Review – Eerste indrukken Ford E-Transit (2022)
Bonus: meerijden in de 2.000 pk sterke Ford Pro Electric SuperVan!
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Nog even en dan komt de volledig elektrische Ford E-Transit de bedrijfswagenfamilie versterken. AutoRAI.nl deed alvast wat eerste indrukken op.
Ook Ford is volop bezig met het elektrificeren van het modellenaanbod. Dat geldt ook, of juist voor de Transit-bedrijfswagenfamilie. Eerder dit jaar onthulde Ford de E-Transit Custom, maar al in 2020 presenteerde het merk de grootste volledig elektrische bestelbus: de Ford E-Transit. Inmiddels is de ontwikkeling van de Ford E-Transit afgerond en is de elektrische besteller klaar voor introductie.
Ford E-Transit: tot 317 km actieradius
We zetten de belangrijkste specificaties nog even op een rij. Misschien wel het belangrijkste: de actieradius is geen probleem. Het 67 kWh batterijpakket is namelijk goed voor een actieradius van 317 km (WLTP). Meer dan genoeg voor pakketbezorging en ook voor veruit de meeste ondernemers is dat ruimschoots toereikend. Daarnaast kan de Ford E-Transit ook worden gebruikt als stroomvoorziening voor gereedschappen en andere apparaten op locatie.
Ford E-Transit met tot 1.967 kg laadvermogen
Naar keuze beschikt de Ford E-Transit over een systeemvermogen van 135 kW (184 pk) of 198 kW (269 pk) en het koppel bedraagt altijd 430 Nm. Qua laadvermogen en configuratiemogelijkheden doet de E-Transit niet onder voor zijn brandstofbroers. Er zijn talrijke carrosserievarianten en afhankelijk van de gekozen uitvoering varieert het maximaal toelaatbaar gewicht van 3,5 tot 4,25 ton en is het laadvermogen maximaal 1.616 kilogram (Bestelauto) of 1.967 kilogram (Chassis Cabine).
Meerprijs snel terugverdiend
De Nederlandse prijzen beginnen rond de 50.000 euro. Dat is meer dan de dieselversie, maar volgens Ford heb je dat prijsverschil binnen drie jaar terugverdiend met de veel lagere stroom- en onderhoudskosten.
Rijden met de Ford E-Transit
Met de specificaties hadden we dus al kennis gemaakt. Nu is het tijd voor een eerste kennismaking op de weg. We rijden de Ford E-Transit op de Ford-testbaan in Lommel, waar Ford al zijn modellen klaarstoomt voor productie. Daar maakt de Transit indruk met zijn rijgedrag.
Ford E-Transit rijdt als een personenauto
Omdat de testbaan een testbaan is, is de route uitdagend. Voor wie het testterrein in Lommel een beetje kent: we rijden op Baan 7. Dat betekent een combinatie van snelle en/of krappe bochten, heuveltjes met flinke hoogteverschillen op korte afstand, een kasseienweg, noem maar op. Dat wordt aangevuld met een uitwijkproef op Baan 16. De Ford E-Transit doorstaat alles met gemak.
Ook de variant met maximaal verhoogd dak helt nauwelijks over. Zelfs bij de uitwijkmanoeuvre zijn de carrosseriebewegingen minimaal. Je vergeet als het ware dat je met een grote kubus op pad bent. De hoge zitpositie verraadt dat je in een grote bestelbus zit, maar verder rijdt hij echt als een personenauto.
Voor een bestelbus is de acceleratie ook niet verkeerd. We reden weliswaar leeg, maar dankzij het direct beschikbare vermogen van de elektromotoren zou de acceleratie ook met lading geen probleem moeten zijn. Met lading rijdt hij zelfs beter, verzekert een van de Ford-testrijders ons. De lading zorgt dan namelijk nog wat meer gewicht op de achteras, wat de wegligging verder verbetert.
Overtreffende trap: de Ford Pro Electric SuperVan
Aanvullend op de kennismaking met de E-Transit, mogen we ook kennismaken met de Ford Pro Electric SuperVan. Sinds 1971 heeft Ford al drie keer eerder een SuperVan uitgebracht. De nieuwste versie is – uiteraard – volledig elektrisch en laat in feite zien wat Ford op gebied van volledig elektrische aandrijving in huis heeft.
Racechassis en FIA-goedkeuring
De Ford Pro Electric Supervan is qua uiterlijk gebaseerd op de aanstaande Ford E-Transit Custom, maar onderhuids natuurlijk totaal anders. Zo is het busje opgebouwd rond een voor de autosport ontwikkeld chassis. Ook is er natuurlijk een rolkooi en zijn racestoelen gemonteerd, beide volgens FIA-regelgeving goedgekeurd. Toch zit er ook een ‘straattintje’ aan de nieuwe SuperVan: hij heeft gewoon verschillende rijmodi en instelbare niveaus van regeneratief remmen.
De nieuwe SuperVan in cijfers…
De Ford Pro Electric Supervan in cijfers: de watergekoelde lithium-ion-batterij heeft een capaciteit van 50 kWh. Vier elektromotoren leveren samen een systeemvermogen van liefst 2.000 pk en een overweldigend koppel van 1.800 Nm. Dat resulteert in een 0-100-sprint in minder dan twee seconden.
…en zo voelt dat
We krijgen de kans om die cijfers vanaf de passagiersstoel zelf te ervaren, ook weer op Baan 7. Dat begint met een sprint op het rechte stuk. Oef. Ik heb eigenlijk niet eens de kans gekregen om op het scherm van de bestuurder mee te kijken of de opgegeven sprinttijd klopt en welke snelheid we hebben gehaald. Ik zie vooral hoe het einde van het rechte stuk onrealistisch snel op ons af komt.
Vervolgens gaat de testrijder flink in de remmen, maar dan nog wordt de eerst bocht met een haast onwerkelijk tempo genomen. Ook de bochten daarna plakt de SuperVan aan de weg. Zelfs op de heuvels die met snelle hoogteverschillen een landelijke weg simuleren, of op de bocht met kasseien. Dat zo’n groot vierkant ding zo veel grip kan hebben, het is haast onwerkelijk.
In de video hieronder zie je de de Ford Pro Electric SuperVan in actie. De beelden zijn niet versneld afgespeeld…