
Review: Citroën C5 Aircross (2025) – Voordelig en uitgesproken!

Bij een concern als Stellantis zou je denken dat elke nieuwe auto uit dezelfde doos onderdelen komt. Eén platform, één batterijpakket, één motorenfamilie en hup: vier merken die elk hun eigen variant bouwen. Dat klopt grotendeels, maar Citroën slaagt er tóch in om met de nieuwe ë-C5 Aircross een geheel eigen karakter te behouden. Het karakter van comfort, zachtheid en eigenzinnigheid – voor een interessant prijskaartje.
Herkenbaar Citroën-design
De nieuwe Citroën C5 Aircross vormt een duidelijke breuk met zijn voorganger. Waar de vorige generatie nog ronde, vriendelijke vormen had, kiest Citroën nu voor een strakker, hoekiger ontwerp dat aansluit bij de moderne designtaal van het merk. Je ziet duidelijke overeenkomsten met de nieuwe C3 Aircross, onder meer in de lichtunits, het silhouet en de speelse details.
De voorzijde oogt robuust, met een dichte grille bij de elektrische versie en een scherpe lichtsignatuur die het merkgezicht opnieuw definieert. Aan de achterkant springen vooral de uitgesproken achterlichten in het oog, met een 3D-effect dat uit de carrosserie steekt. De ontwerpers hebben duidelijk hun best gedaan om de Citroën C5 Aircross te onderscheiden van zijn familieleden, zoals de Peugeot 5008 en Opel Grandland.
Ook de zijkant ademt Citroën-speelsheid, maar dan wel aangescherpt. Achter de achterste zijruiten zit een soort ‘kammetje’ dat niet alleen decoratief is, maar ook luchtgeleiding verbetert. En natuurlijk ontbreekt het niet aan een beetje joie de vivre met contrasterende strookjes kleur op de portieren. Die kun je in diverse tinten krijgen, afhankelijk van de uitvoering. Velgen beginnen bij 18 inch, maar optioneel zijn zelfs 20 inch exemplaren verkrijgbaar – best fors voor een Citroën, maar ze passen goed bij zijn robuuste uitstraling.


Ruimte en praktisch gebruiksgemak
De C5 Aircross is 4,65 meter lang, 1,90 meter breed en 1,66 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,78 meter, waardoor je veel binnenruimte krijgt. Het is dus een echte familie-SUV. De bagageruimte is één van zijn sterkste punten: 565 liter standaard, uit te breiden tot 1.668 liter met neergeklapte achterbank. De achterbank is in drie delen (40-20-40) neerklapbaar, wat ideaal is als je bijvoorbeeld kinderzitjes of lange spullen mee wilt nemen. Een verstelbare bagagevloer hoort erbij – handig om het hoogteverschil met de drempel te minimaliseren.

