Review – Citroën C3 (2025) – Grote auto, kleine prijs?
Nieuwe auto’s zijn tegenwoordig allesbehalve goedkoop. Voor een kleine stadsauto zoals een Toyota Aygo X of Kia Picanto ben je al snel 20 mille kwijt. Maar Citroën laat zien dat het anders kan. Voor 21.690 euro krijg je bij de Fransen een auto die veel ruimer is dan een stadsauto en ook nog eens standaard 100 pk levert. Zit er een addertje onder het gras?
Gedeeld platform
Dat Citroën de nieuwe C3 voor deze prijs kan aanbieden, komt door het nieuwe SmartCar-platform van moederbedrijf Stellantis. Dit platform wordt gedeeld met merken zoals Peugeot, Opel en Fiat, waardoor de ontwikkelingskosten lager uitvallen. Het resultaat? Een scherp geprijsde auto die qua formaat eerder richting het B-segment gaat dan het A-segment.
Uitvoeringen en prijzen
Er zijn twee uitvoeringen van de nieuwe C3 beschikbaar: de You en de Max. De basisversie, de You, begint bij 21.690 euro en biedt alleen wat basiszaken, zoals wieldoppen en eenvoudige kunststof bumpers. Wil je meer luxe? Dan is er de Max voor 24.900 euro. Deze uitvoering voegt onder andere 17-inch wielen, een tweekleurige lak en leuke spulletjes in interieur toe, zoals een infotainmentscherm en mooie bekleding. Zeker met een kek kleurtje en leuke wielen is de nieuwe C3 absoluut geen grijze muis.
Groter dan je verwacht
Hoewel de nieuwe C3 met 4,01 meter nauwelijks langer is dan zijn voorganger, voelt hij groter aan. Dat komt vooral door de verhoogde carrosserie: hij is maar liefst tien centimeter hoger. Hierdoor biedt hij een comfortabele hoge zitpositie. De bagageruimte groeit met tien liter naar 310 liter. Prima voor alle boodschappen en korte vakanties. De hoge tildrempel is niet altijd handig, maar valt prima mee te leven. Achterin heb je verrassend veel ruimte voor een auto in deze prijsklasse. Zelfs langere passagiers hebben voldoende hoofdruimte achterin en ook de beenruimte maakt indruk.
Comfortabel, zoals je van Citroën verwacht
Citroën staat bekend om zijn focus op comfort en de nieuwe C3 stelt ook hier niet teleur. Dankzij de zogeheten Advanced Comfort-vering en hydraulische bumpstops – een soort kussentjes op de veerpoten – voel je grote hobbels en kuilen nauwelijks. De auto ligt gelukkig snel weer stabiel op de weg, zonder dat hij blijft deinen. Een keurig onderstel dus. De stoelen, met een extra dikke schuimlaag, bieden uitstekende ondersteuning, zelfs tijdens langere ritten. Kortom: de nieuwe C3 is een typische Citroën.
Voldoende power
De motor – een 1,2-liter driecilinder met turbo – levert 74 kW (100 pk). Daarmee accelereer je in 10,7 seconden naar 100 km/u en bereik je een topsnelheid van 183 km/u. Prima cijfers voor een auto in dit segment. De handgeschakelde zesbak schakelt soepel en zorgt ervoor dat je op de snelweg comfortabel kunt cruisen. Dankzij de zesde versnelling haal je op de snelweg makkelijk een verbruik van 1 op 20, zonder je best te doen.
Praktisch maar weinig luxe
Het interieur is praktisch en biedt in de Max-uitvoering een fijn scherm met snelle respons. De basisversie, de You, moet het doen met een telefoonhouder. De basisversie is dus écht een basisversie. Voor automatische airco moet je ook de Max of het optionele Plus Pack kiezen. De Max heeft zachte materialen op het dashboard, wat opvallend is gezien zijn prijs. Maar veel luxe moet je verder niet verwachten. Een groot pluspunt is de overzichtelijkheid in het interieur. De grote vooruit en de verhoogde zitpositie geven je uitstekend zicht rondom. Het voelt alsof je in een grotere auto rijdt, wat vertrouwen geeft.
Hybride
Vanaf 2025 breidt Citroën het aanbod uit met een hybride-variant. Deze krijgt dezelfde 74 kW (100 pk) sterke benzinemotor die we nu rijden, maar dan gecombineerd met een elektromotor van 21 kW (28 pk). Het grote voordeel? Een automatische transmissie, die in de reguliere benzineversie ontbreekt. Automaatrijders zullen dus even moeten wachten op de hybride C3. Op stroom is de C3 er ook, met een vanafprijs van 24.290 euro euro. Dan hebben we het over de ë-C3. Hier lees je meer over deze 83 kW (113 pk) sterke versie, met 320 kilometer actieradius.
Conclusie: een goede deal?
De Citroën C3 biedt veel auto voor relatief weinig geld. Zo simpel is het. Hij is comfortabel, ruim en verrassend volwassen voor zijn prijsklasse. Natuurlijk zijn er ook nadelen: windgeruis kan bij hogere snelheden storend zijn en de waarschuwingsgeluiden mogen iets subtieler. Maar dat zijn details in het grotere plaatje.
Voor wie een betaalbare nieuwe auto zoekt die nét wat meer ruimte en comfort biedt dan een traditionele stadsauto, is de Citroën C3 een uitstekende keuze. Of je nu gaat voor de basic You of de luxere Max, je krijgt een auto die opvallend volwassen is. Dat voor een prijs die tegenwoordig bijna zeldzaam is. In de video hieronder vertellen we je meer: