Review – een week stekkeren met de nieuwe Range Rover P440e plug-in hybride
PHEV die voor EV speelt
Een auto met een accupakket van bijna 40 kWh, die tot 50 kW kan snelladen. Tien jaar geleden vonden we dat indrukwekkende specificaties voor een elektrische auto. Maar in dit geval hebben we het over een plug-in hybride, die ook nog een dikke zes-in-lijn onder de motorkap heeft: de nieuwe Range Rover P440e. Wij gingen er een week mee op stap en onderzochten of je die benzinemotor überhaupt nog wel nodig hebt.
Range Rover P440e
De Range Rover P440e is dé versie die je moet hebben in Nederland. Niet omdat het de krachtigste of fraaiste uitvoering is, maar omdat hij de best bang for your buck biedt. Deze variant is belastingtechnisch namelijk helemaal op zijn plek in ons land. Op papier is hij extreem zuinig en daarom bedraagt de bpm-boete minder dan 500 euro. Dat scheelt mooi minimaal 40.000 euro in vergelijking met Range Rover-versies zonder stekker. Interessant dus, want wie zit er nou niet graag voor een dubbeltje op de eerste rang? Al gaat het hier nog steeds om flink wat dubbeltjes. Land Rover verlangt minimaal 151.000 euro voor de P440e. Een flinke prijs, maar daar krijg je ook een flinke auto voor. Er bestaat ook nog een krachtigere P510e plug-in hybride, die er vanaf 160.000 euro is.
Elektrische Range Rover
Als zuinige Nederlander kun je door de PHEV te kiezen nog meer geld besparen door veel elektrisch te rijden. De P440e kun je namelijk zien als een voorbode op de allereerste volledig elektrische Range Rover, die in 2024 het levenslicht zal zien. De P440e kan namelijk ook langere afstanden elektrisch afleggen, dankzij een gigantisch accupakket.
100 kilometer
De accu met 38 kWh capaciteit (32 kW netto) is op papier goed voor een elektrische actieradius van 100 kilometer. In de praktijk moet je aan zo’n 80 kilometer denken. Voldoende voor de meeste dagelijkse ritten. Ter vergelijking: volledig elektrische auto’s zoals de MINI Electric, Honda e en Mazda MX-30 hebben een kleiner accupakket.
Snelladen
Als 80 kilometer toch niet voldoende voor je is, kun je hem langs de snelweg aan een snellader hangen. Hij kan tot 50 kW laadkracht aan, waardoor je in 20 minuutjes zo’n 50 kilometer kunt bijladen. In onze testperiode doen we dat braaf op lange trajecten, waardoor we na zo’n 800 kilometer nog geen kwart van de tank hebben leeggereden.
Smeuïge zescilinder
Lekker zuinig dus, als je af en toe maar een klein beetje moeite doet. Petrolheads die niet willen inleveren op de sensatie van een krachtige verbrandingsmotor zitten ook goed in de PHEV. Je krijgt namelijk geen karige viercilinder onder de motorkap – zoals in veel stekker-SUV’s – maar een smeuïge 3,0-liter zes-in-lijn Ingenium-motor. Deze uitermate prettige krachtbron levert soepele prestaties en is een genot om mee te rijden.
Lekker vlot
Het totale systeemvermogen van de P440e komt uit op – de naam verklapt het al – 440 pk. De prestaties liegen er niet om. In slechts 6 seconden raast de hoogpotige Brit van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 225 km/u. Op elektrokracht gaat hij niet harder dan 140 km/u. De 143 pk sterke elektromotor moet dan al het werk alleen doen, wat hem overigens prima afgaat. Dankzij het direct verkrijgbare koppel krijgt hij het stevige gewicht van de Range Rover vrij rap in beweging, maar voor een snelle tussensprint moet je het gaspedaal dieper intrappen, zodat de benzinemotor bijspringt.
Zwaargewicht
Met een stevig gewicht, bedoelen we écht een stevig gewicht. Van een lichte Range Rover hebben wij nog nooit gehoord, maar met een gewicht van net geen 2.800 kilogram, spant de P440e de kroon. Overigens merk je weinig van die extra kilo’s van het accupakket. Zoals gezegd is hij rap zat en in de bochten zorgt het lage zwaartepunt – het zware accupakket ligt in de bodem – voor stabiliteit. Bij hoge drempels voel je wel dat de auto iets strakker is geveerd om het extra gewicht te compenseren.
Alles weten over de nieuwe Range Rover? Lees dan: