Review – Hyundai Kona Electric (2024) – De goedkoopste EV met 500+ kilometer actieradius
Hyundai heeft recentelijk de prijs van de Kona Electric verlaagd, waardoor je nu voor minder dan 40.000 euro een elektrische SUV kunt rijden met meer dan 500 kilometer actieradius. Geen enkel merk biedt zoiets momenteel aan. Is het daarom een topdeal? AutoRAI.nl zocht het uit.
Hyundai Kona Electric
Hyundai heeft de prijslijst van de Kona Electric flink overhoop gegooid. De instapprijs voor de Kona Electric lag tot april op 40.000 euro, maar die is nu met 3.000 euro verlaagd. Je krijgt dan de kleine accu (48,4 kWh) die zorgt voor maximaal 377 kilometer actieradius. De stroom gaat naar een 115 kW (156 pk) sterke elektromotor. Cijfers waar de meeste Nederlanders voldoende aan hebben. Maar toch zouden we hem laten staan. De versie met de grote accu (64,4 kWh) is namelijk ook in prijs verlaagd en is er nu vanaf 39.995 euro. Hiermee is de Kona Electric op dit moment de enige elektrische auto onder de 40 mille met een actieradius van meer dan 500 kilometer (514 WLTP). Er is zelfs geen Chinees merk die dit momenteel aanbiedt.
Populair
De prijsverlaging zal de Kona ongetwijfeld nog populairder maken dan hij al is. Bij de introductie van de Kona Electric in Nederland in 2018 kon Hyundai de vraag nauwelijks bijhouden. Deze populariteit was toen ook te danken aan de scherpe prijs en goede specificaties. De nieuwe generatie Kona Electric lost enkele tekortkomingen van het vorige model op, zoals het ruimtegebrek binnenin. De nieuwe Kona is 15 cm langer, met een grotere wielbasis en meer interieurruimte. Vooral op de achterbank merk je dit. Vrij uniek is het feit dat de Kona beschikt over een traditioneel stopcontact achterin, waardoor niet alleen telefoons en tablets opgeladen kunnen worden via USB-poorten, maar ook laptops en andere apparaten van stroom kunnen worden voorzien.
Knopjes, knopjes en nog meer knopjes
Het interieur biedt voorin ook veel mogelijkheden om elektronische apparaten van stroom te voorzien. Opvallend is de grote hoeveelheid fysieke knoppen op het dashboard. Via zo’n 30 knopjes kun je alles moeiteloos bedienen, zonder dat je daarvoor door allerlei menu’s in het infotainmentsysteem moet scrollen en swipen. Ouderwets? Absoluut niet! Steeds meer autofabrikanten herintroduceren knoppen in het interieur, omdat dit simpelweg veiliger is tijdens het rijden. Voor de moderne mens valt er bovendien nog genoeg te swipen, op de grote schermen die je voor je neus krijgt.
Is hij ruim?
Niet alleen de beenruimte achterin is gegroeid, ook de bagageruimte. Er past 466 liter achterin, met de mogelijkheid om nog eens 200 liter extra mee te nemen door de achterbank neer te klappen. Daarnaast is er een extra kleine opbergruimte in de voorkant van de auto, de zogeheten frunk. Hier kun je kleine items in kwijt, of je laadkabel, als je hem heel strak oprolt.
Hoe rijdt ‘ie?
Het rijgedrag van de nieuwe Kona Electric is comfortabeler geworden, met een goede balans tussen prestaties en rijcomfort. Hoewel het vermogen (afhankelijk van de uitvoering) is toegenomen tot 160 kW (218 pk), is het koppel verminderd tot 255 Nm. In het vorige model liet de elektromotor bijna 400 Nm los op de voorwielen, die daardoor al snel begonnen te spinnen. Zeker als het wegdek nat was. Door het koppel af te knijpen is de Kona veel minder gevoelig voor wielspin.
De extra paardenkrachten zorgen voor een vlotte rijervaring. Vooral bij het inhalen op hogere snelheden merk je dat er altijd voldoende power is. Het onderstel biedt comfort zonder overmatig overhellen in bochten. De 19-inch wielen op onze testauto zorgen voor wat afrolgeluid, maar er is voldoende geluidsisolatie toegepast om te voorkomen dat het hinderlijk wordt. Via flippers achter het stuur kun je de mate van regeneratief remmen aanpassen, waardoor je voor bochten of rotondes extra kunt afremmen op de elektromotor. Na een paar dagen wordt dit intuïtief en weet je precies wanneer je nog een keertje extra aan de flipper moet trekken om netjes tot stilstand te komen voor het stoplicht, zonder energie te verspillen of je remmen te belasten.
Veel rijhulpsystemen
De auto is voorzien van vrijwel alle moderne rijhulp- en veiligheidssystemen die er bestaan. Soms zijn ze opvallend aanwezig. Als je één keer geeuwt, verschijnt er bijvoorbeeld een icoontje van een kopje koffie op het scherm, met een melding van de auto dat het tijd is voor een pauze. Gelukkig kunnen de meeste systemen gemakkelijk worden uitgeschakeld.
De adaptieve cruisecontrol en rijstrookassistent verdienen lof, omdat ze het rijden op de snelweg aanzienlijk comfortabeler maken. Deze systemen houden de auto netjes in het midden van de rijstrook – zonder heen en weer te ‘pingpongen’ – en remmen de Kona geleidelijk af wanneer een auto voor je invoegt, in plaats van abrupt. Zo kom je na een lange rit merkbaar fitter aan op je bestemming.
Hoe ver komt hij echt?
Op papier komt de Kona EV 514 kilometer ver. Je zult dan de 17-inch wielen moeten kiezen. Met 19-inch wielen kom je op papier 454 kilometer ver. In de praktijk halen we met enig gemak 400 kilometer of meer. 18-inch wielen hebben onze voorkeur, omdat ze voor nét wat meer comfort, minder afrolgeluid en meer actieradius zorgen. Bij een snellader kan de Kona Electric overweg met maximaal 100 kW, wat betekent dat het ongeveer 40 minuten duurt om de batterij tot 80% op te laden. Er zijn EV’s in deze klasse die 10 minuutjes eerder klaar zijn. Maar die komen óf minder ver op een volle accu óf zijn simpelweg duurder. In de video hieronder vertellen we je meer over onze ervaring met de nieuwe Hyundai Kona Electric.