Review – Hyundai IONIQ 6 (2024) – 600 kilometer actieradius en een kwartiertje snelladen
Wat wil je nog meer?
In een wereld waarin steeds meer auto’s dezelfde crossover SUV-look hebben, doet Hyundai het anders. Met unieke modellen zoals de Kona en de IONIQ 5 heeft het merk al wat bijzonders in de showroom staan, maar de absolute blikvanger is toch wel de IONIQ 6. Is deze gestroomlijnde verschijning de ultieme elektrische auto?
Spectaculair
Het Koreaanse merk Hyundai bouwt momenteel misschien wel de meest spectaculaire modellen die je kunt kopen, afgezien van de dure sportauto’s en supercars natuurlijk. We noemden hierboven al de nieuwe Kona en de opvallende IONIQ 5, maar er is ook een straatlegale raceversie van die laatste: de 478 kW (650 pk) sterke IONIQ 5 N.
IONIQ 6
De absolute blikvanger van Hyundai is momenteel toch wel de IONIQ 6. Deze extreem gestroomlijnde auto is bijna net zo aerodynamisch als de Mercedes-Benz EQS. Met zijn aerodynamische design lijkt het haast een grote waterdruppel op wielen, waardoor hij moeiteloos door de lucht snijdt. Zelfs het Hyundai-logo op de motorkap is dunner gemaakt om de luchtweerstand te minimaliseren. Met zijn lage CW-waarde van 0.21 is deze auto gebouwd met één doel: maximale actieradius.
Welke moet je hebben?
De IONIQ 6 is leverbaar met twee accuvarianten: een 53 kWh-versie met een actieradius van 429 km en een 77,4 kWh-versie die maar liefst 614 kilometer haalt op papier. De kleine accu stuurt zijn stroom naar een elektromotor met 111 kW (151 pk). De AWD-variant heeft standaard de grote accu in de bodem liggen en op de voor- én achteras een elektromotor die samen 239 kW (325 pk) leveren. Hiermee sprint hij in 5,1 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft hij een WLTP-bereik van 520 km.
IONIQ 6 RWD Long-Range
In Nederland moet je eigenlijk de versie hebben die wij testen: de RWD Long-Range. Deze beschikt over de grote accu en een enkele elektromotor – op de achteras – met 168 kW (228 pk). Deze variant heeft namelijk de beste actieradius: 614 km. Met een 0-100-tijd van 7,4 seconden is hij daarnaast vlot zat.
Tijdens onze testweek duikt het verbruik regelmatig onder de 160 wattuur per kilometer. In eco-modus halen we zelfs minder dan 15 kWh/100 km. Indrukwekkend, vooral als je realiseert dat onze testauto op 20-inch wielen rolt. Ze vullen de wielkasten mooi, maar met 18-inch wielen duik je zeer waarschijnlijk onder de 14 kWh/100 km en kom je 550-600 kilometer ver in de praktijk. Met de grote wielen komen we uit op ongeveer 500 échte kilometers. Ook een zeer nette score natuurlijk, want voor veel Nederlanders betekent dat één of twee keer per week laden vaak al meer dan genoeg is.
Snellaadkampioen
Bovendien is het laden zo gepiept. Er zijn maar weinig EV’s die zo snel kunnen laden als de IONIQ 6. Hij kan tot 240 kW aan bij een snellader. Bovendien houdt het het hoge laadvermogen lang vol. Zelfs rond 70% SoC (state of charge) kan hij nog 160 kW laadkracht aan. Dat is al meer dan veel concurrenten als maximale laadvermogen aankunnen. Een Volkswagen ID.4 haalt op zijn beste dag 135 kW. Dat doet de IONIQ 6 dus nog als de accu al bijna vol zit. Het resultaat? Bij een Fastned-locatie langs de A1 knallen we de accu in 16 minuten vol van 25 tot 80 procent. Net genoeg tijd om je koffie te laten afkoelen tot drinkbare temperatuur…
Maar is ‘ie een beetje praktisch?
De IONIQ 6 is duidelijk minder praktisch dan de IONIQ 5. Waar de IONIQ 5 een hatchback is, is de IONIQ 6 een sedan. Hij heeft dus een traditionele achterklep, waar geen hoge items doorheen passen. Een ideale verhuiswagen is de ‘6’ dus niet, maar dankzij de diepe bagageruimte gaan er met gemak een flink aantal koffers, kratten en tassen in. Hij is dus prima inzetbaar als vakantieauto, zolang je geen hoge items meeneemt. Onder de motorkap is een kleine opbergruimte – een ‘frunk’ – waar je nog wat kleine items kunt verstoppen.
Ruime tweede zitrij
De tweede zitrij biedt royale ruimte dankzij een voertuiglengte van 4,86 meter en een wielbasis van 2,95 meter. De hoofdruimte is wat beperkt door de aflopende daklijn, maar tot een lengte van 1,85 meter zit je comfortabel. Met twee USB-C-poorten en een 230-volt aansluiting kunnen achterpassagiers al hun elektronica voorzien van verse stroom.
Golfpatroon
De IONIQ 6 oogt vanbinnen net zo bijzonder als vanbuiten. Het interieur heeft veel opvallende vormen, zoals een golfpatroon in de deurpanelen. De bedieningsknopjes voor de ramen zitten in middenconsole. Niet om kosten te besparen, maar om meer opbergruimte in de deuren te creëren.
Het infotainmentsysteem werkt lekker vlot en is vrij overzichtelijk. Een nadeel is het ontbreken van draadloos Apple CarPlay en Android Auto; je hebt nog steeds een kabeltje nodig en wel eentje met een ouderwetse USB A-aansluiting. Opmerkelijk, aangezien alle andere USB-poorten USB-C zijn, behalve de belangrijkste voorin.
Je ziet zeker niets door de achterruit?
Je zou het misschien niet verwachten met die aflopende daklijn en al die spoilers achterop, maar het zicht naar achteren is prima. De grote B-stijl valt wel op, maar dat wordt gecompenseerd door de dodehoekcamera’s die je op elke Hyundai krijgt. Elke keer als je je richtingaanwijzer gebruikt, zie je op het scherm voor je neus op camerabeeld wat er in je dode hoek gebeurt. Een zeer fijne én veilige functie, die we graag in meer auto’s zouden zien.
Sportief randje
Mede dankzij deze features is de IONIQ 6 een makkelijk te manoeuvreren auto op de weg, ondanks zijn flinke lengte. De adaptieve cruise control en lane keeping assist werken bovendien uitstekend en houden de auto op de snelweg keurig binnen de rijstrook – zonder te ‘ping-pongen’ – en netjes op afstand van zijn voorganger. Eenmaal van de snelweg af, kun je ook zelf een lekker potje sturen. De 6 is een stuk sportiever dan de 5. Dat merk je aan alles. Het onderstel is steviger en hij stuurt directer. Een sportauto is het niet, maar hij heeft wel degelijk een sportief randje.
Prijzen van de Hyundai IONIQ 6 beginnen vanaf 45.895 euro voor de kleine 53 kWh-accu en de IONIQ 6 met grote accu – met 614 km actieradius – is er vanaf 50.895 euro. In de video hieronder vertellen we je meer over de gestroomlijnde Koreaan.