graag even uit. De auto kan laden met 3-fase (11 kW). He topladen van de batterij duurt van ongeveer 7 uur. Acceptabel. Met een 100 kW DC-lader kost het opladen van de batterij van 10 tot 80 procent ongeveer 43 minuten. Reken in de praktijk op een snellaadvermogen van ergens tussen de 50 en 100 kW. De laadpoort van de Niro EV bevindt zich in het midden van de grille, zodat hij gemakkelijk bereikbaar is bij de oplaadpunten. In de frunk kan ook de Vehicle-to-Device (V2D)-adapter van de Niro EV worden opgeborgen, waarmee elektrische apparaten rechtstreeks van stroom kunnen worden voorzien via de accu van de auto.
Actieradius Kia Niro Electric
Op papier heeft de elektrische Kia Niro een actieradius van 460 kilometer met een gemiddeld stroomverbruik van 16,2 kWh. Reken in de praktijk op een rijbereik van 380 kilometer. Het energieverbruik bleek in de praktijk bijzonder gunstig uit te vallen. We hebben de auto weer ingeleverd met een gemiddeld energieverbruik van 15 kWh per 100 km. Keurig! We kunnen de Niro EV dus best bestempelen als zuinig!
Volop ruimte!
Praktisch is de Kia Niro Electric ook, evenals ruim. Dat laatste komt vooral door de wielbasis van 2,72 meter, waardoor de 4,42 meter lange Niro EV toch over voldoende interieurruimte beschikt. De bagageruimte achterin bedraagt 475 liter en zelfs 1.392 liter als je de rugleuning van de achterbank neerklapt. De bagageruimte (frunk) onder de motorkap heeft een inhoud van 20 liter. De ‘hoedenplank’ is bijzonder flexibel en rammelt af en toe. Het is dan ook niet echt een hoedenplank. Het betreft een opvouwbaar bagagescherm dat ook als zonnescherm kan fungeren. Het scherm – gemaakt van gerecycled polyethyleentereftalaat (PET) – kan worden opgevouwen en opgeborgen in een tasje wanneer het niet wordt gebruikt.
Kledinghangers
De ruimte op de achterbank is goed voor elkaar. Je zit als volwassen persoon van 1,85 meter probleemloos achterin. Leuke vondst zijn de ‘kledinghangers’ die geïntegreerd zijn in de rugleuning van de voorstoelen. De achterbank is – afhankelijk van uitvoering – ook verschuifbaar zodat je kan kiezen tussen meer beenruimte of meer bagageruimte. Bovendien heeft Kia onder de achterbank een stopcontact verstopt, slim!
Prettige stoelen en zitpositie
De stoelen voorin zitten prettig en kunnen ook lekker laag worden geplaatst. Wel hebben de stoelen wat korte zittingen. De besturing is aan de lichte kant. De stuurinrichting mag wat ons betreft meer feedback geven. Nog een kanttekening van de Kia Niro: de hoogglans zwarte afwerking van de middenconsole in het interieur ziet er chique uit, maar reflecteert enorm bij zonlicht. Dat zorgt juist voor wat afleiding. Bovendien zijn krassen zo gemaakt en zie je er snel stof en vette vingers op.
Conclusie review Kia Niro Electric
Met zijn rijbereik, gunstige energieverbruik, ruimte-aanbod, vlotte rijprestaties en fijne rijgedrag is de Kia Niro Electric nog altijd een relevante elektrische auto. Maar dat zou de nog meer zijn als de prijs lager uitvalt. Want met het EV3-geweld dat in aantocht is, kan het zomaar zijn dat de Niro straks ondersneeuwt. Het is uiteindelijk aan de koper. Wachten op een EV3 of juist kiezen voor een meer ingetogen vormgegeven Niro met overigens uitstekende prestaties.