Die ruimte blijft behouden dankzij de daklijn die ver doorloopt tot aan de achterzijde, waarna hij pas stijl afloopt. Een klein kritiekpuntje: het neerklappen van de achterbank gebeurt via hendels op de stoelen zelf. Het zou handiger zijn als dat ook vanuit de kofferbak kon, bij de haakjes en de 12V-aansluiting. Een 230V-aansluiting achterin ontbreekt helaas bij de elektrische variant -dat zou het praktische gemak nog verder hebben verhoogd. De elektrische variant mag 1.250 kilo trekken, en de plug-in hybride zelfs iets meer met 1.550 kilo, de hybride variant mag echter maar 1.000 kilo trekken. Anyhow, de C5 Aircross is dus geschikt voor fietsenrek-fanaten en kleine caravans.
Gedeeltelijk elektrische ondersteuning…
De C5 Aircross is beschikbaar in meerdere aandrijflijnen. De basisversie is de C5 Aircross Hybrid 136, met een 1,2-liter driecilinder benzinemotor en een elektromotor die samen 100 kW (136 pk) leveren. De kleine elektromotor helpt vooral bij lage snelheden en zorgt voor vlot wegrijden in de stad. Laden onderweg hoeft niet – de batterij van 0,9 kWh laadt zichzelf op via remenergie. De automatische e-DCS6-transmissie werkt snel en soepel.
De volgende stap is de C5 Aircross Plug-in Hybrid 195. Die combineert een 1,6-liter viercilinder benzinemotor met een elektromotor van 92 kW (125 pk), goed voor een systeemvermogen van 143 kW (195 pk). De accu van 21 kWh geeft een elektrische actieradius van 86 kilometer (WLTP), of ruim 100 kilometer in stadsverkeer. Opladen kan met 3,7 kW in 5 uur en 15 minuten, of met de optionele 7,4 kW-lader in 2 uur en 55 minuten. Ideaal voor wie dagelijks (deels) elektrisch wil rijden, maar af en toe lange afstanden aflegt.
… of toch volledig elektrisch met ë-C5 Aircross Electric
De volledig elektrische ë-C5 Aircross komt in twee varianten. Allereerst is er de Comfort Range met 73 kWh-accu, 154 kW (210 pk) en 520 km actieradius (WLTP). Daarnaast biedt Citroën de Long Range aan met 97 kWh-accu, 170 kW (230 pk) en 680 km actieradius (WLTP).
Snelladen gaat met 160 kW, waarmee je in zo’n 30 minuten van 20 naar 80 procent laadt. De driefasige 11 kW-lader is standaard, en vanaf 2026 wordt Vehicle-to-Load (V2L) toegevoegd, waarmee je stroom kunt leveren aan apparaten of kampeerspullen. Alle elektrische versies hebben regeneratief remmen in drie standen.

Rijden: rust boven alles
Citroën en comfort zijn onafscheidelijk. Dat voel je meteen zodra je instapt. De C5 Aircross rijdt uiterst soepel dankzij de Progressive Hydraulic Cushions in het onderstel. Deze ‘kussentjes’ filteren kleine oneffenheden bijna volledig weg. Bij hogere snelheden en klappen nemen de conventionele dempers het over en blijft het weggedrag stabiel en gecontroleerd, wat resulteert altijd in een comfortabel gevoel.
Toch is het niet té week. De besturing voelt licht en direct, en de langere wielbasis zorgt voor stabiliteit bij hogere snelheden. In de elektrische versie is de gewichtsverdeling nog beter, waardoor hij verrassend stevig aanvoelt in bochten. Citroën mikt echter niet op sportieve scherpte, maar op rust en vertrouwen.
Dat wordt versterkt door de verbeterde geluidsisolatie. Vooral in de elektrische uitvoering is het binnen aangenaam stil, zoals je zou willen in een huiskamer. Wind- en bandengeluiden blijven goed buiten. Wat ook bijdraagt aan de beleving tijdens het rijden, zijn de verschillende rijmodi per aandrijflijn. De PHEV biedt Electric, Hybrid en Sport. In Sport reageert het gaspedaal alert en voel je de 195 pk direct. De elektrische versie heeft Eco, Normal en Sport, waarbij in Eco-stand de airco en acceleratie wat worden getemperd voor maximaal bereik.
Remenergie kun je zelf doseren via de peddels achter het stuur. In de sterkste stand kun je bijna one-pedal rijden, al blijft een laatste tik op het rempedaal nodig om volledig tot stilstand te komen. We zeggen hier nadrukkelijk tik, omdat de overgang tussen elektrisch en mechanisch remmen iets meer souplesse verdiend.
Interieur C5 Aircross: het comfort van je huiskamer
Binnenin zet Citroën in op wat ze zelf het “sofa-gevoel” noemen. De stoelen zijn gevuld met Advanced Comfort-schuim. Deze extra lagen met variabele dichtheid vormen zich naar je lichaam, wat zorgt voor zachte, verende zitvlakken. Toch zijn ze niet voor iedereen ideaal: langere of bredere bestuurders zullen even moeten zoeken naar de juiste zithouding. De rugleuning is wat kort, en de zitting niet extreem lang.


Het dashboard is overzichtelijk opgebouwd, met zachte materialen en speelse texturen. Middenin staat het nieuwe 13-inch ‘Waterfall Screen’, dat overvloeit van infotainmentscherm naar middentunnel. Het grootste scherm ooit in Citroën en een Stellantis-model, maar niet het grootste in de markt. De interface werkt logisch en overzichtelijk, met duidelijke pictogrammen. De snelheid van het systeem had iets beter gekund, maar het gebruiksgemak is in orde.
Voor de bestuurder is er een 10-inch digitaal instrumentenpaneel en een Head-Up Display dat rechtstreeks op de voorruit projecteert. De schermweergave is volledig te personaliseren. Het infotainmentsysteem bevat spraakbediening en – primeur voor het merk – ChatGPT-integratie. Daarmee kun je letterlijk vragen stellen over bezienswaardigheden zoals de Eiffeltoren, routekeuze of voertuigfuncties. Uiteraard is er draadloze Apple CarPlay en Android Auto, plus een 15W draadloze oplader in de middenconsole.
De ergonomie is niet geheel conventioneel. Onder het scherm vind je wat opbergruimte, al zijn de bekerhouders diep weggewerkt. Draadloos opladen van je telefoon gaat gemakkelijk via het plateau naast de transmissie. De opbergruimte in de middenarmsteun is gekoeld én verlicht. Een zonnedak met groot glasoppervlak maakt het interieur extra licht en luchtig.
De materialen ogen vriendelijk en zacht. Het enige wat bij wijze van spreken nog mist in deze huiskamer, is een vloerkleed en bijzettafeltje – zoals in de Lancia Ypsilon – maar de diverse materialen en details geven wel een gemoedelijke sfeer. Al zijn verder weg van je hand wel hardere kunststoffen te vinden. Dat past bij de prijsklasse, maar doet weinig af aan de verzorgde uitstraling.


Ruimte achterin
De achterbank blijft een sterk punt. De vloer is volledig vlak, er is veel hoofdruimte en de rugleuningen zijn verstelbaar. De extra lengte van de wielbasis merk je vooral aan de beenruimte: volwassenen zitten hier prima. Overigens blijft de C5 Aircross een vijfzitter, een derde zitrij staat niet op planning. Verder zijn twee USB-C-poorten, een 12V-aansluiting en ventilatieroosters zijn aanwezig. Achterin is het vooral rustig, ruim en comfortabel.

Prijzen Citroën C5 Aircross
De Citroën C5 Aircross is in Nederland leverbaar in de uitvoeringen You, Plus, Business en Max. De prijzen beginnen bij 37.990 euro voor de Hybrid 145 Automaat, oplopend tot 43.990 euro voor de rijk uitgeruste Hybrid Max. Ter vergelijking, de Opel Grandland begint bij een prijs van 42.999 euro voor de basisversie van de hybride aandrijflijn.
Wie kiest voor de C5 Aircross Plug-in Hybrid 195 betaalt minimaal 42.690 euro voor de Plus-uitvoering en maximaal 45.690 euro voor de Max. De Grandland begint bij 44.999 euro en is dus weer iets duurder dan de C5 in de basis. De volledig elektrische ë-C5 Aircross met 210 pk (154 kW) start als You bij 39.490 euro en loopt op tot 45.490 euro voor de Max. En ja, je raadt het al, de Grandland begint bij een hogere prijs van 45.999 euro. Met het aanvinken van diverse opties kun je hiermee al snel op gelijkspel uitkomen, maar we kijken voor nu even naar de basisprijzen.
Conclusie Citroën C5 Aircross
De Citroën C5 Aircross is geen SUV voor wie sportieve spanning zoekt. Dit is een auto voor wie rust, ruimte en comfort belangrijk vindt. Hij is vriendelijk, praktisch en een tikkeltje eigenzinnig – precies wat Citroën altijd al typeerde. Met drie aandrijfopties, royale interieurruimte en een rijcomfort dat nog maar weinig concurrenten evenaren, bewijst Citroën dat er nog plek is voor zachtheid in een harde markt.